    From: BartekK <s...@d...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.misc.samochody
    Subject: wyplata odszkodowania z OC sprawcy w kwocie netto
    Date: Tue, 19 Dec 2006 22:41:03 +0100

    fut warning pl.soc.prawo pl.misc.samochody

    Sprawca uszkodzil moje auto, jego ubezpieczalnia (warta) z OC mi wyplaca
    odszkodowanie. Pomijajac fakt ze z ich programu wyceniajacego wyszlo ze
    np porysowana felge aluminiowa ma mi lakiernik doprowadzic do stanu
    idealnego w postaci "LAK WIERZCHNIE ST 2" w czasie 0.33 roboczogodziny
    (a sensowne naprawienie felgi to przynajmniej malowanie na goraco, bez
    zdjecia opony, piaskowania itd to sensu nie ma)... Nie uwzglednili
    wogole uszkodzonego zderzaka, wiec bede sie odwolywal.
    Zupelnie nie rozumiem dlaczego w wycenie jest *potracenie* "ubytek
    wartosci czesci zamiennych" o 44.4% - i o tyle mniej mi wyplacaja. Co ja
    poradze ze trzeba kupic nowe czesci? Ich obowiazkiem jest chyba
    doprowadzic do stanu sprzed szkody, a ze wymaga to wymiany na nowe, to
    trudno.

    Ale ciekawi mnie dlaczego/jakim prawem dostaje kwote netto, i 22% vat
    mam sobie sam dolozyc?
    Znalazlem uchwale Sadu Najwyzszego III CZP 68/01 - z dnia 15 listopada
    2001 r.
    "Odszkodowanie za szkodę poniesioną w wyniku uszkodzenia pojazdu
    mechanicznego, należącego do poszkodowanego nie będącego podatnikiem
    podatku VAT, ustalone według cen części zamiennych i usług koniecznych
    do wykonania naprawy pojazdu, obejmuje mieszczący się w tych cenach
    podatek VAT."

    Czy moge sie na to powolac? Platnikiem vat nie jestem, ale wykonujac
    naprawe bede musial zakupic czesci i zaplacic mechanikowi kwote brutto
    zawierajaca vat!

    Ubezpieczalnia twierdzi (narazie "na twarz" bo nie dostalem jeszcze
    odpowiedzi na pismie), ze uchwala sadu najwyzszego nie jest dla nich
    wiazaca...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173