  • 1. Data: 2004-09-03 00:18:04
    Temat: stowarzyszenie zwykłe - kilka pytań
    Od: pitkali <p...@N...pl>

    1. Przeczytałem niby początek Ustawy o rachunkowości, ale wciąż nie jestem
    pewien - czy stowarzyszenie zwykłe podlega obowiązkowi prowadzenia ksiąg
    rachunkowych?
    2. Stowarzyszenie zwykłe nie ma osobowości prawnej, więc nawet nie może
    zawrzeć umowy cywilnej (a założenie konta w banku?) - co właściwie daje
    założenie takiego stowarzyszenia?

    Pozdrawiam,

    --
    * Piotr (pitkali) Kalinowski * mailto: pitkali (at) o2 (dot) pl *
    * Registered Linux User No. 282090 * Powered by Gentoo Linux *

  • 2. Data: 2004-09-03 09:35:05
    Temat: Re: stowarzyszenie zwykłe - kilka pytań
    Od: "CrazyKozaq" <c...@g...pl>

    Użytkownik "pitkali" <p...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 2. Stowarzyszenie zwykłe nie ma osobowości prawnej, więc nawet nie może
    > zawrzeć umowy cywilnej (a założenie konta w banku?) - co właściwie daje

    Polecam zajrzec do ustawy prawo o stowarzyszeniach, banalnie krotka a
    wszystko wyjasnia. Generalnie stowarzyszenie zwykle wymaga tylko 3 osob do
    zalozenia, nie ma osobowosci prawnej, a jedyna forma jego finansowania sa
    skladki czlonkow, ponadto charakteryzuje sie prostrsza forma zakladania i
    uproszczona procedura rejestracyjna -> tylko powiadomienie wlasciwego
    miejscowo organu nadzoru (starosta,wojewoda) i jezeli w ciagu 30 dni nie
    dostaniesz negatywnej odpowiedzi to stowarzyszenie jest zarejestrowane,w
    stwowarzyszeniu zwyklym nie musisz bawic sie w kmomotet zalozycieslki i
    uchwalanie statutu bowiem dla niego istnieje "regulamin stowarzyszenia"
    ustalany przez zalozycieli. Niestety nie pomoge ci jesli chodzi o punkt 1,
    aczkolwiek logika wskazywalaby na brak ksiag rachunkowych na rzecz
    ksiegowosci uproszczonej (ksiazka)
    *

  • 3. Data: 2004-09-03 10:20:47
    Od: pitkali <p...@N...pl>

    CrazyKozaq wrote:
> [...]
    > stwowarzyszeniu zwyklym nie musisz bawic sie w kmomotet zalozycieslki i
    > uchwalanie statutu bowiem dla niego istnieje "regulamin stowarzyszenia"

    Czytałem i wiem. Myślałem raczej o jakichś praktycznych aspektach, które
    pomogłyby ustalić, czy w ogóle warto sobie głowę zawracać.

    > Niestety nie pomoge ci jesli chodzi o punkt 1,
    > aczkolwiek logika wskazywalaby na brak ksiag rachunkowych na rzecz
    > ksiegowosci uproszczonej (ksiazka)

    To prawo - nie dlaczego, ale nie do końca ufam logice... ;)

    Czy stowarzyszenie zwykłe jest jednostką organizacyjną?

    Pozdrawiam,
    Piotr Kalinowski

  • 4. Data: 2004-09-09 22:27:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Sep 2004, CrazyKozaq wrote:
    [...]
    >+ ustalany przez zalozycieli. Niestety nie pomoge ci jesli chodzi o punkt 1,
    >+ aczkolwiek logika wskazywalaby na brak ksiag rachunkowych na rzecz
    >+ ksiegowosci uproszczonej (ksiazka)

    Hm... musiałby być przepis szczegółowy...

    pozdrowienia, Gotfryd