eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego"

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego"

- znowelizowanie przepisu dotyczącego terminu realizacji Programu;- znowelizowanie przepisu dotyczącego nakładów budżetu państwa na dofinasowanie Programu;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1688
  • Data wpłynięcia: 2009-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego"
  • data uchwalenia: 2009-04-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 664

1688


Druk nr 1688

Warszawa, 5 lutego 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-229-08



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

-
o zmianie ustawy o ustanowieniu
programu wieloletniego „Budowa
Kampusu 600-lecia Odnowienia
Uniwersytetu Jagiellońskiego”.


W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych została upoważniona Minister Nauki
i Szkolnictwa Wyższego.


(-) Donald Tusk


Projekt

U S T A W A
z dnia

o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego ,,Budowa Kampusu 600-lecia
Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego”

Art. 1. W ustawie z dnia 23 maja 2001 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego ,,Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego”
(Dz. U. Nr 67, poz. 677) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 2 liczbę „2010” zastępuje się liczbą „2013”;
2) w art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
,,1. Łączne nakłady budżetu państwa na dofinansowanie
Programu w całym okresie jego realizacji nie mogą
przekroczyć kwoty 735 251 tys. zł, przy wartości
kosztorysowej zadań inwestycyjnych objętych Programem
wynoszącej 751 208 tys. zł w cenach roku 2008.”.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
74/01/BS

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 240 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) programy wieloletnie w rozumieniu art. 80
ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15,
poz. 148, z późn. zm.) ustanowione przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia
30 czerwca 2005 r. są realizowane zgodnie z dotychczasowymi przepisami. Oznacza to
konieczność dokonania zmian w ustawie o ustanowieniu programu wieloletniego przez
jej nowelizację.
Procedura nowelizacji Programu została wszczęta na wniosek Uniwersytetu
Jagiellońskiego.
Ustawa z dnia 23 maja 2001 r. o ustanowieniu programu wieloletniego ,,Budowa
Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego” (Dz. U. Nr 67,
poz. 677) określała wartość Programu na kwotę 820 000 tys. zł, z tego środki budżetu
państwa stanowiły kwotę 600 000 tys. zł, a środki własne i współinwestorów kwotę
220 000 tys. zł. W kwocie 220 000 tys. zł przewidywane były nakłady do poniesienia
przez Uniwersytet Jagielloński w kwocie 12
000 tys. zł i przez pozostałych
współinwestorów w kwocie 208 000 tys. zł. Dokonana aktualizacja wartości Programu
zwiększyła kwotę dotacji ze środków z budżetu państwa do kwoty 624 762 tys. zł przy
kosztach Programu w kwocie 855 571 tys. zł.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego ,,Budowa
Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego” zakłada zmianę terminu
realizacji Programu z 2010 r. na 2013 r. oraz zmniejszenie zakresu rzeczowego
Programu przez wyłączenie z realizacji 4 zadań inwestycyjnych, których ukończenie
w
proponowanym do aktualizacji terminie realizacji jest niemożliwe. Zgodnie
z załącznikiem nr 12 do ustawy budżetowej na 2008 r. wartość kosztorysowa Programu
wynosi 855 571 tys. zł, z tego środki z budżetu państwa 624 762 tys. zł.
Ponadto zmiana przewiduje zmniejszenie wartości kosztorysowej Programu

z 855 571 tys. zł do 751 208 tys. zł (wartości uwzględniające środki współinwestorów)
i zwiększenie nakładów z budżetu państwa na realizację Programu z 624 762 tys. zł do
735 251 tys. zł. Zatem wzrost nakładów z budżetu państwa na realizację Programu
wynosi 110 489 tys. zł. Aktualizacja jest oparta o ceny z roku 2008.
Głównym powodem rozpoczęcia procedury aktualizacji Programu i nowelizacji ustawy
jest wzrost kosztów Programu, spowodowany wzrostem wielkości podatku od towarów
i usług VAT w 2004 r., co w rezultacie spowodowało wzrost cen materiałów i robót
budowlanych, które nastąpiły w okresie 7 lat realizacji Programu. W wyniku wzrostu
cen, konieczne okazało się zwiększenie nakładów na niektóre zadania inwestycyjne.
Należy również podnieść, iż w trakcie realizacji zadań inwestycyjnych objętych
Programem wystąpiły nieprzewidziane okoliczności i utrudnienia, które spowodowały
wzrost wartości kosztorysowych zadań inwestycyjnych i wpłynęły na wydłużenie
terminów ich realizacji. Do głównych przeszkód można zaliczyć: opóźnienia
w
wykupie gruntów pod nowe zadania inwestycyjne – głównie wynikające
z nieuregulowanych stanów prawnych wykupywanych gruntów, brak miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego, wydłużanie terminów uzyskania decyzji
ULICP (Ustalenie Lokalizacji Inwestycji Celu Publicznego) – co w rezultacie wpłynęło
na przedłużenie terminów uzyskiwania pozwoleń na budowę. Wydłużające się
procedury rozstrzygnięć przetargowych, spowodowane odwołaniami i sporami między
stronami postępowań, doprowadziły do przerw w realizacji zadań inwestycyjnych oraz
konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów, związanych ze zlecaniem
dodatkowych rozwiązań projektowych oraz ich wykonaniem. Ponadto wzrost cen
materiałów i robót budowlanych spowodował, że wykonawca wystąpił z pozwami
przeciwko Uniwersytetowi Jagiellońskiemu do Sądu Okręgowego w Krakowie
o
ustalenie stosunku prawnego i zmianę wysokości świadczenia. W wyniku
niekorzystnych dla Uniwersytetu rozstrzygnięć sądu, zostało ustalone wynagrodzenie
wykonawcy na poziomie znacznie odbiegającym od pierwotnej kwoty ustalonego
wynagrodzenia.
Uniwersytet Jagielloński w dniu 3 września 2008 r. złożył wniosek o aktualizację
Programu z podaniem wyliczeń dotyczących wzrostu kosztów poszczególnych zadań
inwestycyjnych i zmian terminów ich realizacji.
Po przeprowadzeniu dodatkowej ekspertyzy stwierdzono, iż istnieje uzasadniona
konieczność aktualizacji Programu pod względem zmiany terminu realizacji zadań
inwestycyjnych oraz wzrostu kosztów poszczególnych zadań pozostałych do

2
zakończenia realizacji Programu. Kilka zadań inwestycyjnych objętych Programem nie
zostało rozpoczętych i ich realizacja w terminie pierwotnym określonym w ustawie jest
istotnie zagrożona. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wnioskuje o wyłączenie
z Programu Wieloletniego następujących zadań inwestycyjnych: Wydziału Chemii,
Instytutu Nauk Geologicznych, Wydziału Studiów Międzynarodowych i Nauk
Politycznych oraz obiektów towarzyszących przy realizacji tych zadań, jako
samodzielnych inwestycji po przygotowaniu dokumentów zgodnie z wymaganiami
odpowiednich rozporządzeń.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, uznając za uzasadniony wniosek Uniwersytetu
Jagiellońskiego i biorąc pod uwagę okoliczności będące przesłankami aktualizacji
Programu Wieloletniego podjął prace nad nowelizacją ustawy. Wynikiem tych prac jest
przedłożony projekt ustawy.
Konieczność aktualizacji Programu wynika także z faktu, że jest to inwestycja celu
publicznego, której realizacja jest priorytetem dla państwa. Nie jest obojętny fakt, że za
granicą Uniwersytet Jagielloński jest najbardziej znaną polską uczelnią. Przed

Uniwersytetem Jagiellońskim w rankingu uczelni jest tylko jedna uczelnia z nowych
państw Unii Europejskiej – Uniwersytet Karola w Pradze. Według najnowszego
rankingu THES 2008, Uniwersytet Jagielloński znajduje się na 132 miejscu w Europie,
a na świecie na 300, wyprzedzając takie uczelnie, jak: Uniwersytet w Lipsku, Kolonii,
Erlangen-Nürnberg, Konstancji, Bochum, Jenie, Regensburgu, Giessen, a ponadto
znane uniwersytety w Aston, ST. Gallen, Pizie Coimbrze, Nawarze, Trieście, Tuluzie,
Linzu.
Należy również podnieść fakt, iż Uniwersytet Jagielloński w ramach realizacji
Programu dokonał pewnych modyfikacji, pozytywnie oddziałujących na realizację
zadań inwestycyjnych objętych Programem:
1) zamiast dwóch osobnych budynków dla Instytutu Matematyki i Instytutu Informatyki
powstał jeden – mniej kosztowny – dla Wydziału Matematyki i Informatyki, gdyż
taka jednostka powstała po podziale Wydziału Fizyki, Matematyki i Informatyki,
2) Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej uruchomił, oprócz studiów
fizyki i astronomii, nowe kierunki studiów w dziedzinie informatyki stosowanej,
nanotechnologii i nowych materiałów oraz biofizyki.

3
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: