eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska"

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska"

Projekt dotyczy wyłączenia Poczty Polskiej z kręgu podmiotów niepodlegających upadłości.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 168
  • Data wpłynięcia: 2008-01-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska" oraz ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze
  • data uchwalenia: 2008-04-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 606

168


Druk nr 168

Warszawa, 8 stycznia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-187-07



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o zmianie ustawy
o państwowym przedsiębiorstwie
użyteczności publicznej „Poczta
Polska”.


W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.


(-) Donald Tusk
Projekt


U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej
„Poczta Polska”
Art.

1.
W ustawie z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym
przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska” (Dz. U. Nr 106,
poz. 675, z późn. zm.1)) po art. 2 dodaje się art. 2a w brzmieniu:
„Art. 2a. Do Poczty Polskiej nie ma zastosowania art. 6 pkt 4
ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo
upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535,
z późn. zm.2)).”.
Art. 2. W ustawie z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe
i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535, z późn. zm.2)) w art. 6 pkt 4 otrzymuje
brzmienie:
„4) instytucji i osób prawnych utworzonych w drodze ustawy,
chyba że ustawa ta stanowi inaczej, oraz utworzonych
w wykonaniu obowiązku nałożonego ustawą;”.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


__________________
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 120, poz. 1268, z 2002 r. Nr 25,
poz. 253, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, z 2004 r. Nr 93, poz. 894, z 2005 r. Nr 172, poz. 1442 i Nr 267,
poz. 2258, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 91,
poz. 870 i 871, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546, Nr 173, poz. 1808 i Nr 210,
poz. 2135, z 2005 r. Nr 94, poz. 785, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 47, poz. 347,
Nr 133, poz. 935 i Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 123, poz. 850 i Nr 179, poz. 1279.



12-40-iw
U Z A S A D N I E N I E

Poczta Polska jest państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej
powołanym na mocy ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsię-
biorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska” do świadczenia usług pocz-
towych, w tym przede wszystkim powszechnych usług pocztowych.
W świetle przepisów ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe
i naprawcze, Poczta Polska jako podmiot utworzony na podstawie odrębnej
ustawy jest wyłączona spod prawa do upadłości. Oznacza to, że Poczta Polska
może w swojej działalności doprowadzić do powstania strat na tej działalności,
a wówczas państwo musi podjąć odpowiednie działania w kierunku opracowa-
nia programu pomocy na restrukturyzację i uruchomienie tej pomocy ze środ-
ków budżetowych. Uregulowanie takie budzi poważne zastrzeżenia Komisji Eu-
ropejskiej, która uznała ten stan prawny za nieograniczoną pomoc Skarbu Pań-
stwa, niezgodną z postanowieniami art. 87 Traktatu WE. Sprawa nieograniczo-
nych gwarancji Skarbu Państwa dla Poczty Polskiej, która wyniknęła w trakcie
toczącego się od 2004 r. procesu notyfikacji dwóch programów pomocowych
dla Poczty Polskiej (sprawa E 12/2005 w związku z programami C21/2005
(ex PL 45/2004) i C22/2005 (ex PL 49/2004)), stanowi przedmiot osobnego po-
stępowania prowadzonego przez Komisję Europejską. Postępowanie to zostało
zawieszone po tym, jak strona polska w piśmie z dnia 15 czerwca 2005 r. zo-
bowiązała się do usunięcia tej nieprawidłowości przy procesie komercjalizacji
Poczty Polskiej. Stanowisko to zostało podtrzymane również po zmianie Rządu
w 2005 r., o czym Komisja Europejska została poinformowana w piśmie z dnia
15 grudnia 2005 r. Jednocześnie strona polska wskazała na trudność w okre-
śleniu w sposób precyzyjny harmonogramu prac nad projektem ustawy
o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej
„Poczta Polska” i ostatecznego terminu jej uchwalenia. Ponieważ Komisja Eu-
ropejska w swojej korespondencji ze stroną polską domagała się jednak okre-
ślenia wiążącego dla obu stron terminu ostatecznego wyeliminowania z obo-
wiązującego prawa nieograniczonych gwarancji Skarbu Państwa dla Poczty
Polskiej, które ograniczają swobodę konkurencji na wspólnym rynku, to w celu
dokonania szybszego wyeliminowania z polskiego prawa niezgodnych z pra-
wem europejskim przepisów podjęta została druga inicjatywa legislacyjna w tym
kierunku przez zmianę ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności
publicznej „Poczta Polska”. Jednocześnie władze polskie zobowiązały się wo-
bec Komisji Europejskiej wyeliminować nieograniczoną gwarancję Skarbu Pań-
stwa dla Poczty Polskiej do dnia 30 czerwca 2008 r.
W projektowanej ustawie o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie
użyteczności publicznej „Poczta Polska” wyłączone zostało w stosunku do
przedsiębiorstwa stosowanie art. 6 pkt 4 ustawy – Prawo upadłościowe i na-
prawcze. Wyłączenie takie spowoduje, że w stosunku do Poczty Polskiej będą
miały zastosowanie przepisy ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze, a za-
tem będzie mogła być ogłoszona upadłość i zrealizowane zostaną zalecenia
Komisji Europejskiej. Taki stan prawny zostanie utrzymany również po skomer-
cjalizowaniu przedsiębiorstwa państwowego w stosunku do jednoosobowej
spółki Skarbu Państwa.
Wyłączenie Poczty Polskiej z kręgu podmiotów niepodlegajacych upadłości
wymaga również dokonania zmiany w ustawie ogólnej, czyli w ustawie z dnia
28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze. Zgodnie bowiem z aktu-
alnym brzmieniem art. 6 pkt 4 ww. ustawy nie można ogłosić upadłości instytu-
cji i osób prawnych utworzonych w drodze ustawy. Dlatego też, w celu zapew-
nienia spójności systemu prawa, należało dokonać takiej zmiany brzmienia
w art. 6 pkt 4, z którego wynikałoby, że przepisy szczególne mogą regulować
kwestię upadłości instytucji i osób prawnych utworzonych w drodze ustawy
w sposób odmienny. Wprowadzana w art. 2 niniejszej ustawy zmiana pkt 4
w art. 6 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze jest wyraźnym sygnałem,
że przepisy ustawy, na podstawie których utworzono dane instytucje i osoby
prawne mogą stanowić, że w stosunku do tych podmiotów może być ogłoszona
upadłość.
Możliwość ogłoszenia upadłości w stosunku do Poczty Polskiej spowoduje, że
będzie musiała ona działać tak, aby nie ponosić strat, a gdy one wystąpią, bę-
dzie musiała pokryć je sama z zysków przyszłych okresów. Jedynie strata na
realizacji nałożonego przez państwo na Pocztę Polską obowiązku świadczenia

2
powszechnych usług pocztowych może być w świetle przepisów prawa wspól-
notowego objęta pomocą państwa. Warunkiem koniecznym takiej pomocy jest
zabezpieczenie odpowiednich środków w ustawie budżetowej na dany rok oraz
program pomocowy przyjęty przez Komisję Europejską. W chwili obecnej wa-
runki ekonomiczne dla realizacji ustawowego obowiązku świadczenia po-
wszechnych usług pocztowych zapewniają przedsiębiorstwu państwowemu
przychody uzyskiwane z usług zastrzeżonych dla operatora publicznego.
W związku z planowaną na 2011 r. pełną liberalizacją wspólnotowego rynku
usług pocztowych, a tym samym zlikwidowaniem podstawowego instrumentu
finansowania obowiązku świadczenia usług powszechnych, tj. „obszaru za-
strzeżonego”, w projekcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmie-
niającej dyrektywę 97/67 WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia ryn-
ku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty1), w przypadku gdy operator
zobowiązany do świadczenia usług powszechnych poniesie stratę, z tego tytułu
przewidziano możliwość udzielenia rekompensaty z funduszy publicznych lub
zastosowania mechanizmu podziału kosztów netto tego obowiązku między
operatorów świadczących usługi lub użytkowników. Jeżeli będzie zastosowany
mechanizm podziału kosztów netto, może być ustanowiony fundusz kompen-
sacyjny finansowany z opłat wnoszonych przez operatorów lub użytkowników.
_________________
1) Aktualnie dokument pt. „Wspólne stanowisko przyjęte przez Radę w celu przyjęcia dyrektywy Parla-
mentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 97/67 WE w odniesieniu do pełnego urzeczywist-
nienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty” zostało skierowane do drugiego czytania
w Parlamencie Europejskim (13593/2007-C6-0000/2006-2006/0196 COD).

3
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: