eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

- projekt przewiduje zwiększenie kwoty świadczenia pielęgnacyjnego z 420 na 720 zł miesięcznie

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1597
  • Data wpłynięcia: 2008-12-02
  • Uchwalenie:

1597-s



Warszawa, 25 marca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-8(4)/09






Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej





Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec poselskiego
projektu ustawy:
- o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych (druk nr 1597).

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Pracy i
Polityki Społecznej do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.

(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu
do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (druk 1597)




I.
Przedmiot proponowanej regulacji.

Przedmiotem poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
jest podwyższenie kwoty świadczenia pielęgnacyjnego z obecnie obowiązującej kwoty 420 zł
o 300 zł, tj. do kwoty 720 zł miesięcznie.

II. Ocena.

1.
Stosownie do postanowień ustawy o świadczeniach rodzinnych jednostki samorządu
terytorialnego realizują zadania w zakresie świadczeń rodzinnych jako zadania zlecone
z zakresu administracji rządowej i z tego tytułu otrzymują dotacje celowe z budżetu
państwa. Podwyższenie wysokości świadczenia socjalnego, jakim jest świadczenie
pielęgnacyjne, przyznawanego osobie rezygnującej z pracy zarobkowej w związku
z koniecznością opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym aż o ponad 71% w stosunku
do obecnie obowiązującej kwoty jest nie do zaakceptowania ze względu na bardzo wysoki
wzrost wydatków budżetu państwa na realizację tego świadczenia, które wzrosłyby (wraz z
kosztami obsługi) aż o 74%, tj. o ok. 308 mln zł rocznie. Wskazywana przez
projektodawców kwota 252 mln zł nie obejmuje wzrostu kosztów opłacania składek
na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osoby otrzymujące świadczenie pielęgnacyjne.
Proponowane w poselskim projekcie ustawy podwyższenie kwoty świadczenia
pielęgnacyjnego do kwoty 720 zł spowoduje dodatkowe skutki finansowe dla budżetu
państwa również z tytułu opłacanych z budżetu państwa za osoby uprawnione, składek na
ubezpieczenie zdrowotne, dla których podstawą wyliczenia jest kwota odpowiadająca
wysokości świadczenia pielęgnacyjnego.
Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn.
zm.) dotyczyłoby to w szczególności składek na ubezpieczenie zdrowotne za:

żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową, przeszkolenie
wojskowe, ćwiczenia wojskowe, o ile nie podlegają obowiązkowi
ubezpieczenia z innego tytułu, oraz pełniących służbę wojskową w razie
ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, a także kandydatów na żołnierzy
zawodowych (art. 66 ust. 1 pkt 2),

osoby podlegające kwalifikacji wojskowej pełniące służbę w Policji, Straży
Granicznej i Biurze Ochrony Rządu (art. 66 ust. 1 pkt 4),

uczniów oraz słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli w rozumieniu
przepisów o systemie oświaty niepodlegających obowiązkowi ubezpieczenia
zdrowotnego z innego tytułu (art. 66 ust. 1 pkt 17),

dzieci przebywające w placówkach pełniących funkcje resocjalizacyjne,
wychowawcze lub opiekuńcze lub w domach pomocy społecznej
niepodlegające obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu
(art. 66 ust. 1 pkt 18),

dzieci do czasu rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego nieprzebywające
w placówkach, o których mowa w pkt 18, niepodlegające obowiązkowi
ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, z zastrzeżeniem art. 81 ust. 8 pkt 3
(art. 66 ust. 1 pkt 19),

studentów i uczestników studiów doktoranckich niepodlegających
obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, z wyłączeniem
osób, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1 (art. 66 ust. 1 pkt 20),

osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne lub dodatek do zasiłku
rodzinnego z
tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa

do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego
pobierania, przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych,
niepodlegające obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu
(art. 66 ust. 1 pkt 28),

kombatantów i osoby represjonowane niepodlegające ubezpieczeniom
społecznym w Rzeczypospolitej Polskiej lub niepobierające emerytury lub
renty (art. 66 ust. 1 pkt 31),

osoby korzystające z urlopu wychowawczego niepodlegające obowiązkowi
ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu (art. 66 ust. 1 pkt 32),

osoby uprawnione do świadczeń alimentacyjnych na podstawie ugody sądowej
lub prawomocnego orzeczenia sądu niepodlegająceh obowiązkowi
ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu (art. 66 ust. 1 pkt 33).
Mają na uwadze obecną i prognozowaną na lata następne sytuację gospodarczą
kraju, w tym również budżetu państwa oraz konieczność zmniejszania wydatków
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego należy ze szczególną
ostrożnością podejmować działania m.in. zmierzające do zmian w obecnie
obowiązujących ustawach, które będą powodować skutki finansowe dla sektora
finansów publicznych.
2. Propozycja
podwyższenia kwoty świadczenia pielęgnacyjnego do poziomu 720 zł
wydaje się być również nieuzasadniona ze względu na wysokość innych świadczeń
społecznych „zastępujących” dochody z pracy (zasiłek dla bezrobotnych - 551,80 zł,
najniższa emerytura i renta - 636,29 zł, renta socjalna - 534,48 zł).
3.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej prowadzi prace związane z przypadającą
w 2009 r., ustawową weryfikacją kwot kryteriów dochodowych uprawniających
do świadczeń rodzinnych oraz kwot poszczególnych świadczeń, w tym skierowanych
do rodziców wychowujących niepełnosprawne dzieci. Zgodnie bowiem z art. 18 ustawy
o świadczeniach rodzinnych, kwoty kryteriów dochodowych uprawniających
do świadczeń rodzinnych oraz kwoty poszczególnych świadczeń, podlegają weryfikacji
co 3 lata. Podstawą weryfikacji są wyniki badań progu wsparcia dochodowego rodzin,
przeprowadzone przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. W badaniach tych uwzględnia
się między innymi zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych. Najbliższa weryfikacja
kryteriów dochodowych uprawniających do świadczeń rodzinnych oraz kwot
poszczególnych świadczeń rodzinnych przewidziana jest w II półroczu 2009 r.
4. Należy zwrócić uwagę, że poza świadczeniem pielęgnacyjnym i opłacaniem składek
na ubezpieczenie emerytalno-rentowe i ubezpieczenie zdrowotne za jego beneficjentów,
istnieją obecnie w systemie świadczeń rodzinnych również inne świadczenia pieniężne,
kierowane do rodzin wychowujących dzieci niepełnosprawne, takie jak:

dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka
niepełnosprawnego – dodatek przysługuje na dziecko legitymujące
się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym
i znacznym stopniu niepełnosprawności, w kwocie 60 zł na dziecko

do ukończenia 5. roku życia lub 80 zł na dziecko pomiędzy 5. a 24. rokiem
życia;

zasiłek pielęgnacyjny w kwocie 153 zł miesięcznie – przysługuje niezależnie
od dochodów i wieku dla każdej osoby legitymującej się orzeczeniem

o niepełnosprawności, znacznym stopniu niepełnosprawności lub
umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, jeżeli niepełnosprawność powstała
w wieku uprawniającym do zasiłku rodzinnego.
5. Ponadto
każda rodzina wychowująca dzieci, w tym także dzieci niepełnosprawne,
może się ubiegać o zasiłek rodzinny i dodatki do zasiłku rodzinnego

z tytułu: opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego
(w przypadku dzieci niepełnosprawnych okres jego pobierania jest wydłużony
do 72 miesięcy kalendarzowych), samotnego wychowywania dziecka (w przypadku
dzieci niepełnosprawnych jego kwota jest podwyższona do 250 zł miesięcznie
na dziecko), wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej, rozpoczęcia roku
szkolnego, podjęcia przez dziecko nauki poza miejscem zamieszkania
(niepełnosprawność dziecka powoduje powstanie uprawnienia do niego nie tylko
w przypadku nauki dziecka w szkole średniej, ale również, jeśli uczy się ono w szkole
podstawowej lub gimnazjum).


III. Wniosek.

Mając na uwadze powyższe, Rząd negatywnie ocenia projekt ustawy o zmianie
ustawy o świadczeniach rodzinnych (druk 1597).



strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: