    From: "ARO" <n...@d...mejla>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: urzad skarbowy a praca za granica
    Date: Wed, 12 Jul 2006 17:08:42 +0200

    Witam.

    Czy ktos z Was moze mi podac sprawdzone/potwierdzone informacje na temat
    rozliczania sie z polskim urzedem skarbowym z dochodow pochodzacych z pracy
    za granica?

    Otoz jest taka sytuacja: Jest sobie osoba, ktora pracowala w Wielkiej
    Brytanii przez okres 3 m-cy. Praca byla legalna - sa wszystkie odpowiednie
    kwity, tj. pay advice (odpowiednik naszych odcinkow z wyplata), home office,
    national insurance number, co tez znaczy, ze osoba ta znajduje sie w bazie
    danych tamtejszego urzedu podatkowego - Inland Revenue czy jakos tak. Zyjac
    w UK i pracujac tam przez okres wspomnianych 3m-cy osoba ta placila
    tamtejszy podatek w wysokosci cos okolo 10%. Z tego co mi wiadomo, wracajac
    do PL i nie posiadajac statusu rezydenta podatkowego za granica - otrzymuje
    sie taki status po bodajze 180 dniach nieprzerwanej pracy za granica -
    nalezy sie rozliczyc z polskim urzedem skarbowym. Chodzi konkretnie o cos na
    ksztalt wyrownania podatkowego na zasadzie (uwaga, to tylko przyklad), ze
    jak w PL placi sie 19% podatku, a w UK 10% to naszym urzedasom po powrocie
    do kraju trzeba doplacic jeszcze te 9%. Nie wiem kompletnie za co ta kasa -
    za "zaszczyt" bycia Polakiem? Z tego co mi wiadomo, to tylko Polska z calej
    Unii Europejskiej na takie złodziejskie przepisy. Dodam jeszcze, ze kwota
    ktora dana osoba zarobila pracujac przez te trzy miesiace, wedlug
    brytyjskiego prawa (podatkowego?) zwolniona jest z podatku - czyli nalezy
    sie zwrot. Tym wlasnie sposobem, nasze "wspaniale" panstwo moze zarzadac
    pelnego podatku, czyli tych 19%. Prawda li to, nie?

    Czy ktos z Was ma jakies konkretne informacje (np. moze podac konkretne
    paragrafy, etc.) na temat opisanej wyzej przeze mnie sytuacji? Chodzi mi
    ogolnie o kwestie rozliczania sie z US z pracy za granica - wszystko od
    poczatku do konca, jak to dziala i jakie sa konsekwencje kiedy sie ktos nie
    rozliczy lub nie zglosi dochodow? Czy z Wielkiej Brytanii sa do Polski
    przesylane jakies dane i informacje o zatrudnieniu i zarobkach polskich
    obywateli?

    --
    ARO
    Nie kradnij! rzad/panstwo nie lubi konkurencji.