  • 1. Data: 2012-02-07 09:05:49
    Temat: teoretyzowanie o malzenstwach nieletnich
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Wśród znajomych ostatnio przypadkiem wyskoczyła dyskusja o uzyskiwaniu
    pełnoletniości przez nieletnich wskutek małżeństwa.

    OK, art 10 KC jest jasny - małoletni zawiera małżeństwo -> pełnoletni.
    Nawet (!) jeśli małżeństwo zostanie unieważnione.

    KRiO mówi jednak, że małżeństwo mają zawrzeć wyłącznie pełnoletni, z
    wyjątkiem minimum 16-letniej dziewczyny, kiedy wg. sądu będzie to właściwe.

    Ale w KRiO są opcje unieważnienia małżeństw dla osób wykraczających poza
    ten wyjątek... to jak w ogóle mogli zawrzeć małżeństwo, żeby trzeba było
    je unieważniać? Fałszywe dane? Ślub w jakiejś religii dopuszczających
    wczesne małżeństwa?

    I co wtedy? Powiedzmy jakiś związek wyznaniowy z konkordatem z RP
    pozwala na ślub od lat np. 14-tu. Ślub zawarty, unieważniony... i co,
    mamy pełnoletnich 14-latków?

    Czy też przegapiłem jakiś detal w KRiO? ;)

  • 2. Data: 2012-02-07 09:23:45
    Temat: Re: teoretyzowanie o malzenstwach nieletnich
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-02-07 10:05, Użytkownik Andrzej Lawa napisał:

    > Wśród znajomych ostatnio przypadkiem wyskoczyła dyskusja o uzyskiwaniu
    > pełnoletniości przez nieletnich wskutek małżeństwa.

    Skąd teoria że dostając zgodę na małżeństwo staja się automatem
    pełnoletni ?
    Nie jestem na bieżąco ale kiedyś nieletni na ślub musiał dostać
    zgodę sądu inie oznaczało to automatycznie nabycia innych praw
    należącym pełnoletnim.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2012-02-07 09:29:30
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.02.2012 10:23, RadoslawF pisze:

> [...]
    > Nie jestem na bieżąco ale kiedyś nieletni na ślub musiał dostać
    > zgodę sądu inie oznaczało to automatycznie nabycia innych praw

    Jak pisałem - art. 10 KC.

    Art. 10.
    § 1. Pełnoletnim jest, kto ukończył lat osiemnaście.
    § 2. Przez zawarcie małżeństwa małoletni uzyskuje pełnoletność. Nie
    traci jej w razie unieważnienia małżeństwa.

  • 4. Data: 2012-02-07 09:43:11
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Tue, 07 Feb 2012 10:23:45 +0100, RadoslawF wrote:

    > Skąd teoria że dostając zgodę na małżeństwo staja się automatem
    > pełnoletni ?

    To nie teoria, to praktyka :)

    Ale od razu: pełnoletni, czyli oznacza to np. uzyskanie pełnej zdolności
    do czynności prawnych -- ale już nie czynnego prawa wyborczego.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 5. Data: 2012-02-07 09:44:10
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.02.2012 10:43, Olgierd pisze:

    > Ale od razu: pełnoletni, czyli oznacza to np. uzyskanie pełnej zdolności
    > do czynności prawnych -- ale już nie czynnego prawa wyborczego.

    A, ważny detal...

  • 6. Data: 2012-02-07 09:44:38
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2012-02-07 09:23:45 +0000, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> said:

    > Skąd teoria że dostając zgodę na małżeństwo staja się automatem
    > pełnoletni ?

    Z kodeksu cywilnego.

[...]

    Bydlę

  • 7. Data: 2012-02-07 09:45:00
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Tue, 07 Feb 2012 10:05:49 +0100, Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    > ten wyjątek... to jak w ogóle mogli zawrzeć małżeństwo, żeby trzeba było
    > je unieważniać? Fałszywe dane? Ślub w jakiejś religii dopuszczających

    Przede wszystkim będzie to właśnie wprowadzenie w błąd co do wieku
    nupturienta.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 8. Data: 2012-02-07 09:51:17
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.02.2012 10:45, Olgierd pisze:

    > Przede wszystkim będzie to właśnie wprowadzenie w błąd co do wieku
    > nupturienta.

    Ale nadal po takim unieważnieniu będzie pełnoletni - wg. par.2 art. 10
    KC - zgadza się?

  • 9. Data: 2012-02-07 10:03:31
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Tue, 07 Feb 2012 10:51:17 +0100, Andrzej Lawa wrote:

    > Ale nadal po takim unieważnieniu będzie pełnoletni - wg. par.2 art. 10
    > KC - zgadza się?

    Właściwie skoro tam nie jest powiedziane, że ów związek małżeński musi
    być zawarty za zgodą sądu -- to się chyba zgadza.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 10. Data: 2012-02-07 10:26:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Feb 2012, Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    >
    > Ale w KRiO są opcje unieważnienia małżeństw dla osób wykraczających poza
    > ten wyjątek... to jak w ogóle mogli zawrzeć małżeństwo, żeby trzeba było

    Na przykład.
    Albo ukrycie przez małżonka że już jeden związek zawarł i właśnie
    dopuszcza się bigamii :>
    Innym przypadkiem będzie ujawnienie powinowactwa.
    Tylko pozornie, w czasach pokoju, wydawać by się mogło iż
    taki przypadek jest niemożliwy.

    > I co wtedy? Powiedzmy jakiś związek wyznaniowy z konkordatem z RP
    > pozwala na ślub od lat np. 14-tu.

    Sam napisałeś, że KRiO nie przewiduje poniżej 16., więc ta wersja
    odpada.

    pzdr, Gotfryd