eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesu › Programy lojalnościowe a ochrona danych osobowych

Programy lojalnościowe a ochrona danych osobowych

2013-03-09 00:29

Przeczytaj także: Biura podróży a ochrona danych osobowych


A co z Konkursami?

Zarówno konkursy jak i wszelkie promocje umożliwiające wygraną atrakcyjnego produktu lub usługi, również najczęściej wymagają od nas podania danych osobowych. Czy będzie się to działo w sieci, czy zostaniemy zaczepieni przez ankietera w centrum handlowym w każdej z tych sytuacji okaże się, że potrzebne są nasze dane osobowe. Dla nas przedstawienie się i podanie swojego adresu zamieszkania i e-mail to najczęściej niewielka cena za udział w konkursie, a na to właśnie liczą ich organizatorzy. Z punktu widzenia organizatora takiego konkursu to często najtańsza i najszybsza metoda na stworzenie własnej bazy klientów. Koszt organizatora w takim konkursie to najczęściej jakiś mały sprzęt RTV lub voucher na pobyt w atrakcyjnym miejscu, a zyskiem może być baza danych osobowych 10 000 potencjalnych klientów. Oczywiście nie ma w tym nic złego dopóki dane te będą zgromadzone legalnie, czyli spełnione zostaną wymogi Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Kwestie wspomniane powyżej, czyli polityka prywatności i klauzule zgody to tylko część wymogów, jakie muszą być spełnione. Kolejne są związane z prawidłowym zabezpieczeniem zgromadzonych danych, czyli posiadanie przez organizatora konkursu czy programu lojalnościowego tzw. „Dokumentacji ODO”. Przygotowanie i wdrożenie Polityki prywatności i Instrukcji zarządzania systemem informatycznym, przeszkolenie i nadanie upoważnień pracownikom, którzy będą je przetwarzać oraz zgłoszenie zbiorów do GIODO.

Co możemy zrobić, gdy ktoś naruszy nasze dane osobowe?

Po pierwsze lepiej jest sprawdzić dokładnie ofertę organizatora konkursu czy programu, zanim podamy nasze dane. Jeżeli jednak już to zrobiliśmy i mamy wątpliwości czy nasze dane osobowe są przetwarzane zgodnie z prawem, wtedy możemy zwrócić się (na piśmie) do administratora danych, czyli organizatora o przedstawienie nam pełnej informacji o tym, co się dzieje z naszymi danymi zgodnie z Art. 32 Ustawy o ochronie danych osobowych. Organizator ma 30 dni na odpowiedź. Po tym okresie, gdy nie otrzymamy informacji lub informacja ta będzie wskazywała na jakieś uchybienia organizatora, wtedy możemy złożyć wniosek do GIODO (koszt 10 zł) o przywrócenie stanu zgodnego z prawem. Jeżeli nasz wniosek zostanie uwzględniony to GIODO w drodze decyzji administracyjnej nakaże organizatorowi np.: usunięcie uchybień. Gdyby organizator zlekceważył taką decyzje może zostać na niego nałożona np.: grzywna w celu przymuszenia w wysokości do 50 000 zł lub do 200 000 zł w zależności od formy prawnej prowadzonej działalności i ilości postępowań sprawdzających.

Podsumowując: brać udział czy nie?

Konkursy i programy stałego klienta są często korzystne zarówno dla organizatorów jak i dla uczestników. Jednak ważne jest by były one zgodne z prawem, szczególnie naszym prawem do prywatności. To czy organizator będzie odpowiednio zabezpieczał nasze dane osobowe czy też będą one udostępniane każdemu powinno być dla nas wyznacznikiem czy brać udział w takim przedsięwzięciu czy jednak wstrzymać się z podawaniem naszych danych osobowych.

Konrad Gałaj-Emiliańczyk, Ekspert ds. ochrony danych osobowych w

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: