eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Portale randkowe: jak bezpiecznie szukać miłości?

Portale randkowe: jak bezpiecznie szukać miłości?

2015-04-25 00:50

Portale randkowe: jak bezpiecznie szukać miłości?

Portal randkowy © momius - Fotolia.com

Według danych GUS-u, w Polsce żyje 5 milionów singli. Nic więc dziwnego, że portale randkowe cieszą się sporą popularnością – zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez PBI i Gemius korzysta z nich 14,71% polskich internautów, czyli 3,1 miliona użytkowników. Nie wszyscy są jednak świadomi, że skutkiem ubocznym poszukiwania miłości może być… spory rachunek.
Pan Paweł zalogował się na portalu randkowym i zapłacił za 6-miesięczne korzystanie z serwisu od stycznia 2015 roku. Niedawno otrzymał maila z polecaniem zapłaty zaległego abonamentu za drugą połowę 2014 roku – kwota 320 zł. Termin zapłaty mijał już kolejnego dnia.

Naszym celem podczas randkowania w internecie jest znalezienie partnera, który będzie spełniał nasze wymagania. Skupiamy się na cechach i zainteresowaniach drugiego użytkownika, pomijając inne kwestie. Bywa, że niezbyt uważnie zapoznajemy się z aprobowaną treścią, lub po prostu klikamy „Ok”. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało listę „Jak się nie zgubić w szukaniu miłości”, która może być przydatna w uniknięciu problemów podczas używania serwisów randkowych.

„Jak się nie zgubić w szukaniu miłości”


1. Zaufanie to podstawa (nie tylko w związku)


Na terenie naszego kraju działa kilkadziesiąt serwisów randkowych. Do najpopularniejszych należą Sympatia.pl i niemiecki eDarling.pl. W pierwszej kolejności sprawdź, z jaką firmą zawierasz umowę. Przejrzyj uważnie stronę internetową portalu. Czy znalazłeś dane kontaktowe, a strona wygląda wiarygodnie? Pamiętaj, że nie wszystkie serwisy są prowadzone przez polskich przedsiębiorców. Wpisz w wyszukiwarkę nazwę interesującego Cię portalu, poszukaj opinii na jego temat i ustal, gdzie jest zarejestrowany.

fot. momius - Fotolia.com

Portal randkowy

Jeśli już tyle lat czekałeś na przygodę z miłością, to poświęć jeszcze 15 minut na zapoznanie się z regulaminem. Znajdziesz w nim ważne informacje, tj.: różnice między darmowym a płatnym kontem, automatyczne odnawianie członkostwa oraz okres wypowiedzenia.


2. Jaki jest koszt „darmowej” usługi?


Rejestracja, tworzenie konta lub dołączanie do serwisu są najczęściej darmowe. Wszystko inne, (zazwyczaj) wymaga opłaty. Spodobało Ci się próbne członkostwo? Musisz wiedzieć, że prawie zawsze przekształca się ono automatycznie w płatne. Portale prześcigają się w różnego rodzaju opcjach „Premium”, dających poza prestiżem dostęp do dodatkowych możliwości, nieosiągalnych dla użytkowników korzystających z darmowego profilu. Za konto z zaawansowanymi funkcjami zapłacisz kilkaset złotych rocznie. Zapoznaj się wcześniej z informacją o cenach i konkretnych usługach, jakie są w nie wliczone.

Pewien serwis zarejestrowany w Luksemburgu prężnie działa na terenie Polski, powiększając grono niezadowolonych konsumentów. Bezpłatnie się w nim zarejestrujesz i otrzymasz propozycje kontaktów. Chcąc jednak zarządzać przekazanymi propozycjami (np. wysyłać odpowiedzi) przenosisz się na inny poziom, tzw. Premium, i po prostu płacisz. W regulaminie portalu czytamy jednak, że wszystkie usługi są zasadniczo bezpłatne. Słowo „zasadniczo” ma tutaj zasadniczo niejasne znaczenie.

3. „Zapoznałem się z treścią i akceptuje warunki”


Jeśli już tyle lat czekałeś na przygodę z miłością, to poświęć jeszcze 15 minut na zapoznanie się z regulaminem. Znajdziesz w nim ważne informacje, tj.: różnice między darmowym a płatnym kontem, automatyczne odnawianie członkostwa oraz okres wypowiedzenia. Przestudiuj go ze zrozumieniem, poznaj swoje prawa oraz umiejętnie z nich korzystaj.

Na stronie głównej portalu użytkownik otrzymuje informacje „Gwarantowane 100% anonimowości”, a w treści regulaminu widnieje zapis: „Portal informuje wyraźnie klienta, że ochrona danych nie może zostać zagwarantowana w pełnym zakresie” lub użytkownik, zgodnie z regulaminem, może złożyć skargę jedynie w ciągu 6 tygodni "po obciążeniu konta zakwestionowanymi kosztami lub po otrzymaniu kwestionowanego rachunku”.

4. Nie oceniaj książki po okładce


To mądre powiedzenie jest przydatne w wielu sytuacjach, z jakimi spotykamy się na co dzień. Obowiązuje również w internecie! Dajesz się ponieść chwili i zachwycasz zdjęciem swojej nowej wybranki? Photoshop to znane i używane narzędzie upiększające, dlatego, aby uniknąć późniejszych rozczarowań, nie ufaj wszystkim zamieszczanym lub przesyłanym w prywatnych wiadomościach fotografiom.

5. Mam, to właśnie on/ona


Może faktycznie znalazłeś to, czego szukałeś, natomiast „papier wszystko zniesie” i nigdy nie wiadomo, kim tak naprawdę jest osoba po drugiej stronie ekranu. Internet sprzyja anonimowości. Nie musimy od razu zakładać, że wszyscy zalogowani są oszustami chcącymi wyłudzić od nas pieniądze. Ale trzeba mieć świadomość o istnieniu takich osób.

Pani Monika nawiązała znajomość przez internet. Bez zastanowienia przesyłała pieniądze na przylot do Polski dla swojego ukochanego mieszkającego w innym kraju. Niestety nigdy się nie spotkali, gdyż ona wierzyła w jego miłość, a on w jej naiwność.

6. Masz prawo! Ale..


Czy jest możliwość rezygnacji? Tak, możesz odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy w tym czasie zdążyłeś już skorzystać z serwisu, czyli masz swoje konto i dostęp do innych profili. Serwis ma jednak obowiązek poinformować Cię o tym ograniczeniu zanim zaczniesz go użytkować.

7. Dokumentacja ma znaczenie


Zachowaj wszystkie dokumenty przesłane przez przedsiębiorcę, korespondencję ze sprzedawcą, rób print screeny (zrzuty ekranu). Konsumenci skarżą się na różnego rodzaju „chwyty” stosowane przez serwisy, natomiast nie zachowują dokumentów, które są kluczowe w udowodnieniu swojej racji.

8. Płać bezpiecznie


Najlepiej za zakupy płać kartą kredytową lub systemem płatności online typu PayPal, PayU, Dotpay. Upewnij się, że w momencie podawania danych korzystasz z bezpiecznej witryny: świadczy o tym symbol zamkniętej kłódki oraz adres strony internetowej rozpoczynający się od „https://”.

9. Kto może pomóc?


Europejskie Centrum Konsumenckie udzieli Ci bezpłatnych porad i pomocy oraz dalszych informacji, jeżeli nie możesz dojść do porozumienia z firmami zajmującymi się randkowaniem przez internet, działającymi poza granicami Twojego kraju w państwach Unii Europejskiej, Islandii lub Norwegii.

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.