eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Certyfikacja w e-commerce: warto czy nie?

Certyfikacja w e-commerce: warto czy nie?

2015-09-25 09:37

Certyfikacja w e-commerce: warto czy nie?

Certyfikacja w e-commerce to nie tylko znaczek © BillionPhotos.com - Fotolia.com

Jak pokazują wyniki ostatniego z badań realizowanych przez Gemius, ciągle 46 procent polskich internautów szerokim łukiem omija sklepy internetowe. Za taki obrót spraw w największym stopniu odpowiedzialny jest brak wiarygodności internetowych sprzedawców. Ci ostatni nie są jednak bezsilni - istnieją bowiem sposoby na uwiarygodnienie działalności w internecie i przekonanie do siebie nawet najbardziej opornych konsumentów.

Przeczytaj także: Gwarancja zwrotu pieniędzy - to się liczy w e-commerce

Szeroki wachlarz produktów, wygodę zakupów oraz atrakcyjne ceny oferowane przez e-sklepy znajdują pokaźną rzeszę amatorów. Ciągle jednak prawie połowę polskich internautów cechuje nieufność do zakupów online. Wiarygodność sklepu w sieci ma dla kupujących duże znaczenie. Zauważają to także sami e-przedsiębiorcy. Chcąc wyróżnić się w stosunku do konkurencji oraz zdobyć ich zaufanie, zaczynają interesować się certyfikacją swoich e-biznesów. Jak wygląda proces uzyskania certyfikatu przez e-sklep, jakie są obowiązki przedsiębiorcy z niego wynikające, z jakimi kosztami się to wiąże?

To nie tylko znaczek


Uzyskanie certyfikatu przez e-sklep wiąże się ze spełnieniem przez niego szeregu kryteriów. Certyfikat w żadnym wypadku nie może być jedynie znaczkiem bez znaczenia, który bez problemu może posiadać każdy podmiot gospodarczy.
– Dla potencjalnego klienta, który ma wątpliwości czy dokonać zakupu w nieznanym mu e-sklepie jest to znak, że dana firma została sprawdzona przez ekspertów, uzyskała potwierdzenie jakości i wiarygodności, a co za tym idzie jest godna zaufania – mówi Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl.

fot. BillionPhotos.com - Fotolia.com

Certyfikacja w e-commerce to nie tylko znaczek

Dla potencjalnego klienta, który ma wątpliwości czy dokonać zakupu w nieznanym mu e-sklepie jest to znak, że dana firma została sprawdzona przez ekspertów, uzyskała potwierdzenie jakości i wiarygodności, a co za tym idzie jest godna zaufania.


Certyfikacja krok po kroku


Obwarowania w zakresie certyfikacji w dużej mierze opierają się na przepisach prawa oraz tzw. dobrych praktykach i standardach obsługi klienta. Jak wygląda cały proces?
  1. Weryfikacja w rejestrach. Firma starająca się o uzyskanie certyfikatu jest weryfikowana pod względem formalno-prawnym w rejestrach np. Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) czy Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Jeśli firma nie widnieje w bazach ani CEIDG ani KRS może to oznaczać, że podmiot został zarejestrowany poza granicami Polski. Wtedy eksperci sięgają po rejestry zagraniczne.
  2. Sprawdzanie regulaminu. W okresie przechodzenia procesu certyfikacji sprawdzane jest, czy e-biznes spełnia kryteria prowadzenia sprzedaży internetowej określone prawem. Eksperci dokonują gruntownego audytu strony e-sklepu. Weryfikowane są zapisy w regulaminach oraz ich zgodność z ustawą konsumencką np. w zakresie zwrotu towaru, reklamacji czy terminu, w którym klient ma możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Dodatkowo sprawdzane jest to, czy sklep internetowy spełnia wszystkie obowiązki informacyjne np. czy na jego stronie internetowej znajdują się dane adresowe firmy, nazwa organu, który zarejestrował działalność gospodarczą.
  3. Weryfikacja treści i testowe e-zakupy. Kolejnym krokiem w procesie certyfikacji jest weryfikacji treści publikowane na stronie – eksperci oceniają, czy są one rzetelne i czy nie zawierają zapisów niezgodnych z przepisami. Następnie dokonują oni testowego zakupu, dzięki czemu możliwe jest poznanie mechanizmów działania danego sklepu oraz zweryfikowanie komunikacji pomiędzy klientem a e-sklepem.

– Nie każdy sklep internetowy przechodzi pozytywnie proces certyfikacji. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy przedsiębiorca nie chce lub nie potrafi dostosować e-sklepu do obowiązujących przepisów prawa. Nie zawsze jest to spowodowane nieuczciwością, lecz często dużą rozbieżnością pomiędzy przepisami obowiązującymi w sprzedaży tradycyjnej, względem przepisów sprzedaży on-line – tłumaczy Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

Koszty uzyskania certyfikacji


– Koszty podstawowej certyfikacji to kilkaset złotych netto na rok. W ramach usługi e-sprzedawca otrzymuje kompleksową opiekę prawną, jego sklep przechodzi audyt prawny, a pracownicy mają dostęp do materiałów szkoleniowych i szkoleń on-line – informuje ekspert z Rzetelnyregulamin.pl.
Niektóre firmy oferują także dodatkowe usługi wspierające prowadzenie e-biznesu. Warto się nimi zainteresować, gdyż w dużym stopniu ułatwiają jego prowadzenie. Dodatkowym komfortem dla sklepu, który posiada certyfikat jest to, że nie musi sam monitorować zmian w przepisach, ani aktualizować regulaminu sklepu, ponieważ ma to często zagwarantowane w ramach obsługi certyfikatu.

Sprawna i szybka obsługa konsumenta ma drugorzędne znaczenie, jeśli klient nie jest przekonany do zakupu w e-sklepie. Uwiarygodnienie sklepu i potwierdzenie dobrej jakości świadczonych usług jest więc bardzo istotne dla samych e-przedsiębiorców. Sama certyfikacja rodzi bardzo dobrą praktykę i pozwala wypracowywać wyższe standardy na rynku e-commerce. Właściciele e-sklepów coraz częściej wychodzą z założenia, że należy obsłużyć konsumenta tak, jak samemu chciałoby być się obsłużonym.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Klauzule niedozwolone w regulaminach

    Janusz_Wloszanski / 2015-09-28 13:36:00

    Certyfikacja to teoretycznie dobry pomysł, o ile dany certyfikat jest na prawdę wiarygodny i warty uwagi. Często jednak bywa tak, że sklep internetowy płaci i dostaje "znaczek" - i nikt już więcej o nic nie pyta. Taki sposób jest dość często praktykowany i szczerze powiedziawszy - co nie dziwi - nie budzi zaufania. Co innego, jeśli na prawdę odbywa się jakiś audyt regulaminu sklepu internetowego i konkretna kontrola. Jeśli sklep nie spełnia wymagań - nie dostaje certyfikatu i tyle. Z tego co kojarzę, jest jakiś certyfikat prokonsumencki czy jakoś tak. Dwóch moich znajomych, którzy mają e-sklepy, ma od nich certyfikat. Opowiadali mi, że musieli najpeirw spełnić ok. 100 kryteriów konsumenckich, by w ogóle takie "odznaczenie" dostać. Brzmi ciekawie, o ile więcej firm certyfikujących również tak robi. Mam nadzieję, bo jak wynika z analiz rejestru klauzul niedozwolonych - przybywa ich w ilości 20-30 na miesiąc, więc nie jest zbyt "bezpiecznie". Pozdrawiam! odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: