eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt dotyczy: liberalizacji wymogów formalnych dla zastosowania stawki 0% w eksporcie i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1046
  • Data wpłynięcia: 2008-06-23
  • Uchwalenie: wycofany dnia 26-05-2011

1046


Druk nr 1046

Warszawa, 18 czerwca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna

„Przyjazne Państwo” do spraw
związanych z ograniczaniem biurokracji
NPP-020-36-2008


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy

-
o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.


Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Marek Wikiński.

Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot




projekt
USTAWA
z dnia ………… 2008 r.

o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług


Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.1)) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 41 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy towary zostały objęte procedurą
wywozu.”;
2) w art. 42:
a) ust.1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według
stawki podatku 0 %.
2. Podatnik zobowiązany jest posiadać dowody, że towary będące przedmiotem
wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zostały wywiezione z terytorium
kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż
terytorium kraju.”,
b) w ust. 3 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Dowodami, o których mowa w ust. 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie
potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem
wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na
terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:”,
c) w ust.11 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają
jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa
członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których
mowa w ust. 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, w szczególności:”,
d) uchyla się ust. 12 i 13,
e) ust. 14 otrzymuje brzmienie:
„14. Przepisy ust. 1-4 i 11 stosuje się odpowiednio do wewnątrzwspólnotowej
dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3.”,
f) w ust.15 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) przepisy Wspólnoty Europejskiej.”.

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029, z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr 192,
poz. 1382 oraz z 2008 r. Nr 74, poz. 444.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
UZASADNIENIE


1.
Wyjaśnienie celu ustawy.
Przedstawiony projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług ma na celu
zliberalizowanie wymogów formalnych dla zastosowania stawki 0% w eksporcie i
wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

2. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Zliberalizowanie wymogów formalnych dla zastosowania stawki 0% w eksporcie i WDT.
Zgodnie ze stanowiskiem niektórych urzędów skarbowych w przypadku braku dokumentu
potwierdzającego wywóz towarów poza UE do momentu złożenia deklaracji za miesiąc
dokonania eksportu, aby zastosować stawkę 0% w eksporcie towarów w kolejnym miesiącu
po dokonaniu eksportu (pod warunkiem uzyskania potwierdzenia wywozu przed złożeniem
deklaracji za ten miesiąc), należy dysponować albo oryginałem niepotwierdzonej karty SAD
3, albo jego uwierzytelnioną przez UC kopią, albo zaświadczeniem wydanym przez UC.
Oznacza to, że w każdym przypadku eksportu towarów np. transportem drogowym bez
procedury tranzytu, należy uzyskać od UC dodatkowe potwierdzenie rozpoczęcia procedury
wywozu. W przeciwnym razie, w przypadku braku potwierdzenia wywozu w terminie, należy
naliczyć VAT już za miesiąc dokonania eksportu. Jedynym zaś dokumentem celnym, który
otrzymuje podatnik przy rozpoczęciu procedury wywozu, jest karta 3 SAD, która musi być
potwierdzona przez graniczny urząd celny Wspólnoty, więc przekazywana jest na granicę UE
wraz z towarem (nawet w niektórych polskich urzędach granicznych czas odesłania do
podatnika potwierdzonej karty 3 SAD trwa dłużej niż miesiąc).
Niespójne przepisy celne i VAT w tym zakresie (a co za tym idzie różnorodne i często
sprzeczne ze sobą interpretacje urzędów skarbowych) powodują, że podatnik, aby mieć
pewność, że ma prawo do zastosowania stawki VAT 0% w kolejnym miesiącu po dokonaniu
eksportu, jeśli nie uzyska potwierdzenia dokonania eksportu na czas tzn. przed złożeniem
deklaracji podatkowej za miesiąc dokonania eksportu (a nie może być pewien, czy otrzyma
ten dokument, aż do momentu złożenia deklaracji), w wielu przypadkach (transport drogowy
bez tranzytu) musi uzyskiwać dodatkowe potwierdzenie z urzędu celnego, w którym
rozpoczyna się wywóz towarów. Musi więc już w momencie rozpoczęcia procedury wywozu
składać wniosek o wydanie zaświadczenia lub potwierdzenie kserokopii karty 3 SAD.
Występowanie do urzędów celnych o wydawanie zaświadczeń lub potwierdzanie kopii kart 3
SAD za zgodność z oryginałem generuje dodatkową pracę zarówno dla podatnika/agencji
celnej reprezentującej podatnika, jak i urzędów celnych - które mają obowiązek na wniosek
podatnika wydać odpowiednie zaświadczenie, zgodnie z art. 73 ustawy Prawo celne w
powiązaniu z przepisami działu VIIIa Ordynacji podatkowej. W praktyce oznacza to, że art.
41 ust. 7 w połączeniu z wymogiem określonym w art. 41 ust. 8 – czyli wykazywanie
eksportu z 0% stawką VAT w kolejnym miesiącu rozliczeniowym - jest trudny do
zastosowania i wymaga dodatkowego zaangażowania zarówno po stronie podatnika, jak i
urzędu celnego. Aby zlikwidować wskazane obciążenia projektodawca proponuje zmianę
brzmienia art. 41 ust. 8.
W dostawie wewnątrzwspólnotowej zaproponowane zmiany w art. 42 dotyczą wymogu
posiadania dokumentu przewozowego dla zastosowania stawki 0%. Proponowana jest
eliminacja mechanizmu, który nakazuje opodatkowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy
towarów według stawek krajowych, jeśli dokumentacja potwierdzająca wywóz poza
terytorium kraju nie jest w posiadaniu podatnika do dnia złożenia deklaracji podatkowej
(otrzymanie tych dokumentów upoważnia podatnika do retrospektywnej korekty pierwotnej
deklaracji). Mechanizm ten zapewne ma na cel utrudnienia dokonywania nadużyć przez
podmioty wykazujące fikcyjne dostawy wewnątrzwspólnotowe (przy czym towar w
rzeczywistości nie opuszczał terytorium kraju). Jednak rozwiązanie to nie utrudnia
nieuczciwym podmiotom takich nadużyć (podmioty takie wykazują przecież stawkę 0%
mimo braku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów). Jest natomiast bardzo uciążliwe dla
uczciwych podatników, którzy zmuszani są do dokonywania licznych korekt deklaracji.
Obecnie stosowany mechanizm jest też niezgodny z prawem wspólnotowym. Jak potwierdził
Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie C-146/05 Albert Collee przepisy
wspólnotowe nie pozwalają na to, by organy podatkowe państwa członkowskiego odmawiały
zwolnienia od podatku VAT (w Polsce 0% VAT) przy dostawie wewnątrzwspólnotowej,
która rzeczywiście miała miejsce, jedynie na tej podstawie, że dowód na jej dokonanie nie
został przedstawiony we właściwym czasie. Zatem zgodnie z prawem wspólnotowym brak
jest możliwości opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów według stawki
krajowej (nawet jeśli podatnik ma możliwość dokonania później korekty).
Proponowane zmiany pozostawiają obowiązek gromadzenia dokumentacji potwierdzającej
wywóz towaru do innych państw członkowskich (co jest niewątpliwe racjonalne i zgodne z
przepisami wspólnotowymi). Eliminowane jest wyłącznie ograniczenie czasowe, na zdobycie
tych dokumentów.

3. Oczekiwane skutki finansowe
Projektowana regulacja nie będzie powodować negatywnych skutków dla budżetu państwa,
gdyż w przypadku niejednoznacznych dokumentów przewozowych podatnicy i tak stosują
stawkę 0% na podstawie dodatkowo uzyskiwanych dokumentów. Tym samym zmiana
pozwoli odciążyć podatników i ułatwi prowadzenie działalności w zakresie
międzynarodowego obrotu towarowego.

4. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług nie jest sprzeczny z prawem
Unii Europejskiej.



strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: