  • 1. Data: 2002-12-29 13:00:51
    Temat: sprzedaż programu -uaktualnienie
    Od: "Marek" <m...@p...onet.pl>

    Jakiś czas temu (nie pamiętam, ale pow. roku) sprzedałem mojemu pracodawcy
    bardzo prosty program do naliczania list płac /w ramach DG/. Miał on
    ograniczone możliwości definiowania składników,robił podstawowe zestawienia
    dla ZUS. Sprzedałem go jako "program płace" ze stawka VAT 22%. nie było
    żadnej umowy licencyjnej, ani umowy nadzoru autorskiego. Coś jak "program z
    półki"- za grosze, ale w warunkach braku pieniędzy w firmie był im bardzo
    przydatny. Nie były te umowy potrzebne, bo i tak wszystkie modyfikacje
    dostawali nieodpłatnie- w końcu u nich pracowałem, i było mi całkiem dobrze,
    a sępem finansowym nie jestem. Teraz sytuacja się zmieniła. Długotrwała
    choroba wyłączyła mnie z pracy, a nowy dyrektor postanowił mnie zwolnić i
    zastąpić swoim człowiekiem, i to postanowienie powziął jeszcze przed chorobą
    /ale dowiedziałem się o tym już w trakcie choroby/. Ten nowy człowiek już
    pracuje, ale o bazach danych i rachunkowości ma mgliste pojęcie- jest raczej
    specjalistą od Internetu. Szczerze mówiąc nie mam im ochoty
    sprzedawać/nieodpłatnie przekazywać nowej wersji uwzględniającej zmienione
    zasady naliczania ub. zdrowotnego /musze je jeszcze powoli (choroba oczu
    !!!) zrobić, ale mam na to jeszcze trochę czasu, a zmiany w kodzie są
    niewielkie/.
    Zastanawiam się jednak jak to wygląda w świetle przepisów prawa. Mogą ode
    mnie żądać nowej wersji, skoro przepisy się zmieniły, a stara wersja
    programu tych zmian nie obsłuży, bo była sprzedana w innym stanie prawnym ?
    A może przekazać im źródła/nawet nieodpłatnie, z zastrzeżeniem, że tylko do
    celów ich firmy/ , niech sobie sami zrobią ?
    Marek

  • 2. Data: 2002-12-30 07:04:38
    Temat: Re: sprzedaż programu -uaktualnienie
    Od: "rafal" <g...@o...pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Jakiś czas temu (nie pamiętam, ale pow. roku) sprzedałem mojemu pracodawcy
    > bardzo prosty program do naliczania list płac /w ramach DG/. Miał on
    ...........[ciach]

    jeśli nie było żadnej umowy to aktualicaja jest nowym produktem i nalezy
    się z tego tytułu wyngrodzenie (faktura).
    p.s.
    usuwanie błedów też jest pracą którą muisz wykonac wiec wynagordzenie tez
    sie należy ,
    ty tylko udostepniasz im prawo do uzywania twych rozwiazan informatycznych.

    rafal

  • 3. Data: 2002-12-30 07:46:32
    Od: "Witek Prytek" <w...@e...pl>

> [...]
    > półki"- za grosze, ale w warunkach braku pieniędzy w firmie był im bardzo

    [...]

    Jeśli robiłeś ten program w ramach godzin pracy wówczas (o ile nie było
    umowy, a jak piszesz nie było) właścicielem programu (nie praw autorskich)
    jest firma. Dotyczy to jednak proramu nie Ciebie. Prawdopodobnie kod
    źródłowy będziesz im musiał oddać, ale z pewnością nie masz obowiązku za
    darmo robic przy nim cokolwiek - nawet jeśli miałoby to być poprawianie
    błędów w programie.

    Nie twoje małpy, nie twój cyrk.

    Ustal cenę za jaką byłbyś skłonny to zrobić, i przemnóz ją przez dwa.
    Zgodzą się to zrobisz, nie to nie.

    Ale przedtem spisz umowę z baaaardzo dokładnym zakresem prac.

  • 4. Data: 2002-12-30 08:21:36
    Od: "Marek" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Witek Prytek" <w...@e...pl> napisał w
    > Je?li
    robiłe? ten program w ramach godzin pracy wówczas (o ile nie było
    nie, sprzedałem im jako własny (Dz. Gosp. ) program. O ograniczeniach
    związanych z wykonywaniem pracy w ramach stosunku pracy wiedziałem.

    > umowy, a jak piszesz nie było) wła?cicielem programu (nie praw autorskich)
    > jest firma. Dotyczy to jednak proramu nie Ciebie. Więc jak , skoro
    sprzedałem jako "program" z22% VAT a nie "licencję" ?

    > Ľródłowy będziesz im musiał oddać, ale z pewno?ci? nie masz obowi?zku za
    w tej sytuacji to chyba tylko moja dobra wola ?

    > darmo robic przy nim cokolwiek - nawet je?li miałoby to być poprawianie
    > błędów w programie.
    > Nie twoje małpy, nie twój cyrk.
    i o to chodzi !!!

    > Ustal cenę za jak? byłby? skłonny to zrobić, i przemnóz j? przez dwa.
    Zrobic i tak muszę (bo ten programik nie chodzi tylko nich), ale
    niekoniecznie dla nich. Mają swojego informatyka (protegowany dyrektora),
    niech robi (np modyfikuje źródła).
    > Zgodz? się to zrobisz, nie to nie.
    Dzięki!!!
    > Ale przedtem spisz umowę z baaaardzo dokładnym zakresem prac.
    O właśnie- nauczka na przyszłość. Zresztą kiedyś już tak w drugiej firmie
    zrobiłem, ale to był poważny program i musiałem wszystko ściśle określić. Te
    "płace" były bardzo prostą aplikacją więc nie myślałem o żadnej umowie.
    Marek

  • 5. Data: 2002-12-31 07:30:29
    Od: "Witek Prytek" <w...@e...pl>

> [...]
    > nie, sprzedałem im jako własny (Dz. Gosp. ) program. O ograniczeniach
    > związanych z wykonywaniem pracy w ramach stosunku pracy wiedziałem.

    Tu nie chodzi o stosunek pracy tylko o sposób wykonania. Jeśli wykonujesz
    coś na powierzonym sprzęcie w ramach zlecenia (etatu), to właścicielem
    "dzieła" jest firma zlecająca. Jesli jednak sprzedałeś im "program" na
    fakturę, to.... to nie wiem :)
    Sądzę, że mogą z programem (wynikowym) zrobić co zechcą (np.: odsprzedać -
    tak jak każdą rzecz), ale do źródeł nie mają żadnego prawa.

    Tak czy inaczej nic nie jesteś im winien.

    I nie rób nic za darmo !!!
    Jeśli im (teraz) cokolwiek grzebniesz to "wszystkie problemy pojawiły się od
    kiedy Pan zrobił te zmiany".
    Efektem twojej dobrej woli będzie tylko to, że będziesz miał sporo pracy, a
    i tak nie będą zadowoleni.
    Ustal czego chcą, spisz dokładną umowę (zakres prac, harmonogram wykonania,
    cenę i sposób wypłaty, itd...)

    I najlepiej załóż "bombę czasową" - funkcję która sprawi, że program będzie
    działał do czerwca 2003, albo do określonej ilości zapisów w bazie, itp...
    Jak zapłacą to pod byle pretekstem podmienisz exe na "czysty", jeśli nie to
    sami do ciebie zadzwonią ;o)
    Mi to już parę razy dupę uratowało :)

  • 6. Data: 2002-12-31 08:21:19
    Od: "Sebastian Ciesielski" <s...@p...fm>

    Ja mam sytuację podobną, i zamierzam skurwysynów eksploatować jak będzie to
    tylko możliwe. Bo ci założyli sobie, że jakimś będą korzystać z mojego
    zapału mimo, że nie pracuję już na etacie.
    Sytyacja jest taka, że spadła bardzo kondycja finansowa firmy, ja miałem
    zapisany w umowie 3-miesięczny okres wypowiedzenia (byli bogaci, gdy mnie
    zatrudniali i w taki sposób chcieli się zabezpieczyć przed moją ucieczką).
    Myślałem, że dobrze robię, kiedy zrezygnowałem z okresu wypowiedzenia w
    zamian za propozycję tworzenia produktów na zlecenie. Zlecenie pojawiło się
    jedno, trwało ok. 3 mieciące, otrzymane pieniądze zrónoważyły te, które
    mógłbym dostać przcując w okresie wypowiedzenia.
    Nijak z chujami dziś dogadać się nie mogę, więc, będę ich tępił, jak tylko
    będę mógł (oczywiście pieniężnie). Przedsiębiorcy, kurwa.

    pozdrawiam

    S.

  • 7. Data: 2002-12-31 09:12:31
    Od: "Witek Prytek" <w...@e...pl>

    Użytkownik "Sebastian Ciesielski" <s...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > Nijak z chujami dziś dogadać się nie mogę, więc, będę ich tępił, jak tylko
    > będę mógł (oczywiście pieniężnie). Przedsiębiorcy, kurwa.

    Trochę zbyt emocjonalnie do tego podchodzisz.
    Twoim zadaniem jest dbac o swoje interesy, zadaniem zarządu firmy dbanie o
    interesy przedsiębiorstwa.
    Jak zaczyna brakowac pieniędzy zawsze robi się nerwowo, bo ktoś napewno na
    tym straci - c'est la vie :)

  • 8. Data: 2002-12-31 15:50:57
    Od: "Marek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > coś na powierzonym sprzęcie w ramach zlecenia (etatu), to właścicielem
    > "dzieła" jest firma zlecająca. Jesli jednak sprzedałeś im "program" na
    "Etat" nie miał nic wspólnego z wykonaniem tego programiku. Był sprzedany
    tak samo jak każdej innej firmie, i wykonany w ramach własnej DG na własnym
    sprzęcie i co ważniejsze z wykorzystaniem własnych, licencjonowanych
    narzędzi.
    Trochę niefortunnie było to zafakturowane- ale jeszcze w ub. roku
    zaprzyjaźniona duża firma sprzedawała swoje systemy jaki "program" z 22%VAT,
    a nie jako "licencja" nie podl. VAT z 50% KUP. Zastanawiam sie nad skutkali
    takiego zafakturowania.

    > Sądzę, że mogą z programem (wynikowym) zrobić co zechcą (np.: odsprzedać -
    > tak jak każdą rzecz), ale do źródeł nie mają żadnego prawa.
    Zastanawiam się, czy nie podsunąć im antydatowanej licencji, że niby
    zapomniałem przy fakturze... - ale mogą nie łyknąć.

    > Tak czy inaczej nic nie jesteś im winien.
    I oto chodzi !!!! Rzeczywiście, trudno przewidzeć w 2000/2001 roku jakie
    będa przepisy w 2003 i ponosic za to odpowiedzialność. To w końcu nie
    małżeństwo /a i tu nic nie przewidzisz, ale skutki ponosisz/.

    > I nie rób nic za darmo !!!
    > Jeśli im (teraz) cokolwiek grzebniesz to "wszystkie problemy pojawiły się
    od
    > kiedy Pan zrobił te zmiany".
    Dokładnie tak. Tym bardziej, że nowy szef "upchnął" na moje miejsce swojego
    protegowanego. W imię czego mam zużywac wazelinę ?

> [...]
    > Jak zapłacą to pod byle pretekstem podmienisz exe na "czysty", jeśli nie
    Dobre.... Tam włąściwie taka bomba jest zaszyta- kwestia zakodowanych
    zapisów w jednym z plików. Zrobiłe przy okazji innego programu /dla wersji
    demo/, ale zostało do innych. Nawet takich "pierdołowatych" jak te mini
    płace. Teraz można wykorzystać inaczej...
    Pozdrawiam
    Marek

  • 9. Data: 2003-01-02 13:18:50
    Od: "Marek Horodyski" <h...@a...com.pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    [...]
> [...]
    22%VAT,
    > a nie jako "licencja" nie podl. VAT z 50% KUP. Zastanawiam sie nad

    Mam wyjasnienia licencjonowanego doradcy podatkowego, ktory twierdzi ze te
    50% KUP przy licencji to sobie mozna w buty wsadzic. Nie obowiazuja przy
    dzialalnosci.

    Marek Horodyski

  • 10. Data: 2003-01-02 13:45:20
    Od: "Marek" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek Horodyski" <h...@a...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 50% KUP przy licencji to sobie mozna w buty wsadzic. Nie obowiazuja przy
    No cóż, ktoś musi paść budżet. Czyli w sumie bardziej się (niekiedy) opłaca
    z 22 % VAT (jak klient jest płatnikiem VAT, a samemu ma sie cos do
    odliczenia...)
    Marek