  • 1. Data: 2003-08-24 09:19:01
    Temat: zakaz konkurencji
    Od: "heksia" <h...@w...pl>

    Czy zakaz konkurencji w rozumieniu Kodeksu Pracy obowiazuje rowniez przy
    "umowie - zleceniu"??

    W umowie-zleceniu mam cos takiego:

    1. Zleceniobiorca nie moze, podczas obowiazywania Umowy Zlecenia oraz w
    okresie 2 lat po jej rozwiazaniu, prowadzic dzialalnosci konkurencyjnej na
    wlasny rachunek wobec X, ani tez swiadczyc pracy lub uslug w ramach stosunku
    pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzacego taka
    dzialalnosc.
    2. Kazda dalsza dzialalnosc gospodarcza Zleceniobiorcy o takim samym
    charakterze bez uprzedniej pisemnej zgody X jest wiec zabroniona. Dotyczy to
    rowniez posredniczenia w umowach, ktore nie sa oferowane przez X lub jej
    spolki partnerskie i ktore nie sa wymienione w wiazacym planie produktow.
    3 Za wykonywanie dzialalnosci konkurencyjnej wobec X uwaza sie podejmowanie
    kazdej czynnosci faktycznej lub prawnej przez Zleceniobiorce, ktore ma
    jakikolwiek zwiazek, chociazby posredni oraz dotyczy uslug posrednictwa
    finansowego, ubezpieczeniowego albo innej dzialalnosci, ktora wykonuje X."

    Potem jeszcze kary umowne.
    Nie wiem czy to wazne, ale w umowie jest napisane, ze
    "Strony niniejszej umowy ustalaja, iz niniejsza umowa nie stanowi podstawy
    nawiazania stosunku pracy"

    Chodzi o to czy ten zakaz konkurencji jest w ogole zgodny z prawem.

    prosze na priva: h...@w...pl

    z gory dziekuje
    ania

    ps. potrzebuje te informacje na jutro rano wiec bede BARDZO wdzieczna za
    szybka odpowiedz....

  • 2. Data: 2003-08-24 10:15:46
    Temat: Re: zakaz konkurencji
    Od: diodka <d...@U...pl>

    przy umowie zleceniu???? cos sie chyba komus pomylilo chyba ze umowa
    zlecenie jest stosunkiem pracy :)))
    zlecenie to zlecenie.... dzis naprawiam komputer temu jutro tamtemi...a
    jak ktos chce nie swiadczenie pracy na rzec konkurencji to powinien
    zatrudnic na stale i dac dobra pensje ;))
    to tak na moj gust wyglada ;))

    Zgodnie z art. 734 par. 1 kodeksu cywilnego, przez umowę zlecenia
    przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności
    prawnej dla dającego zlecenie.
    W myśl natomiast art. 22 par. 1 kodeksu pracy, przez nawiązanie stosunku
    pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju
    na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie
    wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika
    za wynagrodzeniem.

    Obowiązująca od 29 listopada 2002 r. nowelizacja kodeksu pracy dodała do
    art. 22 paragraf 12, uznający za niedopuszczalne zastępowanie umów o
    pracę umowami cywilnoprawnymi przy zachowaniu warunków pracy,
    określonych w par. 1.
    W praktyce zdarza się często, że łączący strony stosunek zawiera cechy umowy
    o pracę oraz umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia). Według poglądu
    Sądu Najwyższego (wyrok z 14 września 1998 r., I PKN 334/98, OSNAPiUS
    1990, z. 20, poz. 646) dla oceny rodzaju stosunku prawnego decydujące
    jest ustalenie, które z tych cech mają charakter przeważający.

    Kodeks pracy przewiduje dwa rodzaje umów o zakazie konkurencji - w
    czasie trwania stosunku pracy oraz po ustaniu stosunku pracy. Art. 1012.
    KP odnosi się do umów, które obowiązują po ustaniu stosunku pracy i
    tylko w przypadku tych umów pracodawca ma obowiązek wypłacać
    odszkodowanie przewidziane w przepisie. Warunkiem wejścia w życie
    takiego zakazu jest, zgodnie z Art. 1013. KP, zawarcie przez pracodawcę
    i pracownika umowy na piśmie.

    mam nadzieje ze ci pomoglam :)

    d.

  • 3. Data: 2003-08-24 10:19:55
    Od: diodka <d...@U...pl>

    przy umowie zleceniu???? cos sie chyba komus pomylilo chyba ze umowa
    zlecenie jest stosunkiem pracy :))) copowinien udowodnic sad
    zlecenie to zlecenie.... dzis naprawiam komputer temu jutro tamtemu...a

  • 4. Data: 2003-08-24 10:36:38
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Czy zakaz konkurencji w rozumieniu Kodeksu Pracy obowiazuje rowniez przy
    > "umowie - zleceniu"??

    Przepisy o zakazie konkurencji zawarte w kp odnosza sie tylko do stosunku
    pracy. W tym wypadku nie beda mialy zastosowania (chyba ze sad w drodze
    powodztwa o ustalenie stos. pracy uznalby, ze strony faktycznie wiaze umowa
    o prace)

    > W umowie-zleceniu mam cos takiego:

    Moim zdaniem te postanowienia wiaza strony i mieszcza w sie w ramach swobody
    kontraktowania okreslonej w art 353 (1) kc. Ewentualnie mozna by - poniewaz
    zakaza jest bardzo rygorystyczny - dowodzic, ze takie restrykcyjne
    postanowienia sprzeciwiaja sie zasadom wspolzycia spolecznego. Ale to bardzo
    mizerna podstawa i ma nikle szanse na powodzenie.
    Reasamujac, uwazam ze jestes zwiazana zakazem okreslonym w umowie - z tym ,
    ze jego ramy wynikaja z woli stron umowy cywilnoprawnej a nie z przepisow
    kodeksu pracy.

    Dan

  • 5. Data: 2003-08-24 17:03:59
    Od: "Marcin Olender" <d...@p...onet.pl>

    "lablador" <l...@p...fm> wrote in message

> [...]
    bardzo
    > mizerna podstawa i ma nikle szanse na powodzenie.

    No widzisz - ja nie byłbym taki pewien. Wydaje mi się zresztą, że coś
    należałoby z tym zrobić, bo takie klauzule sa bardzo częste, głównie zpowodu
    obchodzenia za pomocą umowy zlecenia obciążeń narzucanych na pracę. Jest
    parę konstrukcji, którymi można by spróbować podważyć taki zapis w umowie i
    zasady współżycia społecznego są jednym z nich, szczególnie w wypadku, w
    którym zaprzestanie współpracy nastąpi z winy czy za inicjatywą
    zleceniodawcy. W takim przypadku unimożliwienie zleceniobiorcy podjęcia
    pracy w, bądź ci bądź, jego zawodzie, w którym, z racji posiadanego
    doświadczenia, najłatwiej mu znaleźć pracę i byłby najbardziej efektywny (
    względu ogólnospoałeczne, nie tylko indywidualne ), bez żadnego
    odszkodowania moim zdaniem należałoby uznać za właśnie niezgodne z zasadami
    współżycia społ. Inną możliwością jest instytucja wyzysku, ale to moim
    zdaniem jest trudne, choć, mówiąc szczerze. w obecnej sytuacji na rynku
    pracy można już nawet przyjąć domniemanie istnienia stanu "przymusowego
    położenia" po stronie pracobiorców :-)

> [...]
    ,
    > ze jego ramy wynikaja z woli stron umowy cywilnoprawnej a nie z przepisow

    Prima facie - na pewno tak i lepiej czegoś takiego nie podpisywać. Jednakże
    nawet cywilnoprawna swoboda umów nie jest nieograniczona i istnieją
    możliwości "wyplątania" się z tak skontruowanych umów, jeśli ewidentnie i
    rażąco faworyzują jedna stronę, szzcególnie tą mocniejszą. Taki zapisy to są
    klauzule typowo abuzywne i moga zostać przez sąd uchylone.

    Depi.

  • 6. Data: 2003-08-25 09:37:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Aug 2003, diodka wrote:

    >+ przy umowie zleceniu???? cos sie chyba komus pomylilo chyba ze umowa
    >+ zlecenie jest stosunkiem pracy :)))

    E tam, raczej istnienie zakazu konkurencji i stosunku pracy :)

    [...]
    pozdrowienia, Gotfryd