eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Sprawdź, jak przechytrzyć nieuczciwe sklepy internetowe

Sprawdź, jak przechytrzyć nieuczciwe sklepy internetowe

2019-10-10 09:16

Sprawdź, jak przechytrzyć nieuczciwe sklepy internetowe

Jak przechytrzyć nieuczciwy e-sklep? © Web Buttons Inc - Fotolia.com

Zakupy przez internet powoli stają się standardem. Dziś kupujemy już niemal odruchowo, kilkoma kliknięciami potwierdzając kolejne etapy zamówienia. Mechaniczne działania często jednak mogą wpędzić nas w kłopoty. Warto bowiem pamiętać, że oszuści i nieuczciwe sklepy internetowe liczą właśnie na nasz brak rozwagi. Jak sprawdzić wiarygodność sprzedawcy i nie dać się oszukać? Oto garść wskazówek od Europejskiego Centrum Konsumenckiego i CERT Polska.
Klik, dodajesz towar do koszyka. Klik, przechodzisz do zapłaty. Klik, podajesz numer karty lub finalizujesz transakcję poprzez szybkie płatności. Dziś zakupy w internecie przebiegają już tak szybko, że coraz rzadziej skupiamy swoją uwagę na szczegółach, pobieżnie przeglądając stronę e-sprzedawcy i niezbyt wnikliwie studiując opinie, jakie pojawiają się na jego temat w internecie. Później czekamy już tylko na dostawę zamówionego towary. Co jednak, jeśli padliśmy właśnie ofiarą oszustów? ECK i CERT podpowiadają, co zrobić, aby rozpoznać nieuczciwe sklepy internetowe i jednocześnie nie spędzić połowy dnia na jednym zakupie.

Jak sprawdzić wiarygodność firmy? Szyba lista kontrolna


Kto jest po drugiej stronie

W zakładce kontakt sprzedawca powinien podać swoje dane: nazwę, adres siedziby firmy (nie skrytki pocztowej), numer telefonu i mail. Jeżeli nie możesz odnaleźć tych informacji lub dane znajdują się w trudno dostępnym miejscu, może to oznaczać, że przedsiębiorca świadomie utrudnia do nich dostęp.

Miejsce rejestracji

Poświęć kolejną chwilę, aby w regulaminie odnaleźć dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki. Warto wiedzieć, czy masz do czynienia z firmą mającą siedzibę na terenie UE, czy poza nią. Jest to tak samo ważne, gdy sklep jest prowadzony w języku polskim i ma polską domenę.

fot. Web Buttons Inc - Fotolia.com

Jak przechytrzyć nieuczciwy e-sklep?

Warto przypatrzeć się też metodom płatności, jakie oferuje sklep np. czy są one ograniczone do przelewu przed dokonaniem zamówienia.


Jak reklamować

W regulaminie powinny zaleźć się też informacje o Twoich podstawowych prawach jako konsumenta - prawie do zwrotu, prawie do rękojmi (w UE funkcjonuje jako niezgodność towaru z umową) w okresie 2 lat. Sprzedawca musi również opisać procedurę reklamacji. Nie może zrzekać się odpowiedzialności np. na rzecz dostawcy przesyłki.

Czas

realizacji, to nie to samo co czas dostawy. Jeżeli sprzedawca podaje jedynie czas realizacji, to ma na uwadze czas przygotowania paczki do wysłania, a Ty nie wiesz, kiedy ją otrzymasz. A jeżeli na dostawę towaru daje sobie więcej niż 30 dni, to znak, że produkt jest sprowadzany z Azji, a Ty możesz przyjąć rolę importera, a nie klienta…(dropshipping).

Błędy na stronie

Sprawdź, czy strona nie zawiera rażących błędów językowych, niedziałających odnośników bądź innych elementów świadczących, że była przygotowana w pośpiechu. Czy prezentowane oferty nie odbiegają rażąco od rynkowych?

Płatność

Warto przypatrzeć się też metodom płatności, jakie oferuje sklep np. czy są one ograniczone do przelewu przed dokonaniem zamówienia.

Historia

Spróbuj ustalić od jak dawna działa sklep oraz firma, która go prowadzi - funkcjonuje wyłącznie w internecie, czy prowadzi również sprzedaż stacjonarną.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: