  • 11. Data: 2018-10-13 00:26:45
    Temat: Re: Fotografia nieruchomości a RODO
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > No właśnie, z drugiej strony nalezałoby się spodziewac, że jakies
    > granice są, i ze zachowując nalezyta staranność powinno dać się jakoś
    > żyć :)

    Jasne, ale jak to przełożyć na język konkretów/procedur fotografa?
    Zleceniodawca każe mi sfotografować publiczną jezdnię. Parkują wzdłuż
    niej różne auta, pojawiają się w kadrze różne osoby. Widać numery domów
    i rejestracji. Nie wyobrażam sobie przeprowadzania śledztwa na temat
    żywotu każdego właściciela auta lub twarzy by móc orzec, że osoby te nie
    podążają do swoich kochanków, nie ukrywają swoich majątków i sam nie
    wiem jaki jeszcze scenariusz mógłby mnie zrujnować.

    Oczywiście zakładamy, że zdjęcie zostanie upublicznione.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 12. Data: 2018-10-13 04:33:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-10-12, Marek S <p...@s...com> wrote:

> [...]
    > wiem jaki jeszcze scenariusz mógłby mnie zrujnować.
    >
    > Oczywiście zakładamy, że zdjęcie zostanie upublicznione.

    Myślę, że jak chcesz aby to był wariant bezpieczny ale też praktyczny
    to:

    1) staraj się mieć wszystkie osoby na dalszych planach lub nie mieć w
    ogóle jeśli to możliwe. Przy ochronie wizerunku to zawsze było
    dyskusyjne (kryterium: nie bycie szczegółem całości), ale jak chcesz
    być ekstra ostrożny to stosowałbym kryterium rozpoznawalności - czy da
    się taką osobę rozpoznać z tego zdjęcia (nie będąc tą osobą). W
    wątpliwym przypadku zamaż twarz.

    2) Na wszelki wypadek zamazywałbym rejestracje. Formalnie nie trzeba,
    ale jak chcesz zminimalizować ryzyko, że komuś odwali i będziesz potem
    marnował swój czas ciągany po sądach, to zamaż.

    Nr domów nie ma sensu zamazywać bo z nich nawet przy paranoidalnym
    podejściu nic nie może wyniknąć.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2018-10-13 08:30:59
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > wątpliwym przypadku zamaż twarz.

    A tak z praktycznego punktu widzenia... może od razu z założenia, aby
    nie psuć wrażenia artystycznego nie zamazywać, ale podmieniać twarze.
    Tak samo z tablicami, zmienić jeden znak.

    Robert

  • 14. Data: 2018-10-13 12:13:51
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Nr domów nie ma sensu zamazywać bo z nich nawet przy paranoidalnym
    > podejściu nic nie może wyniknąć.

    Nr domów może i nie, a całych budynków - nie byłbym taki pewny. Google
    Street View zamazuje budynki na żądanie właścicieli nieruchomości w celu
    ochrony ich prywatności. Na przykład w Niemczech jest sporo takich.

  • 15. Data: 2018-10-13 21:57:13
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > A tak z praktycznego punktu widzenia... może od razu z założenia, aby
    > nie psuć wrażenia artystycznego nie zamazywać, ale podmieniać twarze.
    > Tak samo z tablicami, zmienić jeden znak.

    Bardziej jako żart pomyślałem sobie aby opracować jakiś logotyp RODO i
    wstawiać go w miejsce twarzy, tablic rejestracyjnych itp :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 16. Data: 2018-10-13 22:04:36
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > 1) staraj się mieć wszystkie osoby na dalszych planach lub nie mieć w
    > ogóle jeśli to możliwe.

    Oczywiście tak robię. Jednakże w przypadku ruchliwych miejsc jest to
    niewykonalne. Czasem i takie muszę fotografować. Owszem, jest technika
    fotografowania skutkująca usunięciem z kadru wszelkich ruchomych
    obiektów ale ze względów praktycznych (nie ma czasu na to) - nie do
    zastosowania.

> [...]
    > być ekstra ostrożny to stosowałbym kryterium rozpoznawalności - czy da
    > się taką osobę rozpoznać z tego zdjęcia (nie będąc tą osobą). W

    Kurcze... wyobraź sobie np. okładkę folderu, na której jest widok na
    miejską ulicę i pełno zamazanych twarzy. Jakaś masakra... Martwi mnie to.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 17. Data: 2018-10-14 18:48:51
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-10-13 o 12:13, Uncle Pete pisze:

    > Nr domów może i nie, a całych budynków - nie byłbym taki pewny. Google
    > Street View zamazuje budynki na żądanie właścicieli nieruchomości w celu
    > ochrony ich prywatności. Na przykład w Niemczech jest sporo takich.

    A można odwrotnie? Chcę aby nie zamazywali?
    Jak widać poniżej można. ;-)
    https://www.google.pl/maps/@50.8465368,19.9797008,3a
    ,75y,251.57h,83.31t/data=!3m7!1e1!3m5!1sjBn_6CE1T3au
    adUVCms74Q!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid
    %3DjBn_6CE1T3auadUVCms74Q%26output%3Dthumbnail%26cb_
    client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%2
    6h%3D100%26yaw%3D244.88724%26pitch%3D0%26thumbfov%3D
    100!7i13312!8i6656

    Robert

  • 18. Data: 2018-10-14 22:41:13
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%2
    6h%3D100%26yaw%3D244.88724%26pitch%3D0%26thumbfov%3D

    Czytałem na jakimś zachodnim forum, że gość poprosił o zamazanie tablicy
    rejestracyjnej samochodu stojącego pod budynkiem. Google zamazał
    tablicę, samochód i cały budynek. Odkręcić tego się nie dało.

  • 19. Data: 2018-10-15 00:18:20
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > A można odwrotnie? Chcę aby nie zamazywali?
    > Jak widać poniżej można. ;-)

    Dobre! Google nie rozpoznało czarnej tablicy :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 20. Data: 2018-10-15 01:31:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-10-13, Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Kurcze... wyobraź sobie np. okładkę folderu, na której jest widok na
    > miejską ulicę i pełno zamazanych twarzy. Jakaś masakra... Martwi mnie to.

    Jeśli tych twarzy jest pełno, to raczej sytuacja "szczegół z całości" i
    można publikować.

    Sam jestem ciekaw, jak wygląda orzecznictwo, z konkretnymi przykładami
    zdjęć, bo jasne jest, że jak masz np. zgromadzenie i te kilkadziesiąt
    osób w kadrze (zbliżona wielkość) to nie ma ochrony wizerunku, ale jak
    już grupa 3. osób wypełniająca 1/5 kadru, to pewnie tak.

    Z drugiej strony, tak na chłopski rozum, na okładkę raczej nie będziesz
    chciał miec kadru zawalonego nawet w 1/5 osobami, a już na pewno jedną
    osobą na pierwszym planie. Czyli w sumie powinieś być bezpieczny.

    --
    Marcin