eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesu › Zbieranie zgody na przetwarzanie danych osobowych - o czym należy pamiętać?

Zbieranie zgody na przetwarzanie danych osobowych - o czym należy pamiętać?

2015-06-29 10:49

Przeczytaj także: Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych


4. Checkboxy nie powinny być domyślnie zaznaczone


Mimo że domyślne zaznaczenie chcekboxów (przycisków wyboru na formularzu) nie jest wprost zakazane przez przepisy ustawy, takie działanie może zostać uznane za domniemanie zgody. Zgoda taka więc nie spełni wymogów stawianych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Często bowiem klientom umykają te postanowienia, a jeśli przyciski wyboru są domyślnie zaznaczone na formularzu, klient nie jest świadomy, że wysyła przedsiębiorcy zgodę na wykorzystanie swoich danych osobowych.

5. Zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych to nie to samo co zgoda na otrzymywanie informacji handlowej


Zgodnie z art. 7 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych zbiór danych to każdy posiadający strukturę zestaw danych o charakterze osobowym, dostępny według określonych kryteriów, niezależnie od tego, czy zestaw ten jest rozproszony czy podzielony funkcjonalnie. Przyjmuje się, że wystarczy jedno kryterium, aby wyodrębnić zbiór. Tak więc jeśli mamy do czynienia z kryterium celu przetwarzania danych osobowych, w zależności od ilości celów, w jakich przedsiębiorca zbiera dane osobowe, tyle zbiorów będzie musiał prowadzić.

Należy więc już na samym początku podkreślić, że zbieranie danych w celach marketingowych to nie to samo, co zbieranie danych w celu wysyłania informacji handlowej. Czym więc się to różni?

Przede wszystkim marketing jest pojęciem dużo szerszym niż informacja handlowa. Nie istnieje definicja legalna marketingu, jednak ustawy nieraz się odwołują do tego terminu (np. ustawa o ochronie danych osobowych odnosi się do marketingu bezpośredniego). Marketing jest całym procesem, zespołem działań służącym tworzeniu produktów, reklamowaniu ich, dostarczaniu i wymianie. Do działań marketingowych zalicza się m.in. promocyjne konkursy, gry, reklamę, newslettery.

Informacja handlowa natomiast jest pojęciem węższym, uregulowanym prawnie w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną:

Art. 2. Określenia użyte w ustawie oznaczają: (...)
2) informacja handlowa - każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi.

Ponadto ustawodawca dokładnie określił, jak powinna wyglądać informacja handlowa:

Art. 9. 1. Informacja handlowa jest wyraźnie wyodrębniana i oznaczana w sposób niebudzący wątpliwości, że jest to informacja handlowa.
2. Informacja handlowa zawiera:
1) oznaczenie podmiotu, na którego zlecenie jest ona rozpowszechniana, oraz jego adresy elektroniczne;
2) wyraźny opis form działalności promocyjnej, w szczególności obniżek cen, nieodpłatnych świadczeń pieniężnych lub rzeczowych i innych korzyści związanych z promowanym towarem, usługą lub wizerunkiem, a także jednoznaczne określenie warunków niezbędnych do skorzystania z tych korzyści, o ile są one składnikiem oferty;
3) wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu odpowiedzialności stron, w szczególności ostrzeżenia i zastrzeżenia.

Żeby przesyłać informacje handlowe, konieczne jest posiadanie na to zgody. Natomiast w niektórych przypadkach marketingu zgoda nie jest potrzebna. Chodzi o marketing bezpośredni - osobna zgoda na przetwarzanie danych dla celów marketingowych nie jest wymagana, o ile cele te obejmą jedynie marketing bezpośredni własnych produktów lub usług. W pozostałych przypadkach (chęć promowania towarów innego podmiotu) zgoda jest wymagana.

6. Potrzebna jest osobna zgoda na przekazywanie danych osobom trzecim


Samo wyrażenie zgody na przetwarzanie danych nie znaczy, że dane te mogą być przekazywane osobom trzecim. Jeśli przedsiębiorca planuje, że będzie przekazywał pozyskane dane np. spółce powiązanej, musi uzyskać na to osobną zgodę. W kwestii tej orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 listopada 2001 r. (sygn. akt II SA 2748/00): “Zgoda na udostępnienie danych osobom trzecim musi być odrębnym od postanowień umownych oświadczeniem woli abonenta, nie musi on bowiem godzić się na udostępnienie swych danych osobom trzecim”.

Przekazanie danych należy odróżnić od powierzenia danych, na które zgoda nie jest wymagana.

7. Zgoda musi zawierać elementy konieczne


Klauzula zgody na przetwarzanie danych osobowych powinna być prawidłowo skonstruowana. Jej elementami koniecznymi są:
  • nazwa administratora danych osobowych oraz jego siedziby (adres),
  • nazwa zbioru danych osobowych, w którym dane będą umieszczone,
  • cel przetwarzania danych osobowych,
  • wyrażenie zgody na przetwarzanie danych w określonym celu.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: