  • 1. Data: 2004-01-27 15:37:06
    Temat: umowa pozyczki a pozniejszy weksel do niej
    Od: "Radek" <r...@w...pl>

    Witam

    Czy jesli na umowie pozyczki wystepuje i jest podpisanych dwoch dluznikow, a
    na nieco pozniej wystawionym wekslu do tej umowy jest podpisany tylko jeden
    to:
    1. Czy mozna dochodzic pelnego roszczenia z tytulu tego weksla od jednego z
    tych dluznikow (podpisanego na wekslu)?
    2. czy gdyby sprawa znalazla final w sadzie to czy taka sytuacja nie
    spowoduje odrzucenia wniosku o wydanie nakazu zaplaty z tytulu
    niezaplaconego weksla? czy tez moze sad bedzie interesowac tylko to kto
    widnieje na wekslu, bez ogladania sie ile osob bylo podpisanych na umowie
    pozyczki (wspomnianej oczywiscie w deklaracji wekslowej)
    3. i czy w takim przypadku pozwany dluznik (ten z weksla) bedzie mial
    zasadne odwolania, ze na umowie pozyczki wystepuje takze z druga osoba?

    Czy warto w ogole w takiej sytuacji wnosic sprawe na podstawie weksla czy
    tez umowy. Z wekslem byloby szybciej (chociaz mam wlasnie w/w watpliwosci) a
    z umowa bylby problem, bo drugi dluznik przebywa za granica.
    Dzieki za pomoc w tej kwestii i za wszelkie rozjasniajace sytuacje
    odpowiedzi.

    Pozdrawiam
    Radek

  • 2. Data: 2004-01-27 19:33:34
    Temat: Re: umowa pozyczki a pozniejszy weksel do niej
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Radek" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > 1. Czy mozna dochodzic pelnego roszczenia z tytulu tego weksla od
    jednego z
    > tych dluznikow (podpisanego na wekslu)?

    Tak.

> [...]
    umowie
    > pozyczki (wspomnianej oczywiscie w deklaracji wekslowej)

    Co do zasdy weksel nie ma żadnego związku z umową. To zobowiązanie
    abstrakcyjne.

    > 3. i czy w takim przypadku pozwany dluznik (ten z weksla) bedzie mial
    > zasadne odwolania, ze na umowie pozyczki wystepuje takze z druga osoba?

    Nie bedzie miał. Jeśli zdoła dowieść, że weksel miał związek z tą
    pozyczką, to będzie miał roszczenie w stosunku do głównego dłużnika o
    zwrot całości kwoty i do drugiego poręczyciela o zwrot połowy.

> [...]
    watpliwosci) a
    > z umowa bylby problem, bo drugi dluznik przebywa za granica.

    W takim wypadku ja bym przedstawił weksel.