  • 1. Data: 2003-10-07 21:57:41
    Temat: spadek-samochód
    Od: "Piotrek" <p...@y...com>

    Witam

    Mam pytanko, jest taka sytuacja dziadek z wnukiem posiadają samochód, który
    jest ich współwłasnością, niestety dziadek umiera, czy automatycznie
    własność samochodu przechodzi na wnuka? Czy na np. ojca, który jest w
    pełnoprawnym spadkobiercą dziadka? Czy wiązą się jakieś z tym koszty? Jakie
    ewentualnie koszty wiązały by się z przeniesiem pełnej własności na wnuka?
    Z góry dziękuję za informacje.

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 2. Data: 2003-10-08 06:41:32
    Temat: Re: spadek-samochód
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Piotrek wrote:

> [...]
    >
    > Mam pytanko, jest taka sytuacja dziadek z wnukiem posiadają samochód,
    > który jest ich współwłasnością, niestety dziadek umiera, czy automatycznie

    Na jakiej podstawie automatycznie przechodziłaby ta własność?
    Czy gdybyś kupił mieszkanie na spółkę z Xińskim, Xiński by zmarł to
    stawałbyś się AUTOMATYCZNIE właścicielem całego mieszkania??

    Ułamek własności samochodu wejdzie do masy spadkowej.

    > Czy na np. ojca, który jest w pełnoprawnym spadkobiercą dziadka?

    A czy są inni spadkobiercy? Rodzeństwo ojca? Babcia, żona dziadka?

    > Czy wiązą się jakieś z tym koszty?

    Należy przeprowadzić postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku (koszt stały
    i jeżeli dobrze pamiętam - nieprzekraczający 30zł) a potem dział spoadku
    (podzielić pomiędzy spadkobierców).

    > Jakie ewentualnie koszty wiązały by się z przeniesiem pełnej własności na
    > wnuka? Z góry dziękuję za informacje.

    Stwierdzenie nabycia spadku, przeniesienie ułamka własności samochodu
    należącego do dziadka a aktualnie przynależnego do masy spadkowej a na
    wnuka (dodatkowe koszty: podatek od czynności cywilnoprawnych/podatek od
    spadków i darowizn).

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 3. Data: 2003-10-08 09:37:43
    Od: "666" <j...@N...op.pl>

    Jeśli rodzina się nie czepia, to na starym dowodzie rejestracyjnym ładnych kilka lat
    można pojeździć.
    Gorzej, jeśli przytrafi się odszkodowanie, bo firma ubezpieczeniowa żąda zwykle
    solidarnego działania wszystkich współwłaścicieli.
    Zmiana dowodu rejestracyjnego jest szczególnie kosztowna, jeżeli samochód jeździł
    jeszcze na czarnych tablicach.
    JaC

  • 4. Data: 2003-10-08 11:33:28
    Od: "Piotrek" <p...@y...com>

    Użytkownik "Maria Ossowska" <m...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Piotrek wrote:
    >

    > A czy są inni spadkobiercy? Rodzeństwo ojca? Babcia, żona dziadka?

    Powiedzmy że są, ale przyjaźnie nastawieni i nikt nie chciałby tej częsci
    samochodu zabrać :)

    > Należy przeprowadzić postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku (koszt
    stały
    > i jeżeli dobrze pamiętam - nieprzekraczający 30zł) a potem dział spoadku
    > (podzielić pomiędzy spadkobierców).

    Czy można powiedzmy część tego samochodu w całości podczas podziału
    przekazać jednej osobie np wnukowi? Jak to się uzgadnia? Czy jak by było
    wypracowane porozumienie między wszystkimi to czy wszystko by zostało
    załatwione bez większych problemów?

> [...]
    > należącego do dziadka a aktualnie przynależnego do masy spadkowej a na
    > wnuka (dodatkowe koszty: podatek od czynności cywilnoprawnych/podatek od

    Jeżeli pamiętasz jakie to są orientacyjnie procenty, koszty?

    Dzięki za pomoc.

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 5. Data: 2003-10-08 14:31:34
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Piotrek wrote:

    > Czy można powiedzmy część tego samochodu w całości podczas podziału
    > przekazać jednej osobie np wnukowi?

    Dopóki nie będzie działu spadku nie można sobie tak przekazywać elementów
    majątku należących do masy spadku.

    > Jak to się uzgadnia?

    W postanowieniu o stwierdzeniu nabycia spadku są ustalone ułamki, wg których
    spadkobiercy dziedziczą. Potem trzeba uzgdonić, który element majątku
    przynależy do którego ułamka, albo sprzedać wszystko i podzielić się kasą
    albo pozostawić we współwłasności ułamkowej.

    De facto aktualnie to jesteś właścicielem 1/2 samochodu i 1/2 jest
    współwłasnością wszystkich spadkobierców po twoim dziadku.

    > Czy jak by było wypracowane porozumienie między wszystkimi to czy wszystko
    by zostało załatwione bez większych problemów?

    Jeżeli wnuk jest spadkobiercą, to wszyscy mogą się umówić, że ułamek
    własności samochodu "po dziadku" przypadnie wnukowi.
    Po stwierdzeniu nabycia spadku wszyscy spadkobiercy staną się
    współwłaścicielami masy spadkowej. Dzielą swoją współwłasność wg umowy lub
    jeśli nie mogą się dogadać - sądownie.

    Jeśli wszyscy są zgodni co do podziału, to nie ma problemu i po
    uprawomocnieniu się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku można od
    razu całą masę spadku podzielić między spadkobierców.

    Pozdrawiam,
    Marysia