  • 1. Data: 2020-07-09 08:01:07
    Temat: Trzecia tura
    Od: cef <c...@i...pl>

    Wiem, że to mało prawdopodobne,
    ale zajrzałem do kodeksu wyborczego
    i w art 292 §4 mowa tylko, że za wybranego
    na urząd prezydenta w ponownym głosowaniu
    uznaje się tego kandydata, który otrzymał więcej głosów.

    A jeśli głosy odda parzysta ilość wyborców
    i będzie dokładnie 50-50, to co wtedy?
    Nie widzę nic o trzeciej turze,
    ani o zastosowaniu tego paragrafu ponownie czy do skutku
    gdyby coś nie poszło tak jak przepisy by chciały.

    Są jakieś zapisy ogólne, których nie znam,
    albo trzeba wiedzieć gdzie szukać co się wtedy dzieje?
    Alfabetycznie, wg wzrostu, wieku czy losowanie?

  • 2. Data: 2020-07-09 09:27:23
    Temat: Re: Trzecia tura
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 9 Jul 2020 08:01:07 +0200, cef napisał(a):
> [...]

    > Są jakieś zapisy ogólne, których nie znam,
    > albo trzeba wiedzieć gdzie szukać co się wtedy dzieje?
    > Alfabetycznie, wg wzrostu, wieku czy losowanie?

    Popatrz w poprzednia dyskusje - Komisja/SN stwierdza, ze jest to
    rownowazne nie zgloszeniu sie kandydatow czy jakos tak :-)

    A konsekwencje ... nowe wybory ?

    J.

  • 3. Data: 2020-07-09 10:25:36
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-07-09 o 09:27, J.F. pisze:

    > Popatrz w poprzednia dyskusje - Komisja/SN stwierdza, ze jest to
    > rownowazne nie zgloszeniu sie kandydatow czy jakos tak :-)

    Nie widzę poprzedniej dyskusji.
    Na podstawie którego artykułu?
    Równie dobrze ja mogę zdecydować.

  • 4. Data: 2020-07-09 11:29:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Nie widzę poprzedniej dyskusji.

    Glupia sprawa ... ale tez nie moge znalezc. A przeciez musialo byc to
    wkrotce po 10 maja.
    Kto skasowal, przyznac sie :-)

    >Na podstawie którego artykułu?
    >Równie dobrze ja mogę zdecydować.

    https://www.pkw.gov.pl/aktualnosci/uchwaly/uchwala-n
    r-1292020-pkw-z-dnia-10-maja-2020-r-w-sprawie-stwier
    dzenia-braku-mozliwosci-glosowania-na-k

    "§ 2. Fakt wskazany w § 1 równoważny jest w skutkach z przewidzianym w
    art. 293 § 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy
    brakiem możliwości głosowania ze względu na brak kandydatów."

    Tak na oko - na podstawie par 292.4 Komisja powinna uznac, ze zaden z
    kandydatow nie uzyskal wiecej glosow, wiec ... hm, wybory
    nierozstrzygniete i nalezy zrobic nowe ?

    Zawsze tez Prezes moze powiedziec, ze sfalszowane, SN zarzadzi ponowne
    przeliczenie w kilku komisjach, i sie moze ten jeden glos znajdzie :-)

    J.

  • 5. Data: 2020-07-09 13:01:50
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-07-09 o 11:29, J.F. pisze:
> [...]

    > kandydatow nie uzyskal wiecej glosow, wiec ... hm, wybory
    > nierozstrzygniete i nalezy zrobic nowe ?

    No właśnie szukam takich odniesień, co w przypadku gdy wybory nie wyłonią
    kandydata ale nie znam tej materii i nie wiem gdzie szukać.
    Równie dobrze w innych przepisach dotyczących sejmu czy
    ogólnych może jest jakiś zapis na tę okoliczność.
    Ciekawe, że tak prostej kombinacji nie przewidzieli w prawie.

  • 6. Data: 2020-07-09 15:11:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]

    >Równie dobrze w innych przepisach dotyczących sejmu czy
    >ogólnych może jest jakiś zapis na tę okoliczność.

    W Sejmie raczej nie ma, bo zeby tam nie mozna bylo rozstrzygnac ...
    no, musialy by chyba dwie partie uzyskac jednakowa ilosc glosow w
    okregu.

    >Ciekawe, że tak prostej kombinacji nie przewidzieli w prawie.

    Kombinacja jedna na pare milionow - starczy do konca naszej
    cywilizacji :-)

    Ale przy senatorach, gdzie jest bywa i 120 tys glosow w okregu, jak
    sie jeszcze podzieli na trzech ... tez powinno starczyc.
    Najwyzej sie zrobi uzupelniajace wybory :-)

    Choc jak komu pech pisany, to zaraz mu sie trafia takie wyniki :-)

    W sumie ... w dojrzalej polityce czy w JOW roznice miedzy kandydatami
    powinny byc niewielkie, to szansa rosnie.
    I to bym tak ocenial na 1/kilka tys, moze blednie szacuje.
    Przy setce okregow to juz nie jest takie nieprawdopodobne ... ale
    czesc okregow jest zdominowana, i tam szanse na remis male.

    Jesli chodzi o Sejm
    Art. 232. § 1. Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 231 §
    2, okręgowa komisja wyborcza dokonuje podziału mandatów pomiędzy
    uprawnione listy kandydatów w sposób następujący:

    1) liczbę głosów ważnych oddanych na każdą z tych list w okręgu
    wyborczym dzieli się kolejno przez: 1; 2; 3; 4 i dalsze kolejne liczby
    aż do chwili, gdy z otrzymanych w ten sposób ilorazów da się
    uszeregować tyle kolejno największych liczb, ile wynosi liczba
    mandatów do rozdzielenia między te listy w okręgu;
    2) każdej liście przyznaje się tyle mandatów, ile spośród ustalonego w
    powyższy sposób szeregu ilorazów przypada jej liczb kolejno
    największych.

    § 2. Jeżeli kilka list uzyskało ilorazy równe ostatniej liczbie z
    liczb uszeregowanych w podany sposób, a list tych jest więcej niż
    mandatów do rozdzielenia,
    pierwszeństwo mają listy w kolejności ogólnej liczby oddanych na nie
    głosów.
    Gdyby na dwie lub więcej list oddano równą liczbę głosów, o
    pierwszeństwie rozstrzyga liczba obwodów głosowania, w których na daną
    listę oddano większą liczbę głosów.

    Art. 233. § 1. Mandaty przypadające danej liście kandydatów uzyskują
    kandydaci w kolejności otrzymanej liczby głosów.
    § 2. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą liczbę głosów
    uprawniającą do uzyskania mandatu z danej listy, o pierwszeństwie
    rozstrzyga większa liczba obwodów głosowania, w których jeden z
    kandydatów uzyskał więcej głosów, a jeżeli liczba tych obwodów byłaby
    równa, o pierwszeństwie rozstrzyga losowanie przeprowadzone przez
    przewodniczącego okręgowej komisji wyborczej w obecności członków
    komisji oraz pełnomocników wyborczych; nieobecność pełnomocnika
    wyborczego nie wstrzymuje losowania. Przebieg losowania uwzględnia się
    w protokole wyników wyborów.

    Losowanie - ale tylko w ramach jednej partii.

    Senat
    Art. 273. § 1. Za wybranego na senatora w danym okręgu wyborczym uważa
    się tego kandydata, który otrzymał najwięcej oddanych głosów ważnych.

    § 2. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzymało liczbę głosów
    uprawniającą do uzyskania mandatu, o pierwszeństwie rozstrzyga większa
[...]
    losowania uwzględnia się w protokole, o którym mowa w art. 272 § 1.

    A w Sejmie ta liczba obwodow ... tez mamy sposob na tysiace lat :-)

    Prezydenci miast - tez na koncu jest losowanie.

    A w przypadku prezydenta - ciemna masa :-)

    J.

  • 7. Data: 2020-07-09 15:54:08
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.07.2020 o 10:25, cef pisze:

    > Nie widzę poprzedniej dyskusji.
    > Na podstawie którego artykułu?

    Żadnego - bez trybu i logiki - po prostu podjęli uchwałę, że brak
    możliwości głosowania na kandydatów tworzy skutki tożsame jakby nie
    zostali zgłoszeni (co jest częściowo zgodne z prawdą) i tyle.

    > Równie dobrze ja mogę zdecydować.

    A jesteś naczelnikiem państwa?

    --
    Shrek

  • 8. Data: 2020-07-09 15:57:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.07.2020 o 11:29, J.F. pisze:

    > Glupia sprawa ... ale tez nie moge znalezc. A przeciez musialo byc to
    > wkrotce po 10 maja.
    > Kto skasowal, przyznac sie :-)

    Nie wiem kto skasował, ale ponieważ ja założyłem to się przyznam - 2
    czerwca "uchwała PKW".

    --
    Shrek

  • 9. Data: 2020-07-09 16:57:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Nie wiem kto skasował, ale ponieważ ja założyłem to się przyznam - 2
    >czerwca "uchwała PKW".

    Aaa ... do 2 czerwca to nie siegalem, przeciez uchwala z 10 maja :-)

    J.

  • 10. Data: 2020-07-09 18:17:14
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-07-09 o 15:54, Shrek pisze:

    > Żadnego - bez trybu i logiki - po prostu podjęli uchwałę, że brak
    > możliwości głosowania na kandydatów tworzy skutki tożsame jakby nie
    > zostali zgłoszeni (co jest częściowo zgodne z prawdą) i tyle.

    Ale to jednak nie to samo, bo tu wybory się odbyły.
    Ale bez logiki można uchwalić cokolwiek.

    > A jesteś naczelnikiem państwa?

    Nie, ale jeszcze mogę próbować zostać :-)