Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy skorelowania regulacji odnoszących się do funkcjonowania państwa w warunkach zagrożenia wojennego z przyjętą przez Sejm w dniu 21 czerwca 2013 r. zasadniczą reformą systemu kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi, w tym m.in. propozycji określenia ram czasowych obowiązywania "czasu wojny" na terytorium RP, umozliwienia Prezydentowi korzystania z pomocy organu, który będzie mu doradzał w procesie obroną państwa, określenia sposobu sprawowania zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2609
- Data wpłynięcia: 2014-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-03-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 529
2609
konsekwencją propozycji wprowadzenia do ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP
pkt 4b w art. 4a w ust. 1, powierzającego Prezydentowi RP (we współdziałaniu z Radą
Ministrów) uprawnienie do kierowania obroną państwa z chwilą mianowania Naczelnego
Dowódcy Sił Zbrojnych i przejęcia przez niego dowodzenia.
Druga zmiana ma na celu doprecyzowanie przepisu odnoszącego się do Sił
Zbrojnych, którymi dowodzi Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych (art. 16 ust. 2). Obowiązujące
brzmienia tego przepisu, od czasu uchwalenia ustawy o stanie wojennym oraz
o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości
konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej powoduje wątpliwość, czy Naczelny
Dowódca Sił Zbrojnych dowodzi całymi Siłami Zbrojnymi, czy tylko ich częścią.
W projekcie wskazuje się, że organ ten będzie dowodził tymi Siłami Zbrojnymi oraz innymi
jednostkami organizacyjnymi, które zostaną mu podporządkowane decyzją Ministra Obrony
Narodowej, na potrzeby związane z obroną państwa. Celem tej regulacji jest doprecyzowanie
zakresu dowodzenia sprawowanego przez Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych, które
powinno być zależne od strategicznych potrzeb obrony państwa, a jednocześnie mieścić się
w zakresie kompetencji Prezydenta RP związanych z kierowaniem obroną państwa.
Zadaniem Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych podporządkowanego bezpośrednio
Prezydentowi RP jest bowiem prowadzenie operacji obronnej w celu odparcia zbrojnej
napaści wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W podporządkowaniu tego
Dowódcy powinny zatem pozostawać jedynie te wojska oraz jednostki organizacyjne, które
są niezbędne do prowadzenia działań o takim charakterze.
Pozostałe zadania Sił Zbrojnych będą w dalszym ciągu należeć do właściwości
Ministra Obrony Narodowej.
W toku prac nad projektowaną ustawą przeprowadzono konsultacje, m.in.
z Ministerstwem Obrony Narodowej, przedstawicielami sejmowej i senackiej komisji obrony
narodowej oraz klubów parlamentarnych. Główne założenia projektu zostały omówione
z ekspertami z zakresu obronności i funkcjonowania sił zbrojnych.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie pociąga za sobą skutków finansowych
dla budżetu państwa.
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2609 › Pobierz plik