  • 1. Data: 2003-06-01 13:21:27
    Temat: Kapitał zapasowy w s-ce z o.o.
    Od: "michalek" <d...@p...onet.pl>

    Mam takie pytanie. Czy jezeli umowa s-ki z o.o. nie przewiduje k zapasowego
    , udzialy s-ki moga byc obejmowane po cenie wyzszej od nominalnej, gdyz ta
    nadwyzka ( nie wiem czy pojecie "agio" odnosi sie tez do s-ki z o.o. czy
    tylko do akcyjnej) powinna byc przekazywana na k zapasowy czy tez konieczne
    jest zawarcie w umowie klauzuli o utworzeniu k zapasowego by udzialy mogly
    byc w taki sposob obejmowane. Dzieki za wszelkie wskazowki

  • 2. Data: 2003-06-02 09:17:04
    Temat: Re: Kapitał zapasowy w s-ce z o.o.
    Od: "Dodo" <d...@w...pl>

    Użytkownik "michalek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    [ciach]
    mnie też ciekawość zżera, ale nikt nie odpowiada, wiec napisze jak to
    wyglada wg mojego stanu wiedzy, aczkolwiek zastrzegam że nie jestem
    prawnikiem

    1. pojęcie "kapitału zapasowego" funkcjonuje w sp. z o.o. niezależnie od
    postanowień umowy spółki, tzn. niezależnie od tego czy umowa spółki
    przewiduje tworzenie kapitału zapasowego poprzez dokonywanie odpisów z zysku
    czy nie, kap. zapasowy stanowi zawsze składową kap. własnych (ustawa o
    rachunkowości), przy czym jego wartość wykazywana w bilansie w przypadku
    zaniechania jego utworzenia może byc równa zero.
    2. art. 154 par 3 ksh stanowi, że udziały mogą być obejmowane po cenie
    wyższej od nominalnej i że przedmiotową nadwyżkę przelewa się do kapitału
    zapasowego, a wiec dokonuje się tego chyba z "mocą ustawy" , w związku z
    czym ustosunkowywanie się do tegoż zagadnienia w umowie spółki czy też w
    uchwale wydaje sie bezcelowe.

    3. pojecie "agio" odnosi sie także do spółek z o.o. :)

    Wydaje mi się że w pojęciu "utworzenie kapitału zapasowego" nie chodzi o
    usankcjonowanie istnienia takiej pozycji w bilansie danej spółki, a jedynie
    o uplasowanie w tej pozycji środków pochodzących z podziału zysku.
    Przelewanie agio na kap. zapasowy jest obligatoryjne( zgodnie z ksh) i nie
    wymaga dodatkowych postanowień czy zapisów.
    Zaznaczam - to jest moje zdanie w temacie, poparte co prawda wiadomościami z
    publikacji, no ale ...
    pozdr.
    Dodo

  • 3. Data: 2003-06-02 10:25:32
    Od: Pawel <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl>

    "michalek" <d...@p...onet.pl> wrote in

> [...]
    > k zapasowy czy tez konieczne jest zawarcie w umowie klauzuli o
    > utworzeniu k zapasowego by udzialy mogly byc w taki sposob obejmowane.

    Generalnie zasada jest ze utworzenie kapitalu zapasowego w spolce zoo jest sprawa
    fakultatywna chociaz patrzac na art 154 par 3 sprawa jest dziwna bo ustawodawca z
    gory narzuca obowiazek utworzenia tego kapitalu w przypadku obejmowania udzialu po
    cenie wyzszej od wartosci nominalnej.Wydaje mi sie ze oczywiste jest ze trzeba ten
    kapital utworzyc jesli na poczatku obejmuje sie udzial wyzszy od wartosci
    nominalnej,jest to po prostu obowiazek wynikajacy z ustawy,czyli trzeba taka
    klauzule zawrzec w umowie.Natomiast jesli udzialy sa obejmowane po cenie
    nominalnej no to wiadomo nie trzeba tego kapitalu tworzyc chociaz nic nie stoi na
    przeszkodzie utworzeniu ich pozniej poprzez zmiane umowy co stoi w porzadku wobec
    art 192 gdzie mowa o jest o funduszach rezerwowych tworzonych zgodnie z ustawa (to
    ten wlasnie art154 par3) lub umowa.