  • 1. Data: 2007-08-31 15:24:04
    Temat: sprzet w samochodzie
    Od: Atlantis <m...@N...pl>

    Krótkie pytanie: Czy podczas rutynowej kontroli drogówka ma prawo
    zażądać włączenia laptopa leżącego na siedzeniu i sprawdzić, czy ma
    legalny soft, czy nie na tam MP3 i/lub DivXów? Mogą zrobić to samo w
    stosunku do palmtopa używanego np. do nawigacji? :)

  • 2. Data: 2007-08-31 15:42:14
    Temat: Re: sprzet w samochodzie
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <m...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > włączenia laptopa leżącego na siedzeniu i sprawdzić, czy ma legalny soft,
    > czy nie na tam MP3 i/lub DivXów? Mogą zrobić to samo w stosunku do

    witam

    z obowiązujących przepisów wynika, że każde przeszukanie winno odbywać się
    zgodnie z regułami określonymi w kodeksie postępowania karnego, a zatem
    muszą być ku temu podstawy prawne - uzasadnione podejrzenie popełnienia
    przestępstwa, w twoim przypadku - informacja, że masz zainstalowane
    nielegalne oprogramowanie w laptopie lub palmtopie; nadto musi być
    postanowienie prokuratora lub sądu o przeszukaniu - taki nakaz; patrz
    dokładniej przepisy art.219 kpk i nast.;

    drogówka to co może skontrolować, to twoje dokumenty - prawo jazdy,
    dokumenty samochodu, OC, dokument tożsamości; a nadto sprawdzić obowiązkowe
    wyposażenie pojazdu; i to wszystko

    prewencja (to ci w granatowych mundurach, poruszają się najczęściej busem
    policyjnym - drogówka ma białe elementy no i mundur jest błękitny) może
    dokonywac kontroli pod kątem obecności narkotyków, niebezpiecznych narzędzi,
    jednak dokonuje tego bez żadnych nakazów, a delikwenta nawet nie informuje o
    tym; raz miałem taką kontrolę drogową, to powiedział, że mam pokazać czy mam
    wyposażenie obowiązkowe - pokazałem ale nawet nie uchyliłem całkowicie dna
    bagażnika jak powiedział że wystarczy; podobnie z gaśnicą - tylko pokazałem
    mu gdzie jest, ale ważności nie sprawdzał

    pzdr

  • 3. Data: 2007-08-31 18:35:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fb9cu4$6ct$1@atlantis.news.tpi.pl...

    Przykro mi, ale wprowadzasz gościa w błąd. Policja nie potrzebuje nakazu
    prokuratora do dokonania przeszukania - spokojnie w pewnych w prawie
    przewidzianych wypadkach może dokonać tej czynności na podstawie
    legitymacji.

    Natomiast co do samej kontroli drogowej, to policjant prowadzący taką
    kontrolę albo wykonuje czynności administracyjno-porządkowe, które nie
    wymagają żadnego podejrzenia albo choćby przypuszczenia i mogą być
    wykonywane rutynowo w odniesieniu do każdego użytkownika drogi - ale
    wówczas stosowne przepisy je normujące przewidują dość dokładnie co
    policjant sprawdzić może i oprogramowania w laptopie tam nie ma. Albo ten
    sam policjant wykona czynność procesową polegającą na oględzinach
    rzeczonego laptopa (co samo w sobie jest już automatycznie wszczęciem
    postępowania karnego) niejednokrotnie połączonych z przeszukaniem pojazdu
    lub choćby zatrzymanie rzeczonego laptopa, do których przeprowadzenia
    konieczne jest istnienie przesłanek opisanych w kodeksie postępowania
    karnego zwianych z wszczęciem procesu karnego.

  • 4. Data: 2007-08-31 18:41:37
    Od: "Tiber" <p...@p...onet.pl>

    In news:fb9cu4$6ct$1@atlantis.news.tpi.pl,
    krzysiek <k...@p...onet.pl> typed:

> [...]
    > palmtopie; nadto musi być postanowienie prokuratora lub sądu o
    > przeszukaniu - taki nakaz; patrz dokładniej przepisy art.219 kpk i

    A tak na marginesie trochę: skoro w przypadku telefonu komórkowego mogą
    sprawdzić numer identyfikacyjny urządzenia (by sprawdzić czy nie jest na
    liście kradzionych, mi tak sprawdzali jakiś czas temu jak łapali ludzi
    przechodzących przez ulicę), to chyba w przypadku laptopa mogą zrobić to
    samo? Teoretycznie.

    --
    tbr

  • 5. Data: 2007-08-31 18:46:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tiber" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > liście kradzionych, mi tak sprawdzali jakiś czas temu jak łapali ludzi
    > przechodzących przez ulicę), to chyba w przypadku laptopa mogą zrobić to

    Oczywiście, ze tak. Z tym, że w celu sprawdzenia numeru fabrycznego laptopa
    nie ma konieczności jego uruchamiania.

  • 6. Data: 2007-08-31 19:21:08
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    Atlantis pisze:
> [...]
    > legalny soft, czy nie na tam MP3 i/lub DivXów? Mogą zrobić to samo w
    > stosunku do palmtopa używanego np. do nawigacji? :)

    Ale skad maja wieziec czy soft jest legalny?
    Ja ma legalnego XP na laptopie, ale nie mam naklejki (zapodziala sie).
    Dzwonilem do M$ i zeby soft byl "legalny" trzeba
    1) miec oryginalny nosnik
    2) miec dowod zakupu oprogramowania
    3) miec naklejke

    Ale wystarczy spelnic dwa warunki zeby bylo OK.
    Z laptopem nie wize, ani plyty oryginalnej, ani FV.
    Czy to bylaby podstawa do zatrzymania laptopa ?

  • 7. Data: 2007-08-31 20:55:54
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > konieczne jest istnienie przesłanek opisanych w kodeksie postępowania
    > karnego zwianych z wszczęciem procesu karnego.

    rzeczywiście są od tego wyjątki, ale i tak muszą istnieć tzw. wypadki nie
    cierpiące zwłoki, i dwa - że i tak musi niezwłocznie wystąpić o
    zatwierdzenie przeszukania które nastąpiło bez uprzedniego wydania
    postanowienia;

    poza tym wszczęcie postępowania przygotowawczego ma miejsce gdy następuje
    wydanie stosownego postanowienia o wszczęciu in rem (w sprawie) - art.303
    kpk (odnośnie śledztwa); przed tym postanowieniem policja może przeprowadzić
    postępowanie sprawdzające - art.307kpk, albo tzw. dochodzenie w niezbędnym
    zakresie - art.308kpk; te czynności z art.307 lub 308 przeprowadza się przed
    formalnym wszczęciem postępowania, zatem czynności przeszukania, dla
    przykładu, w aucie osoby podejrzewanej o przestępstwo, o którym organy
    ścigania wiedzą z informacji lub nawet formalnego zawiadomienia, jeszcze nie
    wszczynają postępowania przygotowawczego, o ile nie zostało wydane
    postanowienie o jego wszczęciu (czy to in rem czy już nawet in personam);
    postępowanie przygotowawcze wszczyna postanowienie kompetentnego organu
    ścigania, nie wszczynają tego czynności dokonywane w trybie art.307 czy 308
    lub inne czynności operacyjne policji; oczywiście zawiadomienie skutkuje
    wydaniem postanowienia o wszczęciu bądź odmowie wszczęcia postępowania
    karnego, ale jego wydanie może być poprzedzone czynnościami w trybie ww.
    artykułów

    pzdr

  • 8. Data: 2007-09-01 00:34:12
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 31-08-2007 o 17:42:14 krzysiek <k...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > prewencja mo?e dokonywac kontroli pod k?tem
    > obecno?ci narkotyków, niebezpiecznych narz?dzi,

    Windows to bardzo niebezpieczne narzedzie ;)

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 9. Data: 2007-09-01 13:51:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fb9va8$gvt$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    > cierpiące zwłoki, i dwa - że i tak musi niezwłocznie wystąpić o
    > zatwierdzenie przeszukania które nastąpiło bez uprzedniego wydania

    Tu prawie się z Tobą zgodzę. No, jeszcze właściciel komputera może go wydać
    dobrowolnie bez przeszukania i wówczas zatwierdzenie nie jest konieczne.

> [...]
    > przygotowawczego, o ile nie zostało wydane postanowienie o jego wszczęciu
    > (czy to in rem czy już nawet in personam);

    Nie. Wszczyna je również pierwsza czynność procesowa. Inaczej, przed
    oględzinami miejsca włamania musiał byś wydawać postanowienie, co jest
    oczywistą bzdurą.

> [...]
    > skutkuje wydaniem postanowienia o wszczęciu bądź odmowie wszczęcia
    > postępowania karnego, ale jego wydanie może być poprzedzone czynnościami

    Popatrz. Powołałeś się na tyle artykułów, a nie doczytałeś ich do końca.
    Gorąco polecam lekturę art. 308§6 kpk.

  • 10. Data: 2007-09-01 18:17:31
    Od: Juzek Kocimientka <k...@i...pl>

    Atlantis pisze: