eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego

Rządowy projekt ustawy o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego

projekt ustawy dotyczy podniesienia konkurencyjności sektora rybackiego oraz modernizacji i rozbudowy przemysłu rybnego. Nowe przepisy będą podstawą do realizacji Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013". Środki na jego realizację będą pochodzić z Europejskiego Funduszu Rybackiego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1774
  • Data wpłynięcia: 2009-03-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego
  • data uchwalenia: 2009-04-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 72, poz. 619

1774

UZASADNIENIE
Uzasadnienie projektu rozporz dzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowego
sposobu dokonywania wydatków zwi zanych z realizacj Programu Operacyjnego
„Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”


Znowelizowana w dniu 8 grudnia 2006 r. ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz.
U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) upoważnia w art. 208 ust. 2a ministra właściwego do spraw
rybołówstwa do wydania rozporządzania w sprawie szczegółowego sposobu dokonywania wydatków
związanych z realizacją programu, w tym sposobu i trybu udzielania zaliczek beneficjentom lub
wykonawcom.
Niezbędnym warunkiem umożliwiającym efektywne i skuteczne wydatkowanie środków
wspólnotowych i krajowych służących realizacji Programu Operacyjnego „Zrównoważony
rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” jest m.in.
zdefiniowanie warunków przekazywania i rozliczania dotacji rozwojowej przeznaczonej na
realizację operacji i programu, określenie możliwych form dofinansowania środkami
publicznymi projektów realizowanych w ramach programu oraz określenie sposobu dokonywania
wydatków na rzecz wykonawców w formie zaliczki przez beneficjentów należących do sektora
rządowego.
Zgodnie z projektem instytucje zarządzające, pośredniczące i wdrażające niebędące
państwowymi jednostkami budżetowymi otrzymują środki publiczne na realizację programu
w formie dotacji rozwojowej przekazywanej w kwartalnych transzach, przy czym przekazanie
trzeciej i czwartej transzy kwartalnej wymagać będzie wcześniejszego rozliczenia odpowiednio
środków przekazanych w ramach pierwszej i drugiej transzy. Podstawą przekazania dotacji
rozwojowej wspomnianym instytucjom będzie umowa lub porozumienie, o których mowa w art.
209 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych lub kontrakt wojewódzki, o
którym mowa w art. 5 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki
rozwoju. Natomiast dotacja rozwojowa dla samorządów województw pełniących rolę instytucji
zarządzających lub pośredniczących będzie udzielana, przez ministra właściwego do spraw
rybołówstwa, na podstawie art. 205 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
Dysponentem środków, o którym mowa w art. 209 ust. 1 wspomnianej ustawy może być
dysponent części budżetowej bądź inny podmiot pełniący funkcje instytucji zarządzającej,
pośredniczącej lub wdrażającej, beneficjentem dotacji natomiast podmiot pełniący funkcje
instytucji zarządzającej, pośredniczącej lub wdrażającej lub podmiot będący beneficjentem w
rozumieniu art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Beneficjenci z kolei otrzymywać będą środki w formie zaliczki w terminach i w wysokości
określonej w umowie o dofinansowanie. Opisany mechanizm ułatwi elastyczne zarządzanie
środkami dotacji i dostosowanie wielkości strumienia przekazywanych środków do faktycznego
zapotrzebowania.
Dotacja rozwojowa w formie zaliczki, co do zasady będzie mogła być udzielana tym
beneficjentom, którzy nie prowadzą działalności w celu osiągnięcia zysku.
Podstawą przekazania środków beneficjentowi będzie umowa o dofinansowanie, o której mowa
w art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
stanowiąca jednocześnie w przypadku przekazywania środków dotacji rozwojowej umowę
dotacji, o której mowa w art. 209 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

5
Podkreślić należy, że nie każda umowa o dofinansowanie określać będzie warunki przekazania
dotacji rozwojowej: beneficjenci będący państwowymi jednostkami budżetowymi finansować
będą całość wydatków ponoszonych w ramach projektów ze środków budżetowych dysponenta
właściwej części budżetowej i nie będą otrzymywać tym samym żadnego dodatkowego wsparcia
finansowego ze strony instytucji zarządzającej, pośredniczącej ani wdrażającej. Zgodnie z art. 28
ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju w sytuacji, gdy
instytucja zarządzająca jest jednocześnie beneficjentem podstawę dofinansowania projektu
stanowi decyzja podjęta przez instytucję zarządzającą. W takim przypadku jednakże całość
wydatków w ramach projektu finansowana jest ze środków instytucji zarządzającej i wspomniana
decyzja nie wiąże się z koniecznością przekazania dotacji rozwojowej.
Projekt reguluje ponadto kwestie związane z przekazywaniem środków budżetowych
wykonawcom: określa maksymalną wartość środków, jakie beneficjent przekazać może
wykonawcy w formie zaliczki, jak również sposób rozliczania przekazanych środków.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji do Komisji Europejskiej.

6
Ocena przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych wynikających z projektu
rozporządzenia (OSR)


1. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora finansów publicznych
Wpływ rozporządzenia na wielkość dochodów i wydatków budżetu w poszczególnych latach
budżetowych państwa uzależniony jest od skali płatności zaliczkowych na rzecz instytucji,
beneficjentów oraz wykonawców, jakie dokonywane będą w ramach programu. Szerokie
stosowanie zaliczek, skutkujące przejściowym zwiększeniem wydatków budżetowych,
przyspieszy wydatkowanie środków w ramach projektów, przyczyniając się tym samym do
szybszego osiągnięcia przez budżet państwa dochodów z tytułu płatności okresowych
przekazywanych Polsce przez Komisję Europejską i stanowiących refundację części
wydatków poniesionych w ramach programu. Podkreślić należy, że stosowaniu mechanizmu
zaliczkowego przyspieszy jedynie moment wydatkowania środków budżetowych i nie
wpłynie na łączną kwotę wydatków budżetowych na realizację programu w perspektywie
wieloletniej.

2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie pociągnie za sobą konieczności zatrudnienia
dodatkowych osób i nie wpłynie na rynek pracy. Rozporządzenie reguluje bowiem techniczne
kwestie związane z przepływami finansowymi i rozliczaniem środków. Ewentualna
konieczność zatrudnienia dodatkowych osób w celu obsługi wspomnianych procesów będzie
konsekwencją zmian w ustawie o finansach publicznych, a nie samego rozporządzenia.

3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Mechanizm zaliczkowego przekazywania środków beneficjentom i wykonawcom usprawni i
przyspieszy wydatkowanie środków przez przedsiębiorstwa będące beneficjentami programu
jak również przedsiębiorstwa realizujące zamówienia, pozytywnie wpływając na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.

4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Rozporządzenie nie wpływa bezpośrednio na poprawę sytuacji regionów. Pozytywny wpływ
na sytuację i rozwój regionalny będą miały zmiany funkcjonowania sektora finansów
publicznych wprowadzone ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach
publicznych oraz niektórych innych ustaw
.



13/03/BS

7
strony : 1 ... 30 ... 40 ... 46 . [ 47 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: