  • 1. Data: 2002-08-27 20:11:58
    Temat: uprawnienia straży miejskiej
    Od: "plemek" <p...@i...pl>

    witam
    szukając informacji dotyczących strazy miejskich znalazłem takie informacje:

    "Do zadań straży należy w szczególności
    czuwanie nad porządkiem i kontrolą ruchu drogowego - w zakresie określonym w
    przepisach o ruchu drogowym "

    moje pytanie:czy straż miejska ma jakiekolwiek prawa do kontroli samochodu.
    Chodzi mi o sytuację gdy 2 straznicy miejscy zatrzymują auto za nie
    zatrzymanie się na znaku stop: czy mogą to zrobić, czy muszę im wogóle
    pokazywać dokumenty auta i swoje , czy mogą sprawdzać czy mam gaśnice,
    sprawne światła itd? Czy moga wymierzyć mandat?

    "Strażnik wykonując powyższe zadania ma prawo do:
    - wydawania poleceń,
    - legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich
    tożsamości,

    czy strażnik miejski może wieczorem zabronić siedzenia na ławce ( żadnego
    alkoholu, hałasu) i nakazać opuszczenie ławki na deptaku "bo tak"?
    i znów czy mogą mnie legitymować bo mnie akurat spotkali i jest wieczór? bo
    IMHO to nie jest uzasadniony przypadek wymagający ustalenia tożsamości

    z góry informuję grupowiczów, że nie jestem żadnym leserem szukającym dziury
    w całym gdy chcą mu zabronić wypicia piwka na powietrzu - chodzi mi o to że
    według mnie straż miejska często nadużywa swoich uprawnień a ja chciałbym
    upewnić się u najlepiej poinformowanych jak interpretować te dość ogólnikowe
    przepisy, które zacytowałem
    za odpowiedzi z góry dziękuję i pozdrawiam
    plemek

  • 2. Data: 2002-08-27 22:15:15
    Temat: Re: uprawnienia straży miejskiej
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl>

    > moje pytanie:czy straż miejska ma jakiekolwiek prawa do kontroli samochodu.

    mają , ale jedynie w odniesieniu do kierujących
    naruszających znak "zakaz ruchu w obu kierunkach"
    oraz naruszających przepisy dotyczące parkowania
    i postoju; dodatkowo taki strażnik musi mieć pisemne
    upoważnienie do kontroli ruchu drogowego;
    co ciekawe, zatrzymać pojazd może jedynie "pieszy strażnik:",

    > Chodzi mi o sytuację gdy 2 straznicy miejscy zatrzymują auto za nie
    > zatrzymanie się na znaku stop: czy mogą to zrobić,

    oczywiście, że nie;
    zatrzymać mogą tylko w przypadkach podanych wyżej;

    > czy muszę im wogóle
    > pokazywać dokumenty auta i swoje ,

    w takim przypadku, jak opisałeś, możesz im spoko pomachać ręką
    i jechać dalej;
    natomiast w przypadkach podanych na początku
    mogą sprawdzić dokumenty twoje i auta;

    >czy mogą sprawdzać czy mam gaśnice,
    > sprawne światła itd?

    w żadnym razie;

    wszystko znajdziesz w Dz.U. 53/ 1999 poz. 563
    dostępne na www. Sejmu (w pdf)
    par. 16

    > czy strażnik miejski może wieczorem zabronić siedzenia na ławce ( żadnego
    > alkoholu, hałasu) i nakazać opuszczenie ławki na deptaku "bo tak"?

    to są już jakieś wynaturzenia;

    gl