  • 1. Data: 2006-11-21 23:35:22
    Temat: zdjęcia na stronie www
    Od: "Nigel" <n...@n...risp.pl>

    Witam,

    tak, wiem, znane... przepatrzyłem po 10 stron archiwum w google przy kilku
    frazach i nie znalazłem odpowiedzi.

    Chciałbym na stronie uzyc zdjęć nie będących mojego autorstwa. Czytałem
    kiedyś opinie paru webmasterów, ze umieszczają na stronie zdjęcie wraz z
    podaniem źródła, natomiast autorowi wysyłają maila z informacja o tym fakcie
    dodajac, ze gdyby miał jakieś "ale" to proszą o kontakt w tej sprawie. Czy
    takie podejście jest ok wg prawa? Niestety w prawie autorskim nie znajduje
    zwykłego życia (orzecznictwa) w tej kwestii.

    Czy zawsze musze czekać na zezwolenie autora czy też wystarczy
    powiadomienie?

    pozdr., n

  • 2. Data: 2006-11-21 23:46:31
    Temat: Re: zdjęcia na stronie www
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 22 Nov 2006 00:35:22 +0100, Nigel napisał(a):

    > Czy zawsze musze czekać na zezwolenie autora czy też wystarczy
    > powiadomienie?

    Zamierzam okraść Twoje mieszkanie w czasie kiedy będziesz na wakacjach wraz
    z rodziną. Czy musze mieć Twoje zezwolenie, czy też wystarczy że Cie o tym
    powiadomie?

    Ludzie, litości. Myślenie nie boli...

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2006-11-22 00:18:10
    Od: "Nigel" <n...@n...risp.pl>

    > Ludzie, litości. Myślenie nie boli...

    Wiem, nie boli. ale net to troche inne realia, wobec opinii tych paru osób
    wolałem po prostu zapytać. Oprócz pisanego prawa są jeszcze zwyczaje,
    których nie znam aż tak.

    pozdr., ng

  • 4. Data: 2006-11-22 01:21:27
    Od: Piotr Żebrowski <p...@o...pl>

    Nigel <n...@n...risp.pl> napisał(a):
    > Wiem, nie boli. ale net to troche inne realia, wobec opinii tych paru
    > osób wolałem po prostu zapytać. Oprócz pisanego prawa są jeszcze
    > zwyczaje, których nie znam aż tak.
    > pozdr., ng

    to ze zwyczajowo wiekszosc kradnie i nie ma za grosz uznaia dla prawa autorskiego
    oraz ze jest taka miejska legenda o tym ze mozna z interentu wszystko za darmo brac
    lub w innej wersji ze jak zrodlo jest ogolnodostepne to mozna nie znaczy ze to nie
    jest naruszenie praw danego autora.

    wiec gdy nie masz na pismie pozwolenia to nie uzywaj i tyle

    Piotr Żebrowski

  • 5. Data: 2006-11-22 01:30:59
    Od: "Nigel" <n...@n...risp.pl>

    Użytkownik "Piotr Żebrowski" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wszystko za darmo brac lub w innej wersji ze jak zrodlo jest
    > ogolnodostepne to mozna nie znaczy ze to nie jest naruszenie praw danego

    czy naprawde uwazasz, ze podpisanie zdjęcia na takich warunkach o ktorych
    pisalem jest tym samym co sciagniecie filmu z sieci?

    grosz uznania dla prawa autorskiego w tym jednak jest.

    pozdr., ng

  • 6. Data: 2006-11-22 01:31:36
    Od: "fotomania" <jacek@WYWAL__TO.FOTOMANIA.PL>

> [...]
    wraz
    > z rodziną. Czy musze mieć Twoje zezwolenie, czy też wystarczy że Cie o tym

    Ostatnio taka sama rzecz tlumaczylem jakimus uparciuchowi stosujac przyklad
    z samochodem i tankowaniem do pelna. Napisal takze ze to inna sytuacja :)))
    Jednak boli :))

    Jacek

  • 7. Data: 2006-11-22 01:34:31
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 22 Nov 2006 02:30:59 +0100, Nigel napisał(a):

    > grosz uznania dla prawa autorskiego w tym jednak jest.

    Taki sam jak obrobienie komuś mieszkania i napisanie flamasterem na
    drzwiach "PRZEPRASZAM".

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 8. Data: 2006-11-22 01:48:46
    Od: "Nigel" <n...@n...risp.pl>

> [...]
    > przyklad
    > z samochodem i tankowaniem do pelna. Napisal takze ze to inna sytuacja

    Troche przesadzacie w samouwielbieniu...

    Skoro w sieci mozna realnie sciagnac (ukraść) mp3 ale nie mozna jej już
    dalej przesylac, to troche swiat internetu różni się od swiata realnego,
    pomijam tu braki w prawie autorskim. Wiele przepisów jest niedostosowanych
    do obecnej technologii, dlatego zapytalem jak jest z tym faktycznie.

    Nie uwazam by zamieszczenie zdjecia z podpisem a okradzenie komus mieszkania
    było dokladnie tym samym. W pierwszym przypadku autor zdjecia moze odniesc w
    zasadzie tylko szkode majątkową, zakladajac ze strona jest non-profit. W
    wielu przypadkach autor zdjecia moze nawet na tym zyskac. Sztywne trzymanie
    sie prawa i brak wyobrazni prawu nie służy.

    Wybaczcie, ze wobec tych wątpliwosci i paru opinii, ktore tłumaczyły to w
    sposob bardziej praktyczny a mniej formalistyczny, osmielilem sie zapytac :)
    dziekuje za odpowiedz.

  • 9. Data: 2006-11-22 01:52:59
    Od: "Nigel" <n...@n...risp.pl>

    > Taki sam jak obrobienie komuś mieszkania i napisanie flamasterem na
    > drzwiach "PRZEPRASZAM".

    zauwaz, ze w przypadku zdjęcia autor jest nadal pod nim podpisany, jest
    nawet link do www.

    co to ma do obrobienia mieszkania, hm? owszem, tu i tu coś "wyniesiono", ale
    prawo autorskie zezwala na dość szerokie "korzystanie", na co nie pozwala
    np. kodeks cywilny wobec zwyklych rzeczy (art. 140 KC). jesli porownujesz
    swiat prawa autorskiego i KC to troche nie tak...

  • 10. Data: 2006-11-22 02:15:07
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 22 Nov 2006 02:52:59 +0100, Nigel napisał(a):

    > jesli porownujesz swiat prawa autorskiego i KC to troche nie tak...

    Jedno z drugim ma bardzo wiele wspólnego. Przeglądnij ustawe o prawie
    autorskim i pokrewnych a znajdziesz odpowiedź na pytanie kiedy ewentualnie
    możesz korzystać z cudzego utworu.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl