  • 1. Data: 2004-09-06 13:23:09
    Temat: Pogorszenie sytuacji strony postępowania - kpa.
    Od: "Piotr Borawski" <j...@p...onet.pl>

    Witam,
    Sprawa przedstawia się następująco. Toczy się postępowanie
    administracyjne. Jedna ze stron (czyli ja) zostaje obciązona pewnymi
    kosztami. Odwołanie, uchylenie decyzji i przekazanie do I instancji w celu
    ponownego rozpatrzenia. W tym czasie wchodzi nowe rozporządzenie które
    pogarsza sytuację strony (oczywiście moją) - zostają naliczone nowe, wyższe
    koszty na podstawie nowego rozporządzenia. W sprawach karnych jest chyba
    taki przepis że sytuacja oskrżonego nie może się pogorszyć w czasie trwania
    procesu. Jak to wygląda w postępowaniu administracyjnym ?
    Za podpowiedzi serdecznie dziękuję.
    Pozdrawiam
    Piotr Borawski

  • 2. Data: 2004-09-06 13:31:03
    Od: "Kaliope" <k...@w...pl>

    > Jak to wygląda w postępowaniu administracyjnym ?

    Tzw. zakaz reformationis in peius.
    Art. 139 kpa: "Organ odwoławczy nie może wydać decyzji na niekorzyść strony
    odwołującej się, chyba że zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub rażąco
    narusza interes społeczny."
    pozdr.
    K.

  • 3. Data: 2004-09-06 14:13:37
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Piotr Borawski napisał(a) w wiadomości
> [...]
    > taki przepis że sytuacja oskrżonego nie może się pogorszyć w czasie trwania
    > procesu. Jak to wygląda w postępowaniu administracyjnym ?

    Zapewne w nowym rozporządzeniu będą przepisy przejściowe co do kosztów.

    --
    JOHNSON :)

  • 4. Data: 2004-09-06 14:31:12
    Od: "Piotr Borawski" <j...@p...onet.pl>

    > Tzw. zakaz reformationis in peius.

    Dziekuję za pomoc, tyle że tutaj nie chodzi o organ odwoławczy. Może jeszcze
    raz nakreślę sytuację :
    1. Organ I instancji wydał decyzję i naliczył mi "koszty" zgodnie z
    obowiązującym wówczas rozporzadzeniem.
    2. Odwołałem się do II instancji, który decyzję uchylił w całości i
    przekazał do ponownego rozpatrzenia.
    3. Wychodzi nowe rozporzadzenie
    4. Organ I instancji wylicza nowe, wyższe koszty (na podstawie nowego
    rozporządzenia)
    5. Odwołałem się do II instancji a ten orzekł że decyzję podtrzymuje. Teraz
    nie pozostaje mi nic jak skarga do WSA i jej umotywowanie - stąd moje
    pytanie czy w trakcie postępowania administracyjnego może się zmienić
    ustawodastwo na niekorzyść jednej ze stron.
    Pozdrawiam
    Piotr Borawski

  • 5. Data: 2004-09-06 14:36:43
    Od: "Piotr Borawski" <j...@p...onet.pl>

    > Zapewne w nowym rozporządzeniu będą przepisy przejściowe co do kosztów.

    Własnie chodzi o to że w rozporządzeniu jest napisane : "W sprawach
    wszczętych przed dniem wejścia w życie rozporzadzenia a niezakończonych
    decyzją ostateczną stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia".

    Kurcze to wszystko jest farsa jakaś bo najpierw minister, czyli II instancja
    uchyla decyzję w sprawie zwrotu kosztów, i daje ją do ponownego rozpatrzenia
    do I instancji a następnie ta I instancja czeka sobie spokojnie cały rok
    (choć według kpa ma na to znacznie mniej) aż sobie ten sam minister zmieni
    rozporzadzenie i to jeszcze na moją niekorzyść! Nic, to Państwo prawa :)
    Pozdrawiam
    Piotr Borawski