  • 1. Data: 2020-02-01 18:50:36
    Temat: rozdzial kosciola od szkoly
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Nie, nie to co myslicie, tylko taki drobiazg:

    https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/poznan/poznan-
    dziewczynka-nie-moze-przystapic-do-pierwszej-komunii
    -ze-wzgledu-na-zalecenia/jlk9cv7

    "Zosia (10 l.) jest uczennicą jednej z poznańskich szkół na Piątkowie
    (część miasta). Dziewczynka chciałaby pójść do Pierwszej Komunii ze
    swoimi koleżankami i kolegami z klasy. 10-latka jednak nie może tak
    zrobić, bo nie pozwala na to zarządzenie arcybiskupa Stanisława
    Gądeckiego, metropolity poznańskiego. Sprawę opisała "Gazeta
    Wyborcza".

    - Katechetka stanowczym tonem oznajmiła, że musi iść do swojej
    parafii, gdzie mieszkamy, bo tak każe abp Gądecki. Ale ona tam nie zna
    nikogo i się tym wszystkim stresuje. "

    No coz, sens pewien to ma, ale jakos tak dziwnie sztywno traktuja to
    "zalecenie".

    A swoja droga - nie mozna zmienic parafii ? :-)

    J.

  • 2. Data: 2020-02-01 19:12:38
    Temat: Re: rozdzial kosciola od szkoly
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.02.2020 o 18:50, J.F. pisze:

> [...]
    > nikogo i się tym wszystkim stresuje. "
    >
    > No coz, sens pewien to ma, ale jakos tak dziwnie sztywno traktuja to

    Z tego co mi wiadomo, to Kościół (nie tylko ten biskup) w Polsce
    wykombinował, co zrobić, by przybliżyć wiernych do ich macierzystych
    parafii i "wziął na zakładników" dzieci. I Pierwszą Komunię, i
    Bierzmowanie masz brać w swojej parafii, bo to wymusza kontakt rodziców
    z nią. Inaczej, to rodzice kontaktowali się ze szkołą i de facto tego
    kontaktu nie było.

    O ile rozumiem interes Kościoła w tej materii, to osobiście uważam z
    przyczyn organizacyjnych to za niedorzeczność. Przede wszystkim te
    parafie miewają Komunie i Bierzmowania w różnych dniach, a mimo wszystko
    w szkole pozwalało to na przeorganizowanie pracy szkoły i dostosowanie
    do potrzeb dzieci.
    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2020-02-01 21:59:58
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 01.02.2020 o 18:50, J.F. pisze:

    > A swoja droga - nie mozna zmienic parafii ? :-)

    IMHO najlepiej na świecką;)

    --
    Shrek

  • 4. Data: 2020-02-01 22:33:32
    Temat: Re: (zły) rozdział kościoła od szkoły [pierwsza komunia 10-latki] - KOGO POZWAĆ?! ;-)
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> pisze:
> [...]
    > "zalecenie".
    >
    > A swoja droga - nie mozna zmienic parafii ? :-)

    Postujesz to tutaj bo "sugerujesz" pozwanie kogoś do sądu?
    Kogo konkretnie? ;-)

    --
    A. Filip

  • 5. Data: 2020-02-01 22:35:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 Feb 2020 19:12:38 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > Bierzmowanie masz brać w swojej parafii, bo to wymusza kontakt rodziców
    > z nią. Inaczej, to rodzice kontaktowali się ze szkołą i de facto tego

    A nie "zawsze tak bylo" ?
    Slub w parafii panny mlodej, sakramenty trzeba gdzies wpisywac, itp.

> [...]
    > parafie miewają Komunie i Bierzmowania w różnych dniach, a mimo wszystko
    > w szkole pozwalało to na przeorganizowanie pracy szkoły i dostosowanie

    W niedziele, a szkola wtedy nie pracuje.

    J.

  • 6. Data: 2020-02-01 23:00:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.02.2020 o 22:35, J.F. pisze:

    > A nie "zawsze tak bylo" ?

    Nie. To pomysł kilku ostatnich lat.

    > Slub w parafii panny mlodej, sakramenty trzeba gdzies wpisywac, itp.

    Można gdzie indziej wziąć, ale trzeba tam zgłosić.

    > W niedziele, a szkola wtedy nie pracuje.

    Bierzmowanie w niedzielę nie jest. Po Pierwszej Komunii masz "biały
    tydzień". Zresztą ja już nawet w sumie zapomniałem, ale w każdym razie
    moim zdaniem wygodniej, by dziecko szło do tych sakramentów w szkole, a
    nie domu.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2020-02-02 00:34:17
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:
    > W dniu 01.02.2020 o 22:35, J.F. pisze:
    [...]
> [...]
    > tydzień". Zresztą ja już nawet w sumie zapomniałem, ale w każdym razie
    > moim zdaniem wygodniej, by dziecko szło do tych sakramentów w szkole, a

    A to ma być "wygodnie"? Ja wręcz podejrzewam że to ma być celowo
    "niezbyt wygodnie" ;-)

    A w kwestii prawnej:
    a) Czy KRK łamie tym jakieś prawa (świeckie)?
    b) Której frakcji POPiS proponujecie złożenie projektu
    "Ustawy o Pierwszej Komunii"? ;-)

    Gdzie w tym jest "problem/spór PRAWNY"?

    --
    A. Filip

  • 8. Data: 2020-02-02 01:45:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.02.2020 o 00:34, A. Filip pisze:

    > A to ma być "wygodnie"? Ja wręcz podejrzewam że to ma być celowo
    > "niezbyt wygodnie" ;-)

    Być może, ale odnoszę wrażenie, że skutek jest odwrotny do zamierzonego
    i ludzie coraz bardziej te wydziwienia "olewają".

    > A w kwestii prawnej:
    > a) Czy KRK łamie tym jakieś prawa (świeckie)?

    Czemu świeckie? Kanoniczne, to też prawo.

    > b) Której frakcji POPiS proponujecie złożenie projektu
    > "Ustawy o Pierwszej Komunii"? ;-)
    >
    > Gdzie w tym jest "problem/spór PRAWNY"?

    Policz, ile procent wątków prawa dotyczy? Na 5 nieprzeczytanych w tym
    momencie trzy są kretyńskimi przypiskami wpisywanymi chyba od pół roku z
    automatu przez jednego z użytkowników. Jeden kopią jakiegoś artykułu
    dotyczącego reprywatyzacji i jeden Twój jako zaczepka. Więc nie czepiaj
    się, jak ktoś w ogóle coś mądrego pisze.

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2020-02-02 03:20:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 Feb 2020 23:00:24 +0100, Robert Tomasik napisał(a):
    > Nie. To pomysł kilku ostatnich lat.

    A nie rozumialoo sie to samo przez sie, tylko parafianie zaczeli
    naduzywac ?

    > Można gdzie indziej wziąć, ale trzeba tam zgłosić.

    A oplata gdzie ?

    https://koscielska.pl/przewodnik-slubny-licencja-slu
    bna-a-zezwolenie/

> [...]
    > tydzień". Zresztą ja już nawet w sumie zapomniałem, ale w każdym razie
    > moim zdaniem wygodniej, by dziecko szło do tych sakramentów w szkole, a

    Hm, a ten Bialy tydzien w szkolnej parafii to nie bedzie wlasnie
    uciazliwy ?

    J.

  • 10. Data: 2020-02-02 03:27:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 01 Feb 2020 22:33:32 +0100 (CET), A. Filip napisał(a):
    dziewczynka-nie-moze-przystapic-do-pierwszej-komunii
    -ze-wzgledu-na-zalecenia/jlk9cv7

    > Postujesz to tutaj bo "sugerujesz" pozwanie kogoś do sądu?
    > Kogo konkretnie? ;-)

    Proboszcza chyba, tylko gdzie - do Biskupiego Sadu Administracyjnego ?
    :-)

    Ja po prostu dostrzeglem rozdzial Kosciola od Panstwa, i to o dziwo -
    odkoscielny.
    A to juz temat prawny :-)

    J.