  • 1. Data: 2002-07-09 15:59:18
    Temat: zjęcie prywatnego konta przez ZUS - zgodne z prawem???
    Od: <b...@p...onet.pl>

    ZUS właśnie zablokował prywatne konto mojego brata. Nie wyrokiem sądowym i
    komornikiem, ale na własną rękę zajęcie uczynił szef oddziału ZUSu w Szczecinie.
    Sytuacja ogólnie wygląda tak, że brat zarzucił inspektorowi ZUS sfałszowanie
    wyników kontroli i namawianie pracowników do składania fałszywych zeznań.
    Aktualnie toczy się, a raczej ZUS robi wszystko, aby się nie toczyła, sprawa w
    sądzie i brat zawiesił wszelkie wpłaty do ZUS do pewnej kwoty podając ją jako
    roszczenie odszkodowawcze. Firmowe konto zostało zlikwidowane. Teraz ZUS
    zablokował prywatne, nie mającego nic z firmą wspólnego, konto w banku. Zresztą
    jest to śmieszna sytuacja - brat nie ma kasy na koncie, a jedynie kredyt
    odnawialny i właśnie ten kredyt bank zablokował. Za parę dni wejdzie na konto
    renta brata - ok 600 zł, i te pieniądze bank też będzie musiał chyba zablokować.
    Pytanie brzmi, czy ZUS ma prawo, na własną rękę decyzją urzędnika a nie sądu i
    komornika, za należności firmowe zablokować prywatne konto?
    Ja już pomijam tutaj sytuację, że toczy się, a właściwie turla, postępowanie
    sądowe....
    z...@b...pl

  • 2. Data: 2002-07-09 17:54:53
    Od: "lord" <r...@p...onet.pl>

    nie ma takiego prawa !
    komornik moze wystapic do banku o zablokowanie konta ale na podstawie
    prawomocnego wyroku sadu chyba nie ?
    chyba ze maja (zus) jakies wewnetrzne paragrafy na ten temat ale czy sa aby
    zgodne z konstytucja, nie wiem ?

  • 3. Data: 2002-07-09 23:17:08
    Od: "Piotr" <p...@a...net.pl>

    należności zusu są egzekwowane w drodze egzekucji administracyjne tj,
    prawomocna - wykonalna- decyzja zus. Bardzo podobnie uprawnienia jak US.
    Piotr

  • 4. Data: 2002-07-10 16:53:12
    Od: <b...@p...onet.pl>

    Urząd skarbowy ma ordynacje podatkową, która jest ustawą.
    Nie słyszałem o ordynacji zuzowskiej..., jeżeli jesteś tego pewny, to proszę o
    podanie przepisów. Do tej pory wszyskie "zajęcia" przychodziły właśnie poprzez
    dział egzekucji Urzędu Skarbowego - np zajęcie na rente w wysokości 500
    złotych - ale z tego urzędy się rakiem wycofały, po drobnej awanturce, że
    zajmowanie kwoty wolnej od zajęć jest bezprawiem, i chyba z tego zrobi się
    osobna soprawa sądowa o zwrot bezprawnie zajętych pieniędzy + odsetki.
    Dodatkową informacją w tym wszystkim jest fakt, że toczy się postępowanie
    sądowe, w którym zarzucono zusowi niesłuszność kary finansowej (podstawa -
    fałszowanie podpisu płatnika na niektórych dokumentach i namawianie pracowników
    do świadczenia nieprawdy) i spowodowanie odejścia przestraszonych pracownic,
    które już były po kilkumiesięcznym przeszkoleniu przy wykonywaniu bardzo
    manualnej i wymagającej staranności pracy - w efekcie firemka prawie upadła..,
    a przynajmniej poniosła duże straty. Wystąpiono przeciwko zusowi z roszczeniem
    odszkodowawczym do konkretnej kwoty i do tej wysokości nieuregulowanych składek
    jeszcze nie doszło. Sprawa jest w sądzie i do jej prawomocnego rozstrzygnięcia
    nie powinny mieć skutecznego efektu jakiekolwie decyzje administracyjne - no
    chyba, że żyjemy w państwie prawa, gdzie byle urzędnik ma więcej do powiedzenia
    niż Sąd