eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1589
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 670

1589


Druk nr 1589

Warszawa, 6 stycznia 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-239-08



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


- o zmianie ustawy o czasie pracy
kierowców.

Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.

wz. Wiceprezes Rady Ministrów

(-) Waldemar Pawlak
Projekt

U S T A W A
z dnia

o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców1)


Art. 1. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U.
Nr 92, poz. 879, z późn. zm.2)) art. 21 otrzymuje brzmienie:
„Art. 21. W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas
pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie.”.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

__________________
1) Niniejsza ustawa w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących
czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 80 z 23.03.2002, s. 35; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4, str. 224).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1497 oraz z 2007 r. Nr 99,
poz. 661 i Nr 192, poz. 1381.



11/12/em
U Z A S A D N I E N I E
Nowelizacja ustawy jest dokonywana w związku z zarzutami formalnymi Komisji Wspólnot
Europejskich, wystosowanymi w trybie art. 226 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę
Europejską, w związku z niedopełnieniem przez Polskę obowiązków wynikających z dyrektywy
2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji
czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (Dz. Urz.
UE L 80 z 23.03.2002, s.35; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4, str. 224),
w szczególności z jej art. 3 lit. i oraz art. 7.
Dyrektywa 2002/15/WE została wdrożona do polskiego porządku prawnego ustawą z dnia
16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92, poz. 879, z późn. zm.). Odstępstwo
w polskich przepisach od postanowień art. 3 lit. i i art. 7 dyrektywy było wyjaśniane
w wystąpieniach do Dyrekcji Generalnej ds. Energii i Transportu, jednakże nie zostało przyjęte
przez Komisję Wspólnot Europejskich.
Różnica między dyrektywą 2002/15/WE a ustawą o czasie pracy kierowców dotyczy pracy
w porze nocnej. Według art. 3 dyrektywy pora nocna obejmuje okres co najmniej czterech
godzin między godz. 0.00 a 7.00. Każda praca wykonywana w porze nocnej, niezależnie od tego
jak długo trwa, jest pracą w porze nocnej. Pracownik wykonujący pracę w porze nocnej podlega,
zgodnie z art. 7 dyrektywy, ograniczeniu pracy do 10 godz. w danej dobie oraz ma prawo do
wyrównania za tę pracę, według zasad określonych w przepisach krajowych.
Zgodnie z art. 1517 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21,
poz. 94, z późn. zm.) pora nocna obejmuje osiem godzin między godz. 21.00 a 7.00, a stosownie
do art. 21 ustawy o czasie pracy kierowców, kierowca musi pracować przez co najmniej 4 godz.
w porze nocnej, aby czas jego pracy był ograniczony do 10 godz. w danej dobie. Ponadto
zgodnie z art. 1518 Kodeksu pracy przysługuje mu dodatek do wynagrodzenia za pracę w porze
nocnej.
W związku z wezwaniem przez Komisję Wspólnot Europejskich do usunięcia uchybienia
polegającego na nieprzestrzeganiu przez Polskę art. 3 lit. i i art. 7 dyrektywy 2002/15/WE
przygotowano zamianę w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U.
Nr 92, poz. 879, z późn. zm.), dostosowującą nasze przepisy do ww. dyrektywy. Obecne
brzmienie art. 21: „W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej przez co najmniej
4 godziny, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie” – zastępuje się
zdaniem następującym: „W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy
kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie”.

2
Pozostałe aspekty dotyczące pracy w porze nocnej są uregulowane w Kodeksie pracy.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został udostępniony na stronie Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury. W wyniku tych konsultacji żadne podmioty
nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Przedmiotowy projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



3

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa oddziałuje na kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy oraz
przedsiębiorców wykonujących przewozy drogowe osób i rzeczy.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został umieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Infrastruktury oraz był przedmiotem konsultacji z następującymi związkami
zawodowymi kierowców i organizacjami zrzeszającymi przewoźników drogowych:
– Zrzeszenie
Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Warszawa,

Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji, Warszawa,

Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych, Warszawa,

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Warszawa,

Sekretariat Transportowców NSZZ „Solidarność”, Warszawa,
– Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego, Ostrowiec
więtokrzyski,
– Ogólnopolski
Związek Pracodawców Transportu Drogowego, Stobno k/Piły,
– Forum
Związków Zawodowych, Bydgoszcz.
Stanowisko do projektu ustawy przekazały:
– Forum
Związków Zawodowych,

Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji,
– Zrzeszenie
Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce,
– Ogólnopolski
Związek Pracodawców Transportu Drogowego.
Forum Związków Zawodowych i Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego
i Spedycji pozytywnie zaopiniowały projekt ustawy.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce nie zgłosiło uwag do
projektowanej zmiany, ale zaproponowało zmianę tytułu ustawy o czasie pracy kierowców na
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: