  • 1. Data: 2003-12-13 19:01:04
    Temat: śmierć ojca a dziedziczenie
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    czy ktoś może mi wyjaśnić następujący problem

    umiera ojciec, a żyją jeszcze jego rodzice

    rodzice mają dom, a ojciec mieszkanie

    jakie są zasady dziedziczenia i czy zawsze konieczne jest postępowanie
    spadkowe ?

    czy dom dziadków po ich śmierci również dziedziczą wnuki, jeśli ojciec zmarł
    wcześniej ?

    jakie przepisy to normują i do jakiego urzędu należy się zgłosić?

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 2. Data: 2003-12-14 08:01:51
    Temat: Re: śmierć ojca a dziedziczenie
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    plusz wrote:
    > umiera ojciec, a żyją jeszcze jego rodzice
    > rodzice mają dom, a ojciec mieszkanie

    > jakie są zasady dziedziczenia

    Po ojcu w pierwszej kolejności dziedziczy żona i dzieci (ew.dalsi
    zstępni), jeśli nie ma dzieci - żona, rodzeństwo i rodzice

    > i czy zawsze konieczne jest postępowanie spadkowe ?

    Bez postępowania nic nie da się załatwić, szczególnie z nieruchomością.

    > czy dom dziadków po ich śmierci również dziedziczą wnuki, jeśli ojciec zmarł
    > wcześniej ?

    Tak, dzielą się częścią, która przypadałaby ojcu.

    > jakie przepisy to normują

    kodeks cywilny od art.922, dziedziczenie ustawowe - art.931-940,
    kodeks postępowania cywilnego

    > i do jakiego urzędu należy się zgłosić?

    do sądu rejonowego właściwego dla miejsca zamieszkania spadkodawcy z
    wnioskiem o stwierdzenie nabyćia spadku.

    KG

  • 3. Data: 2003-12-15 09:51:39
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    Użytkownik "kam" <k...@p...onet.plX> napisał w wiadomości

    > Bez postępowania nic nie da się załatwić, szczególnie z nieruchomością.

    czyli nawet jeśli ojciec miał własne mieszkanie i z osób dziedziczących są
    tylko dzieci to też do sądu ?

    w jakim terminie od śmierci ojca należy rozpocząć postępowanie spadkowe ?

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 4. Data: 2003-12-15 22:10:04
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    plusz wrote:
    > czyli nawet jeśli ojciec miał własne mieszkanie i z osób dziedziczących są
    > tylko dzieci to też do sądu ?

    Tak, bez tego nie uzyskasz wpisu w księdze wieczystej, mozesz mieć
    problemy z załatwianiem spraw związanych z mieszkaniem itd.

    > w jakim terminie od śmierci ojca należy rozpocząć postępowanie spadkowe ?

    Nie ma okreslonego terminu.

    KG