eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawotravelstart.de - phishing scam? › travelstart.de - phishing scam?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news.nask.pl!
    news.nask.org.pl!news.unit0.net!de-l.enfer-du-nord.net!news.glorb.com!news2.glo
    rb.com!news.glorb.com!postnews.google.com!d32g2000yqh.googlegroups.com!not-for-
    mail
    From: greggorio <g...@h...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: travelstart.de - phishing scam?
    Date: Sat, 15 Aug 2009 02:20:14 -0700 (PDT)
    Organization: http://groups.google.com
    Lines: 79
    Message-ID: <8...@d...googlegroups.com>
    NNTP-Posting-Host: 193.174.122.18
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Trace: posting.google.com 1250328014 28851 127.0.0.1 (15 Aug 2009 09:20:14 GMT)
    X-Complaints-To: g...@g...com
    NNTP-Posting-Date: Sat, 15 Aug 2009 09:20:14 +0000 (UTC)
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: d32g2000yqh.googlegroups.com; posting-host=193.174.122.18;
    posting-account=O9azLQoAAAAtrhVm5bGqfmY4ngOGVMPZ
    User-Agent: G2/1.0
    X-HTTP-UserAgent: Opera/9.63 (Windows NT 5.1; U; pl) Presto/2.1.1,gzip(gfe),gzip(gfe)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:602950
    [ ukryj nagłówki ]

    W wyszukiwarce lotów travelstart.de znalazłem bardzo tani lot.
    Rezerwacja przeszła bez niespodzianek. Zdziwiło mnie tylko to, że w
    przeciwieństwie do większości transakcji dokonywanych kartą kredytową,
    zostałem dodatkowo przeniesiony do strony mojego banku i musiałem
    wpisać wszystkie dane, potrzebne przy dokonywaniu przelewu, włącznie z
    użyciem tokena. No cóż, pomyślałem, to dla mojego bezpieczeństwa.
    Wkrótce emailem otrzymałem potwierdzenie o rezerwacji.

    Godzinę później otrzymałem emaila od pracownika firmy, w którym było
    napisane, że komputer wygenerował komunikat ostrzegawczy, w związku z
    czym dla potwierdzenia mojej tożsamości muszę zeskanować lub
    sfotografować moją kartę kredytową z OBYDWU STRON, mój dokument
    tożsamości lub paszport i przesłać im skany emailem.

    Zacząłem się zastanawiać, co tak naprawdę wiem o tej firmie. Otóż nie
    wiem nic. Widzę ich ładną stronkę internetową, na stronce podany jest
    tylko numer faxu do Szwecji, adres w Malmo, który co prawda da się
    zidentyfikować w Google Maps, jednak tak naprawdę nie mam żadnych
    instrumentów weryfikacji, czym naprawdę jest ich przedsięwzięcie.

    Od razu pomyślałem o ataku phishingowym. Zapytałem, na czym dokładnie
    polega problem i czy zdają sobie sprawę, że o ile sama transakcja była
    szyfrowana, o tyle teraz żądają danych, które pozwolą osobom trzecim
    na dostęp do mojej karty kredytowej. Wyraziłem też wątpliwość, czy
    takie postępowanie jest legalne w świetle prawa.

    Otrzymałem odpowiedź, że system zakwestionował moją rezerwację
    prawdopodobnie z tego powodu, że wpisałem adres domowy w Polsce, z
    wylecieć zamierzałem z Berlina. Osoba z którą korespondowałem napisała
    też, że często zdarza się, że bilety kupowane są za pomocą
    skradzionych kart, dlatego firma zachowuje szczególną ostrożność.

    To tylko wzmogło moją podejrzliwość. Założenie, że musi być zgodność
    między miejscem zamieszkania a miejscem odlotu jest kompletnie
    niedorzeczne w dzisiejszych czasach - nie ma o czym mówić... Z kolei
    upieranie się przy konieczności potwierdzenia tożsamości przy pomocy
    zeskanowanych dokumentów w świetle przekierowania podczas transakcji
    na strony banku i wiążącą się z tym koniecznością znania wszystkich
    NIKów, PINów, potwierdzenia transakcji za pomocą tokena, zakrawa na
    paranoję... Oni mają wątpliwość co do tożsamości osoby, która nie
    tylko fizycznie ma kartę, ale zna także wszystkie dane dostepu do
    konta, do którego przypisana jest karta, a ja nie mam prawa mieć
    wątpliwości co do ich tożsamości i tego, że np. pracownik nie będzie
    sobie dorabiał na boku i nie odsprzeda komuś danych z mojej karty...

    Poprosiłem o kontakt do szefa firmy lub managera. Niestety, dyskusja
    emailowa z "szefem" była jeszcze krótsza: to jest polityka firmy,
    która ma na celu dobro klienta, nie zgadzam się z nią, trudno, muszą
    anulować moją rezerwację. Zero jakiegokolwiek ustosunkowania się do
    moich uwag. Ostatecznie moja rezerwacja została anulowana.

    Osobiście widzę możliwość, że firma travelastart.de jest w
    rzeczywistości przykrywką dla nielegalnego biznesu wyłudzania numerów
    kart kredytowych - dlatego może sobie pozwolić na oferowanie tak
    korzystnych cen.

    Jako że w mojej pracy też mam bezpośredni kontakt z klientami, ale
    wiem, że żądanie od nich dowodu lub paszportu (nie mówiąc o karcie
    kredytowej!) jest NIELEGALNE, chciałbym spytać, czy działania tamtej
    firmy są legalne i ewentualnie komu mógłbym zgłosić nadużycie.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1