  • 1. Data: 2006-04-04 15:07:21
    Temat: wątpliwości z dziedziny prawa autorskiego - pilne
    Od: Freeman <F...@g...pl>

    Witam.

    Od jakiegoś czasu nurtują mnie wątpliwości co do praw majątkowych do
    utworów fotograficznych. Chcę zacząć sprzedawać poprzez Internet sesje
    zdjęciowe i pojedyncze fotki. Czasu coraz mniej, bo serwis niedługo
    startuje, a chciałbym usupełnić dział o prawie autorskim i wykorzystaniu
    zdjęć z serwisu. Proszę spojrzeć na moje wątpliwości wiedząc, że nie
    znam do końca zasad funkcjonowania prawa autorskiego i pewnie będe się
    jeszcze konsultował z prawnikiem specjalizującym się w PA. Moje pytania
    służą naprowadzeniu mnie na odpowiedni tok myślenia bo...

    Wątpliwość numer jeden:

    Klient zamawia u mnie sesję zdjęciową. Koszt sesji jest ustalony w
    cenniku i wynosi X zł. Czy klient automatycznie nabywa prawa majątkowe
    do zdjęć?

    Wątpliwość numer dwa:

    Chciałbym uatrakcyjnić moją ofertę wprowadzając produkt tańszy, ale
    polegający na tym, że zdjęcia z sesji pojawiają się w moim serwisie jako
    zdjęcia "royalty free" - oczywiście tylko te, które spełniają wymagania
    licencji. Klient płaci Y zł za wykonanie sesji i potem może kupować (jak
    każdy inny odwiedzający mój serwis) zdjęcia na sztuki na zasadzie
    licencji royalty free, lub z prawami majątkowymi (do dowolnego
    wykorzystania). Czy takie rozwiązanie jest zgodne z prawem?

    Wątpliwość numer trzy:

    Czy jeśli na zdjęciu jest zarejstrowany/opatentowany znak
    towarowy/firmowy/produkt to mogę to zdjęcie umieścić w serwisie jako
    royalty-free? Mam swój typ odpowiedzi, ale chciałbym się upewnić.

    Wątpliwości co do zdjęć wykonywanych z własnej inwencji nie mam - tu
    jest sprawa jasna.

    ...and thank you from the mountain ;)

    --
    Radek