eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych

projekt ustawy dotyczy ujednolicenia zasad ustalania podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umów sprzedaży zawieranych pomiędzy rezydentami i nierezydentami

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1017
  • Data wpłynięcia: 2008-07-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 44, poz. 251

1017


Druk nr 1017

Warszawa, 23 lipca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-53-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o podatku od
czynności cywilnoprawnych.

Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Krzysztof Jurgiel.


Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot





projekt
USTAWA
z dnia ………………2008 r.

o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych

Art. 1.
W ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z
2007 r. Nr 68 poz. 450 i Nr 176, poz. 1238) w art. 6 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego;”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.



















UZASADNIENIE
1. Wyjaśnienie celu ustawy.

Celem ustawy jest ujednolicenie zasad ustalania podstawy opodatkowania podatkiem
od czynności cywilnoprawnych umów sprzedaży zawieranych pomiędzy rezydentami
i nierezydentami.

2. Przedstawienie stanu obecnego.
Obecnie
obowiązujące przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych
(dalej: ustawa o pcc) różnicują zasady ustalania podstawy opodatkowania przy umowach
sprzedaży, w zależności od tego, czy umowa jest zawierana przez rezydentów czy
nierezydentów.

W przypadku umów sprzedaży zawieranych przez nierezydentów podstawę
opodatkowania stanowi „równowartość w złotych kwoty zagranicznych środków płatniczych,
określonej w zezwoleniu dewizowym, przeznaczonych na zapłatę ceny” (art. 6 ust. 1 pkt 1 lit a
ustawy o pcc).
W
pozostałych przypadkach, czyli literalnie czytając przepis art. 6 ust. 1 pkt 1, w
przypadkach umów zawieranych: (i) pomiędzy rezydentami oraz (ii) pomiędzy rezydentami i
nierezydentami – podstawę opodatkowania stanowi „wartość rynkowa rzeczy lub prawa
majątkowego” (art. 6 ust. 1 pkt 1 lit c ustawy o pcc).

Przepisy ustawy Prawo dewizowe nie przewidują ograniczeń w zakresie zawierania
przez nierezydentów z innymi nierezydentami umów sprzedaży rzeczy lub innych praw
majątkowych. Ograniczenia przewidziane w art. 9 pkt 15 tej ustawy w zakresie zawierania
umów oraz dokonywania innych czynności prawnych, powodujących lub mogących
powodować dokonywanie w kraju rozliczeń w walutach obcych, a także dokonywanie w
kraju takich rozliczeń, nie znajdują zastosowania w stosunku do tego rodzaju czynności
dokonywanych przez nierezydentów, zgodnie z treścią art. 9 pkt 15 lit. b.

Jak wynika z powyższego, umowy sprzedaży zawierane przez nierezydentów nie
wymagają w świetle obowiązujących przepisów zezwolenia dewizowego. W obecnym
brzmieniu, przepisy ustawy o pcc nie regulują sposobu ustalania podstawy opodatkowania w
takiej sytuacji, co skutkuje luką w prawie. Podatnicy, których ona dotyka, nie otrzymują od
ustawodawcy dyrektywy, w jaki sposób oznaczyć podstawę opodatkowania ich czynności.
Niezależnie od tego, trudno wskazać na istotną okoliczność uzasadniającą
wprowadzanie dwóch odrębnych regulacji – dla ustalania podstawy opodatkowania umów
sprzedaży zawieranych przez nierezydentów i przez rezydentów. Ze względu na powyższe,
szczególny przepis o ustalaniu podstawy opodatkowania dla umów sprzedaży zawieranych
przez nierezydentów powinien zostać uchylony.

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.

Proponowana zmiana polega na ujednoliceniu regulacji dotyczącej zasad ustalania
podstawy opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych, bez względu na to, czy
umowa sprzedaży jest zawierana przez rezydentów i nierezydentów i wprowadzeniu zasady,
że w każdym przypadku podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub
prawa.
Wartość rynkowa jest typową miarą, stosowaną w wielu przepisach prawa
podatkowego i należycie zabezpieczającą interes Skarbu Państwa.

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.

Proponowana zmiana likwiduje nieuzasadnione różnicowanie prawne sytuacji
rezydentów i nierezydentów oraz usuwa lukę w prawie.

Zmiana ma charakter formalny i nie wywołuje skutków finansowych dla budżetu
państwa i budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Komisyjny projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 1 sierpnia 2008 r.
BAS-WAEiM-2224/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna o zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
o podatku od czynności cywilnoprawnych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Krzysztof Jurgiel) z prawem Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od
czynności cywilnoprawnych przewiduje wyłącznie jedną zmianę w
nowelizowanej ustawie. Polegać ma ona na ujednoliceniu podstawy
opodatkowania przy umowie sprzedaży. Związane jest to z faktem, że obecnie
ustawa, w przypadku umów zawieranych przez nierezydentów odsyła do
nieobowiązujących w tym zakresie zezwoleń dewizowych.


II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy

Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych zakresem projektu
ustawy.


III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przedstawiony projekt ustawy nie jest objęty zakresem przedmiotowym
prawa Unii Europejskiej.

IV. Konkluzje
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od czynności
cywilnoprawnych pozostaje poza zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski

Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, podatki
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: