eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesu › Ubezpieczyciel kontra kłamca: kto wygra ten pojedynek?

Ubezpieczyciel kontra kłamca: kto wygra ten pojedynek?

2015-03-19 00:41

Przeczytaj także: Kiedy umowa ubezpieczenia jest nieważna lub bezskuteczna?


W ubezpieczeniach na życie obowiązują szczególne zasady


Posiadacze ubezpieczeń na życie powinni wiedzieć, że w przypadku takich polis obowiązują szczególne zasady odpowiedzialności za fałszywe informacje. Zgodnie z przepisem szczegółowym (art. 834 KC) po upływie trzech lat od zawarcia umowy, ubezpieczyciel nie może już powołać się na przekazanie nieprawdziwych danych przez klienta. Nina Kuczyńska podkreśla, że w ramach umowy ubezpieczenia możliwe jest skrócenie kodeksowego terminu (3 lata). Towarzystwa ubezpieczeniowe z reguły nie decydują się na takie rozwiązanie, które byłoby dla nich niekorzystne.

Pośpiech przy zawieraniu umowy może tłumaczyć klienta …


W kontekście zagadnień związanych z podawaniem nieprawdziwych informacji warto wspomnieć o niedawnym wyroku nowosądeckiego sądu okręgowego (sygn. akt III Ca 644/14). Wspomniany wyrok dotyczył wypłaty odszkodowania na rzecz rodziny ubezpieczonej osoby. Zmarła kobieta była objęta ochroną w ramach polisy grupowej, którą zaoferował jej zakład pracy. Ze względu na pośpiech wymuszany przez pracodawcę i agenta, ubezpieczana pracownica nie podała wymaganej informacji o tym, że znajduje się pod stałą opieką lekarską. Po śmierci tej kobiety na wskutek udaru mózgu, ubezpieczyciel odmówił wypłaty należnego odszkodowania.

Przydatne linki:
Kodeks cywilny


Sąd drugiej instancji po rozpatrzeniu apelacji uznał, że świadczenie (32 000 zł) powinno zostać wypłacone. Zgodnie z opinią sądu ubezpieczyciel, który zawarł umowę w pośpiechu, nie może się powoływać na zatajenie ważnych informacji przez klienta. Sąd zwrócił uwagę na to, że zmarła kobieta nie została poinformowana przez agenta o konieczności ujawnienia swoich przewlekłych chorób (m.in. nadciśnienia tętniczego). Dodatkowo oświadczenie dotyczące dobrego stanu zdrowia klienta zostało wydrukowane bardzo małą czcionką. Ten czynnik również wpłynął na decyzję sądu.
„Opisywana sprawa stanowi wyraźną przestrogę dla agentów ubezpieczeniowych. Takie osoby również w przypadku polis grupowych muszą zwracać uwagę na swoje obowiązki informacyjne” – podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: