  • 41. Data: 2006-02-12 21:14:46
    Temat: Re: rezygnacja z członkostwa w organizacji religijnej
    Od: "locke" <l...@p...wiggin.com>

    news:dso6ja$c30$1@inews.gazeta.pl...

    > Po co? Przecież osoby która nie wierzy on nie dotyczy.

    Według kościoła - dotyczy. A poza tym, to mówimy tu o dzieciach, czyli
    osobach, które tak naprawdę to wierzą jedynie w rodziców i świętego
    Mikołaja.

    > Oczywiście! I za jego niedopełnienie skazują na dożywocie. :-))))
    > Dobrze, ze u nas kary śmierci nie ma, bo inaczej mogli by zaczerpnąć
    > wzory z Inkwizycji.

    Tylko patrzeć, jak Ziobro przywróci karę śmierci. Albo wieszanie - za
    ziobro...

    > Przepisy kościelne dotyczą WIERNYCH, a nie ochrzczonych. Jak ktoś nie

    Przepisy kościelne dotyczą człownków kościoła. W przypadku dorosłych nie ma
    problemu, bo dorosły może machnąć ręką na klechy i ich miłośników i robić co
    chce. Ale dziecko nie ma takiego wyboru. Rodzice chrzcząc dziecko
    zobowiązują się, że będą je wychowywali zgodnie z zasadami religijnymi:
    czyli zmuszali do chodzenia na religię i do kościoła.

    > katolickiego.
    >
    > Pod warunkiem, że wierzysz w ten obowiązek. Jak nie wierzysz, to i
    > obowiązek jest czysto teoretyczny, bo nikt Cię siła tam przecież nie
    > zagania.

    Czy dziecko ma możliwość decydowania, w co wierzy? Pokaż mi dziecko, które
    tak naprawdę wierzy w Boga, a nie tylko w staruszka z długą białą brodą
    zasiadającego gdzieś tam na chmurce.

    > Możesz podać źródło tej informacji? Jakoś mało mnie to zagadnienie

    Liczba bierzmowanych dostępna jest na stronie Instytutu Statystyki Kościoła
    Katolickiego: http://www.iskk.ecclesia.org.pl/index.htm (znajdziesz sobie
    odpowiednią zakładkę). Wystarczy porównać tę liczbę z liczebnością
    określonego rocznika (dostępne na stronie GUS), żeby otrzymać podaną przeze
    mnie informację.

    > Przypadki nieprzystępowania do bierzmowania są pojedyncze i raczej

    Mi też tak się wydawało. Widocznie mieszkamy w specyficznych środowiskach.
    Ja np. mieszkam na wsi a pracuję w szkole w niewielkim mieście - stąd
    obserwowałem, podobnie jak ty raczej sporadyczne przypadki nie
    przystępowania do bierzmowania. Być może duże miasta poprawiają statystykę
    (na niekorzyść kk).

    > Zresztą wydaje się mi ona mało wiarygodna. Przyjęcie bierzmowania jest
    > warunkiem uzyskania ślubu kościelnego. Śluby cywilne po podpisaniu
    > Konkordatu są mimo wszystko rzadkością, toteż wnoszę z tego, że
    > pozostałe osoby musiały być bierzmowane.

    Co do ślubów, to też nie masz racji. Porównanie liczby ślubów tzw.
    konkordatowych z liczbą wszystkich pokazuje, że tylko ok. 70% par decyduje
    się na finansowanie kościoła. Blisko 30% ślubów cywilnych to jednak zbyt
    duża liczba, by mówić, że są one rzadkością.

  • 42. Data: 2006-02-12 22:26:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    locke [###l...@p...wiggin.com.###] napisał:

    > Według kościoła - dotyczy.

    To zobacz na sankcje za ich naruszenie. Najgroźniejsze polegają na
    wykluczeniu z kościoła i wiecznym potępieniu. Cóż to znaczy dla
    niewierzącego?

    > Tylko patrzeć, jak Ziobro przywróci karę śmierci. Albo wieszanie -
    za
    > ziobro...

    Nie przywróci, bowiem Polska musiała by zerwać kilka międzynarodowych
    umów. A szkoda.

> [...]
    religijnymi:
    > czyli zmuszali do chodzenia na religię i do kościoła.

    No ale nie słyszałem o tym, by rodzicom ktoś przystawiał do głowy
    pistolet nakazując złożyć tę przysięgę.

> [...]
    które
    > tak naprawdę wierzy w Boga, a nie tylko w staruszka z długą białą

    Drugie od lewej w trzecim rzędzie :-)

> [...]
    liczbę z
    > liczebnością określonego rocznika (dostępne na stronie GUS), żeby

    Znalazłem za 2003 rok. Liczba bierzmowanych: 488.308.
    http://www.iskk.ecclesia.org.pl/sakramenty_2005.htm
    Do bierzmowania wówczas przystępował rocznik 1990. Ze strony GUS
    http://www.stat.gov.pl/dane_spol-gosp/ludnosc/ludnos
    c/tablice/tabl5.xl
    s żywych dzieci urodziło się wówczas 547.720. No to mnie wychodzi 89%.
    Część ludzi pewnie wyjechała. Część dzieci zmarła z różnych powodów.
    Mamy kilka innych kościołów i związków wyznaniowych w kraju, więc
    spodziewam się, że zaledwie kilka procent nie przystąpił do
    bierzmowania. W 2004 roku mamy odpowiednio 492.681 bierzmowanych i
    547.719 żywych urodzonych w 1991 roku, co daje 90%. Zresztą o ile się
    nie mylę, to ostatnio organizuje się bierzmowania raz na dwa lata, no
    i część młodzieży utraciła z różnych przyczyn rok nauki, więc trzeba
    by było to jakoś uśrednić. Średnia roczników 1988-1992 wynosi
    553004,4, zaś średnia z bierzmowań 2003-2004 490494,5, więc mamy 88,7%
    i to mi się wydaje być wiarygodne.

    Jeśli już chcesz powoływać się na jakieś źródła, to bądź uprzejmy
    najpierw sam sprawdzić. Jeśli nawet Ty liczyłeś to jakoś inaczej, to
    na pewno nie ma błędu co do rzędu wielkości. Podana przez Ciebie
    liczba "nieco ponad 40%" jest po prostu wyssana z palca. Okazuje się,
    ze to nieco ma około 50%.

> [...]
    > obserwowałem, podobnie jak ty raczej sporadyczne przypadki nie
    > przystępowania do bierzmowania. Być może duże miasta poprawiają

    Skąd wziąłeś swoje dane?

> [...]
    zbyt
    > duża liczba, by mówić, że są one rzadkością.

    No ale nie zapominaj o tym, że z konkordatowego ślubu nie mogą
    skorzystać osoby biorące ślub po raz drugi chociażby. A to będzie
    spory odsetek. Dochodzą wyznawcy innych religii - wystarczy jeden z
    małżonków i już pozostaje ślub cywilny w zasadzie. Na podstawie
    obliczeń bierzmowań wychodzi na to, że 10% społeczeństwa nie ma takiej
    możliwości, bo nie ma bierzmowania. W 2003 roku mieliśmy 48.632
    rozwodów. Rozwodnicy nie mogą brać ślubu kościelnego zasadniczo. Czyli
    mamy 97.264 osób rocznie, wolnych, a nie mogących takiego ślubu
    otrzymać z przyczyn proceduralnych.

    No to ja bym polemizował, czy te 30%, to dużo. Pomijam, że znowu nie
    podałeś źródła tej informacji, a po porażce z tymi danymi dotyczącymi
    bierzmowania po prostu powątpiewam w rzetelność Twoich danych. Podaj
    źródło.

  • 43. Data: 2006-02-14 17:30:30
    Od: "locke" <l...@p...wiggin.com>

    > za
    >
    > Nie przywróci, bowiem Polska musiała by zerwać kilka międzynarodowych
    > umów. A szkoda.

    Umowa - obojętnie jaka - dla PiS-uarów to żaden problem.

    > No ale nie słyszałem o tym, by rodzicom ktoś przystawiał do głowy
    > pistolet nakazując złożyć tę przysięgę.

    Ale my mówimy o DZIECKU, nie o rodzicach. Rodzice sobie wymyślili, żeby ktoś
    robił wodę z mózgu dzieciakowi, a ten nie ma nic do powiedzenia. Dopiero
    osoba, któa skończy 18 lat może samodzielnie zrezygnować z chodzenia na
    religię.

    > Znalazłem za 2003 rok. Liczba bierzmowanych: 488.308.
    > http://www.iskk.ecclesia.org.pl/sakramenty_2005.htm
    > Do bierzmowania wówczas przystępował rocznik 1990. Ze strony GUS

    Błąd! Do bierzmowania przystępuje młodzież KOŃCZĄCA gimnazjum (czyli
    przeciętnie są to 16-latkowie). Zatem w roku 2003 do bierzmowania
    przystępował rocznik 1987. Niestety, tego rocznika w statystykach GUS nie
    znalazłem. Można jednak porównać liczbę bierzmowanych w roku 2001 z
    liczebnością rocznika 1985: bierzmowani - 367425; rocznik - 685305. Już
    pierwszy rzut oka pokazuje, że nie jest to - jak pisałeś - prawie 90%.

    A co do rocznika 1990 - oni przystępują (lub nie) do bierzmowania w tym roku
    (wiem, bo takich m.in. uczę).

    > by było to jakoś uśrednić. Średnia roczników 1988-1992 wynosi
    > 553004,4, zaś średnia z bierzmowań 2003-2004 490494,5, więc mamy 88,7%
    > i to mi się wydaje być wiarygodne.

    Porównujesz złe roczniki.

> [...]
    > na pewno nie ma błędu co do rzędu wielkości. Podana przez Ciebie
    > liczba "nieco ponad 40%" jest po prostu wyssana z palca. Okazuje się,

    Zanim zarzucisz komuś błąd - upewnij się, że sam masz rację.

    > decyduje
    > zbyt
    >
    > No ale nie zapominaj o tym, że z konkordatowego ślubu nie mogą
    > skorzystać osoby biorące ślub po raz drugi chociażby. A to będzie

    Więc czemu piszesz o rzadkości ślubu tylko w USC? 1/3 zawartych w ten sposób
    małżeństw, to jednak nie jest "rzadkość".

    > spory odsetek. Dochodzą wyznawcy innych religii - wystarczy jeden z
    > małżonków i już pozostaje ślub cywilny w zasadzie. Na podstawie

    Mylisz się. Nie ma przeszkód, by osoby różnej religii brały ślub
    sakramentalny w kościele katolickim. Potrzebna jest specjalna zgoda biskupa
    w takim przypadku, ale zwykle jest ona wydawana.

> [...]
    > podałeś źródła tej informacji, a po porażce z tymi danymi dotyczącymi
    > bierzmowania po prostu powątpiewam w rzetelność Twoich danych. Podaj

    Podałem ci źródło. Nie moja wina, że nie umiesz z niego skorzystać. Zapoznaj
    się najpierw z podstawowymi faktami, zanim zaczniesz zarzucać komuś pomyłki.

  • 44. Data: 2006-02-14 21:50:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    locke [###l...@p...wiggin.com.###] napisał:

    > Umowa - obojętnie jaka - dla PiS-uarów to żaden problem.

    Nawet dla PiS-u to spory problem.

> [...]
    powiedzenia.
    > Dopiero osoba, która skończy 18 lat może samodzielnie zrezygnować z

    Taż już pisałem, że możesz dochodzić odszkodowania na rodzicach. Nie
    sądzę, byś wygrał, ale pozew złożyć możesz.

> [...]
    90%.
    > A co do rocznika 1990 - oni przystępują (lub nie) do bierzmowania w

    Rok po roku masz w tabeli
    http://www.stat.gov.pl/dane_spol-gosp/ludnosc/ludnos
    c/tablice/tabl6.xl
    s . A zatem w 2003 roku 16-to latków było 607.790 - przy założeniu, że
    wszyscy którzy się urodzili w 1987 roku byli w kraju, a to dość silne
    założenie, bo na początku lat 90-tych mieliśmy dużą falę emigracyjną.
    Średnia bierzmowanych za 2003-2004 wynosi 490494,5 (średnia, bo
    bierzmują raz na dwa lata). Więc ostatecznie dostajemy około 80%.
    Nadal do Twoich 40% daleko.

    Można to spróbować jakoś oszacować ten emigracyjny ubytek. Wg tabeli
    http://www.stat.gov.pl/dane_spol-gosp/ludnosc/ludnos
    c/tablice/tabl1.xl
    s w 2003 roku mieliśmy 2.428.000 osób w wieku 15-18 lat - to są
    roczniki 1985-1988. Wg tabeli
    http://www.stat.gov.pl/dane_spol-gosp/ludnosc/ludnos
    c/tablice/tabl6.xl
    s w latach tych łącznie urodziło się 2.514.362. No to wychodzi na to,
    że z różnych powodów w tej grupie wiekowej mamy zaledwie około 96%
    urodzonych. Wracając do problemu bierzmowań, uwzględniając ten fakt
    należało by oszacować, że w wieku 16 lat w 2003 roku było 96% *
    607.790 = 583.478 osób. Porównując z liczbą bierzmowanych daje nam to
    ostatecznie wynik około 84%.

    > Porównujesz złe roczniki.

    Dawniej bierzmowanie było w VII-VIII klasie. Kiedy zmieniono to na IX?

    > Zanim zarzucisz komuś błąd - upewnij się, że sam masz rację.

    No właśnie. :-)

    > Więc czemu piszesz o rzadkości ślubu tylko w USC? 1/3 zawartych w
    ten
    > sposób małżeństw, to jednak nie jest "rzadkość".

    Rzadkość tych zawieranych w moim środowisku. Nie spodziewałem się, że
    tego aż tyle jest. Ale przyszła mi jeszcze jedna okoliczność do głowy.
    W tych 30% ślubów cywilnych masz jeszcze najprawdopodobniej wszystkie
    zawierane poza granicami naszego kraju przez Polaków śluby. Czy to
    przed polskimi przedstawicielstwami, czy to przed organami tamtych
    państw, a zgłoszone w polskich USC. Biorąc pod uwagę ilość osób, które
    wyemigrowały w ostatnim czasie może tego być sporo. Nie natrafiłem na
    dane statystyczne z tym związane. W każdym razie ja już strasznie
    dawno pod USC w moim mieście nie widziałem młodej pary.

    > Mylisz się. Nie ma przeszkód, by osoby różnej religii brały ślub
    > sakramentalny w kościele katolickim. Potrzebna jest specjalna zgoda
    > biskupa w takim przypadku, ale zwykle jest ona wydawana.

    Pod warunkiem, że współmałżonek wyrazi zgodę na wychowanie dzieci w
    wierze katolickiej.

    No cóż - a zresztą nic nie napiszę.

  • 45. Data: 2006-02-15 18:34:53
    Od: "locke" <l...@p...wiggin.com>

    > Rok po roku masz w tabeli
    > http://www.stat.gov.pl/dane_spol-gosp/ludnosc/ludnos
    c/tablice/tabl6.xl

    Przyznaję ci rację. Rok 2001 nie był chyba najszczęśliwszym wyborem, jeśli
    chodzi o bierzmowanie, gdyż w tym roku nie było już chyba 8 klas, ale też
    niebyło 3 gimnazjum. Zatem bierzmowani w tym roku, to raczej tylko
    "niedobitki", czyli ci, którzy nie zrobili tego w normalnym terminie.
    Rzeczywiście, jeśli prześledzić lata 2003 i 2004 to wychodzi około 85%. I
    rzeczywiście jesto to bliższe również obserwacjom z mojego otoczenia. Wydaje
    się zatem, że w kwestii odsetka bierzmowanych obaj mieliśmy wpadkę, ale w
    końcu doszliśmy do właściwej liczby.

> [...]
    > dane statystyczne z tym związane. W każdym razie ja już strasznie
    > dawno pod USC w moim mieście nie widziałem młodej pary.

    Ja mam trochę daleko do USC, więc takich obserwacji nie mam. Ale wydaje mi
    się, że masz rację, co do przyczyn tego odsetka: w większości będą to
    zapewne małżeństwa po rozwodach. Natomiast liczba małżeństw między
    obywatelami polskimi zawieranych za granicą nie byłaby chyba aż tak wielka:
    owszem, emigracja jest spora, ale albo emigrują już osoby żonate/zamężne
    (wręcz całe rodziny), albo zawierają małżeństwa z "tambylcami", te zaś chyba
    nie byłyby liczone przez polską statystykę (ale tego nie wiem).

    > Pod warunkiem, że współmałżonek wyrazi zgodę na wychowanie dzieci w
    > wierze katolickiej.

    No, to akurat wydaje się oczywiste. No i pewnie taki śłub kosztuje drożej
    (bo biskup też nie będzie podejmowałdecyzji za "Bóg zapłać" :-).

    > zarzucać
    >
    > No cóż - a zresztą nic nie napiszę.

    No już tak się nie unoś: sam przyznasz, że z tym 1990 to się sporo
    machnąłeś... :-)

  • 46. Data: 2006-02-15 23:19:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    locke [###l...@p...wiggin.com.###] napisał:

> [...]
    > żonate/zamężne (wręcz całe rodziny), albo zawierają małżeństwa z
    > "tambylcami", te zaś chyba nie byłyby liczone przez polską

    Zgodnie z prawem o USC powinny być. Podlegają zgłoszeniu w polskich
    USC - art. 70 i kolejne
    Ust. z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.

    > No, to akurat wydaje się oczywiste.

    No mnie akurat nie do końca. Załóżmy, że pobiera się Katolik z
    Protestantką. Czy widzisz przeszkodę - poza opisanym zapisem w prawie
    kanonicznym - by dzieci ich były protestantami? Osobiście uważam, że
    po prostu nie ma to znaczenia.

    > No i pewnie taki śłub kosztuje drożej
    > (bo biskup też nie będzie podejmowałdecyzji za "Bóg zapłać" :-).

    A tu byś się zdziwił. Ludzie często dają za różne usługi kościelne
    jakieś tam sumy wynikające z obyczaju. Tak się składa, że ja byłem
    chrzczony w parafii prowadzonej przez Jezuitów - a jeśli nie wiesz, to
    jest coś na wzór policji w Kościele. Gdy pobierałem się miałem
    problem. Mieszkałem wówczas w innej miejscowości. Bierzmowanie w
    jeszcze innym kościele, a i urodziłem się jeszcze w innej
    miejscowości. Podobnie kłopot z żoną i żeby było śmieszniej ślub
    braliśmy jeszcze w zupełnie innej miejscowości. Wszystko porozrzucane
    na obszarze 200 x 200 kilometrów na biedę. Pożaliłem się Jezuicie, że
    muszę pół Polski zjeździć, by pozbierać te wszystkie papiery. I co się
    okazało? Otóż zgodnie z prawem - nie pamiętam już jakim, ale wówczas
    wiedziałem - to zbieranie tych wszystkich kwitów wcale nie należy do
    narzeczonych, tylko do księdza, który udziela ślubu. Narzeczeni mają
    jedynie obowiązek wskazania mu w których parafiach znajdują się
    stosowne dokumenty. Co więcej, to prawo kościelne określa kwotę za tę
    "usługę" - nie pamiętam ile to było, ale w każdym razie z tego co
    pamiętam, to tak z 5 razy mniej, niż zwyczajowo się dawało, a ksiądz
    miał obowiązek wystawić pokwitowanie, które później się odpisywało od
    podatku jako darowiznę. Wraz z zaświadczeniem o chrzcie dostałem od
    Jezuitów "na drogę" taką kartkę do tamtego księdza. Była po łacinie,
    więc nie wiem co na niej było, ale w każdym razie reakcja księdza była
    cokolwiek paniczna. Papiery jakimś cudownym zrządzeniem losu znalazły
    się same i już nigdzie więcej nie jeździłem. Tylko teściowa cokolwiek
    krzywo na to patrzyła :-)

    Całe to zdarzenie stało się dla mnie impulsem, by przeczytać prawo
    kanoniczne. Od deski do deski ze zrozumieniem. Polecam lekturę
    każdemu, bo jest tam kilka ciekawych rzeczy. Warto poczytać choćby, by
    zapoznać się z nieco innym systemem prawnym. No i od czasu do czasu
    się przydaje. Księżą bardzo często niestety bazują na tym, że wierni
    przyjmują na wiarę również ich zarządzenia - niekiedy cokolwiek
    oderwane od obowiązującego prawa. Jeśli człowiek nawet nie ma zamiaru
    z tym walczyć, to warto po prostu wiedzieć, jak to ma być.

  • 47. Data: 2006-02-16 19:49:16
    Od: "locke" <l...@p...wiggin.com>

> [...]
    > USC - art. 70 i kolejne
    > Ust. z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.

    Nie mam tu na myśli USC, ale GUS - nie wiem, w jaki sposób takie małżeństwa
    są liczone przez polskie statystyki.

> [...]
    > Protestantką. Czy widzisz przeszkodę - poza opisanym zapisem w prawie
    > kanonicznym - by dzieci ich były protestantami? Osobiście uważam, że

    Ale wydaje mi się, że mówimy tu o punkcie widzenia kościoła: jeżeli ślub
    miałby być w kościele katolickim, to nie jest niczym dziwnym, że kościół
    będzie oczekiwał również wpływu z chrztów, pierwszej komunii, bierzmowania
    etc. To taka transakcja wiązana: damy wam ślub (to znaczy pozwolimy wam dać
    nam kasę), ale pod warunkiem, że zobowiążecie się do regularnego zasilania
    naszych kont.

    > na obszarze 200 x 200 kilometrów na biedę. Pożaliłem się Jezuicie, że
    > muszę pół Polski zjeździć, by pozbierać te wszystkie papiery. I co się
    > okazało? Otóż zgodnie z prawem - nie pamiętam już jakim, ale wówczas

    Tylko który ksiądz mówi to ludziom? Trafiłeś na porządnego faceta. Zresztą
    nawet się nie dziwię: miewałem już doczynienia z jezuitami i wiem z własnego
    doświadczenia, że są chyba jedynymi duchownymi na poziomie. A ludzi w
    podobnej do twojej sytuacji znam wielu - nie jesteś odosobniony, jeśli
    chodzi o migrację - i nikomu z nich ksiądz nie powiedział, że zasady są
    takie, jak piszesz. Szczerze powiedziawszy ja też o nich pierwszy raz słyszę
    (a mam nawet paru znajomych księży - w tym jednego biskupa :-).

> [...]
    > oderwane od obowiązującego prawa. Jeśli człowiek nawet nie ma zamiaru
    > z tym walczyć, to warto po prostu wiedzieć, jak to ma być.

    No i właśnie o to chodzi. Co to za ksiądz, który żeruje na ludzkiej
    niewiedzy? On - podobno - ma służyć, a nie doić.

  • 48. Data: 2006-02-17 01:01:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    locke [###l...@p...wiggin.com.###] napisał:

    > Nie mam tu na myśli USC, ale GUS - nie wiem, w jaki sposób takie
    > małżeństwa są liczone przez polskie statystyki.

    Spodziewam się, że na podstawie danych USC, a dokładniej tego, co
    wprowadzą do systemu informatycznego PESEL.

> [...]
    wam
    > dać nam kasę), ale pod warunkiem, że zobowiążecie się do regularnego

    A jak małżonkowie będą chcieli wziąć ślub zarówno przed księdzem, jak
    i przed pastorem?

    > No i właśnie o to chodzi. Co to za ksiądz, który żeruje na ludzkiej
    > niewiedzy? On - podobno - ma służyć, a nie doić.

    Ksiądz, to tylko człowiek. Ze wszystkimi słabostkami. Generalnie nie
    widzę powodu, by statystycznie rzecz biorąc był wśród nich większy
    odsetek ludzi dobrych i uczciwych, niż w społeczeństwie ogólnie
    postrzeganym. Jedynie Kościół Katolicki wypracował pewne mechanizmy
    pozwalające na bądź to zablokowanie uzyskania święceń przez osoby
    niewłaściwe, bądź też zaradzeniu sytuacji, gdy kłopot ujawni się po
    święceniach.

  • 49. Data: 2006-02-17 12:25:45
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Jedynie Kościół Katolicki wypracował pewne mechanizmy
    > pozwalające na [...] zaradzeniu sytuacji, gdy kłopot ujawni się po
    > święceniach.
    Przenosiny po cichu do innej parafii?

    JaromirD

    --
    Odpowiadając zamień "q" na "o".

  • 50. Data: 2006-02-17 15:23:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    JaromirD [###r...@q...pl.###] napisał:

    > Przenosiny po cichu do innej parafii?

    Przede wszystkim podstawową karą w kościele jest pokuta. Ta pokuta
    może być realizowana przykładowo w jakimś zakonie kontemplacyjnym.
    Niby to nie więzienie, ale ...

    Poza tym przeniesienie do inne parafii - chwilowo nieistotne, czy
    ciche czy głośne - w wielu wypadkach jest bardzo dobrym pomysłem.
    Jeśli kłopoty danej osoby są związane z miejscowym środowiskiem
    (załóżmy jakieś zauroczenie kobietą, hazard, alkohol) to jest to
    przede wszystkim bardzo dobry sposób pomocy zainteresowanemu. Pomoże
    mu po prostu w zerwaniu niepożądanych kontaktów. Toteż niekoniecznie
    takie przenosiny mają na celu zatuszowanie sprawy.

    Poza tym większość wiernych postrzega osoby duchowne jako takie coś
    pośredniego między Bogiem, a człowiekiem. Jako takie nadistoty nie
    powinny mieć one skaz. Jak ksiądz miałby w imieniu Boga napominać
    kogoś, że grzeszy współżyjąc bez ślubu z kobietą w sytuacji, gdy
    powszechnie wiadomo, że on to też robi? Przy czym należy podkreślić,
    że z faktu, iż ksiądz coś robi wcale nie wynika z zasady, ze to jest
    dobre. Księża, to tylko ludzie i też błędy z pewnością popełniają.