eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 811
  • Data wpłynięcia: 2012-10-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-01-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 165

811


Załącznik nr 3

Metodyki referencyjne dla poszczególnych wskaźników lub warunki zapewnienia
jakości pomiarów













































5


UZASADNIENIE

Niniejsze rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia określonego w art. 155d
ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne, które upoważnia ministra właściwego
do spraw gospodarki wodnej do określenia zakresu i sposobu prowadzenia monitoringu wód
morskich.
W związku z koniecznością transpozycji do polskiego systemu prawnego przepisów
dyrektywy 2008/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia z dnia 17 czerwca 2008 r.
ustanawiającej ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego
(dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej) (Dz. Urz. UE L 164 z 25.06.2008, str. 19)
mocą ustawy z dnia … roku o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. …) zawarte zostało w art. 61k ust. 8 upoważnienie dla ministra właściwego do
spraw gospodarki wodnej do wydania aktu wykonawczego przyjmującego zestaw
właściwości dobrego stanu środowiska wód morskich.
Niniejsze rozporządzenie, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), nie wymaga notyfikacji.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.) został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Środowiska.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.



























6


OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)



1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
będzie oddziaływać na organy administracji publicznej bezpośrednio zaangażowane poprzez
obowiązek dostarczania informacji oraz na potrzeby opracowywania poszczególnych
elementów strategii morskiej, tj.:
1) Ministra Obrony Narodowej oraz ministrów właściwych do spraw:
a) środowiska,
b) gospodarki wodnej,
c) gospodarki morskiej,
d) rybołówstwa,
e) rolnictwa,
f) gospodarki,
g) zdrowia,
h) budżetu,
i) Skarbu Państwa,
2) Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej,
3) dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej,
4) Głównego Inspektora Ochrony Środowiska,
5) wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska,
6) dyrektorów urzędów morskich,
7) Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,
8) regionalnych dyrektorów ochrony środowiska,
9) Głównego Inspektora Sanitarnego,
10) państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych,
11) okręgowych inspektorów rybołówstwa morskiego,
12) Dyrektora Słowińskiego Parku Narodowego oraz Dyrektora Wolińskiego Parku
Narodowego,
13) Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki,
14) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
15) wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

2. Konsultacje społeczne

Przedmiotowy projekt rozporządzenia został poddany konsultacjom społecznym
z następującymi instytucjami:
1) wojewodami,
2) marszałkami województw,
3) Morskim Instytutem Rybackim – Państwowym Instytutem Badawczym w Gdyni,
4) Instytutem Morskim w Gdańsku,
5) Instytutem Ekologii Terenów Uprzemysłowionych,
6) Państwowym Instytutem Geologicznym – Państwowym Instytutem Badawczym,
7) Państwowym Instytutem Energii Atomowej,
8) Głównym Inspektorem Sanitarnym,
9) Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych,
10) Państwową Agencją Atomistyki,
11) Instytutem na Rzecz Ekorozwoju,
12) Centrum Prawa Ekologicznego we Wrocławiu,
7


13) Izbą Gospodarczą Wodociągi Polskie,
14) Biurem Wspierania Lobbingu Ekologicznego,
15) regionalnymi zarządami gospodarki wodnej,
16) urzędami morskimi,
17) okręgowymi inspektoratami rybołówstwa morskiego,
18) Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,
19) organizacjami ekologicznymi,
20) Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości,
21) Krajową Izbą Gospodarczą,
22) Związkiem Miast Bałtyckich.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa

i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie stanowi akt wykonawczy do znowelizowanej ustawy z dnia 18 lipca 2001 r.
– Prawo wodne, transponującej postanowienia ramowej dyrektywy w sprawie strategii
morskiej 2008/56/WE.
Rozporządzenie będzie miało wpływu na budżet państwa lecz nie będzie miało wpływu na
budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Badania monitoringowe środowiska Morza Bałtyckiego w ramach programów monitoringu
wód morskich będą na dotychczasowych zasadach finansowane w całości ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z uwzględnieniem
zmiany sposobu finansowania zadań państwowych jednostek budżetowych od dnia 1 stycznia
2011 r. (finansowanie z rezerwy celowej utworzonej w budżecie państwa). Roczny koszt
obecnie realizowanego, na postawie umowy o dofinansowanie państwowej jednostki
budżetowej w formie przekazania środków na cele nieinwestycyjne, programu monitoringu
Morza Bałtyckiego w strefie powyżej 1 mili morskiej wynosi ok. 900 tys. zł. Z uwagi na
nowe wymagania postawione przed programami monitoringu wód morskich konieczne jest
rozszerzenie zakresu badań o nowe elementy w tym ichtiofaunę oraz substancje
niebezpieczne. Spowoduje to potrzebę zwiększenia dofinansowania na ten cel o ok. 500 tys.
zł. rocznie, począwszy od 2014 roku. Wzrost kosztów rocznych monitoringu został
oszacowany na postawie kalkulacji kosztów przedsięwzięć o podobnym charakterze
realizowanych przez GIOŚ na wodach śródlądowych.

Rok
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Wzrost
-
-
500
500
500
500
500
500
500
500
kosztów w
tys.

(środki
NFOŚiGW)


4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Jednocześnie jednak, dokonywane na podstawie rozporządzenia oceny
stanu środowiska wód morskich będą podstawą do sporządzania zawartych w krajowym
8


programie ochrony wód morskich działań naprawczych, a więc w sposób pośredni może,
przez pozwolenia wodno-prawne, przełożyć się na warunki funkcjonowania przedsiębiorców.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie powinno pozytywnie wpłynąć na sytuację i rozwój regionalny.

7. Wpływ regulacji na ochronę środowiska

Rozporządzenie powinno przyczynić się w sposób pośredni do poprawy stanu środowiska
wód morskich, ponieważ oceny ich stanu opracowywane na jego podstawie będą przydatne
na potrzeby opracowania krajowego programu ochrony wód morskich i wynikających z jego
zapisów działań naprawczych, mających na celu osiągnięcie celów środowiskowych dla wód
morskich, jakim jest osiągnięcie dobrego stanu środowiska wód morskich.

8. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej

Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.


































49/09/KC
9

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 37 . [ 38 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: