  • 1. Data: 2009-09-10 08:15:43
    Temat: przeniesienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
    Od: Jacek <...@c...net>

    Czy do skuteczności przeniesienia na inną osobę spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu wymagane jest zawarcie umowy w formie
    aktu notarialnego, czy wystarczy zwykła umowa na piśmie?

  • 2. Data: 2009-09-10 08:58:37
    Od: spp <s...@o...pl>

    Jacek pisze:

    > Czy do skuteczności przeniesienia na inną osobę spółdzielczego
    > własnościowego prawa do lokalu wymagane jest zawarcie umowy w formie
    > aktu notarialnego, czy wystarczy zwykła umowa na piśmie?

    Notariusz.

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-09-10 09:17:15
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Notariusz.

    z ciekawosci zapytam, a czemu i po co, skoro samo zawarcie umowy ze
    spoldzielnia nie wymaga takiego aktu
    i stajesz sie "wlascicielem" s.w.p. do lokalu bez udzialu notariusza

  • 4. Data: 2009-09-10 09:38:02
    Od: spp <s...@o...pl>

    szerszen pisze:

    > z ciekawosci zapytam, a czemu i po co, skoro samo zawarcie umowy ze
    > spoldzielnia nie wymaga takiego aktu
    > i stajesz sie "wlascicielem" s.w.p. do lokalu bez udzialu notariusza

    Ale jakiej umowy?
    Sprzedaży przez Spółdzielnię własnościowego prawa do lokalu?
    --
    spp

  • 5. Data: 2009-09-10 11:25:23
    Od: Jacek <...@c...net>

    spp pisze:
> [...]

    Z jakich przepisów wynika konieczność aktu notarialnego?

    KC
    Art. 245.
    § 2. ...
    Forma aktu notarialnego jest potrzebna tylko dla oświadczenia
    właściciela, który prawo ustanawia.

    Art. 245(1.
    Do przeniesienia ograniczonego prawa rzeczowego na nieruchomości
    potrzebna jest umowa między uprawnionym a nabywcą oraz - jeżeli prawo
    jest ujawnione w księdze wieczystej - wpis do tej księgi, chyba że
    przepis szczególny stanowi inaczej.

    Czyli nie ma nic o konieczności aktu notarialnego.

    Chociaż z drugiej strony jest:

    Art. 244.
    § 2. Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz hipotekę regulują
    odrębne przepisy.

    Oznacza to, że wspomniane wcześniej artykułu zupełnie nie dotyczą
    spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, czy dotyczą jednak
    dodatkowe szczegóły są w tych przepisach?

    Swoją drogą to w jakich przepisach jest opisane spółdzielcze
    własnościowe prawo do lokalu?

  • 6. Data: 2009-09-10 11:38:12
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Ale jakiej umowy?
    > Sprzedaży przez Spółdzielnię własnościowego prawa do lokalu?

    dokladnie tak, ta forma nie wymaga aktu notarialnego, co innego odrebna
    wlasnosc

  • 7. Data: 2009-09-10 11:44:57
    Od: spp <s...@o...pl>

    szerszen pisze:

    > dokladnie tak, ta forma nie wymaga aktu notarialnego, co innego odrebna
    > wlasnosc

    Ale sprzedaży czy ustanowienia?

    --
    spp

  • 8. Data: 2009-09-10 13:13:27
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Ale sprzedaży czy ustanowienia?

    jak zwal tak zwal, pomiedzy spoldzielnia, ktora bierze kase, a kolwaskim nie
    wymaga, wiec ciekaw jestem na jakiej podstawie mialoby to obowiazywac
    pomiedzy kowalskim, a nowakiem, skoro i tak strona jest spoldzielnia, ktora
    z kowalskiego na naowaka przenosci rzeczone prawo (co nie wymaga notariusza)
    tylko pytanie czy w takiej sytuacji sprzedanie prawa do lokalu (pomiedzy
    kowalskim a nowakiem) wymaga notariusza i na jakiej podstawie, a nie
    wystarczy np jakas umowa k-s

    pytam bo jestem ciekaw

  • 9. Data: 2009-09-10 13:31:23
    Od: spp <s...@o...pl>

    szerszen pisze:

> [...]
    > obowiazywac pomiedzy kowalskim, a nowakiem, skoro i tak strona jest
    > spoldzielnia, ktora z kowalskiego na naowaka przenosci rzeczone prawo

    Spółdzielnia nie jest stroną transakcji między Kowalskim a Nowakiem, nie
    dysponuje żadnym (prawie) prawem do lokalu Kowalskiego i Nowaka. Spełnia
    role podobną do Sadu - podaje wymagane informacje i rejestruje zmiany -
    nic więcej nie może zrobić.

    --
    spp

  • 10. Data: 2009-09-10 13:34:17
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Spółdzielnia nie jest stroną transakcji między Kowalskim a Nowakiem,

    miedzy nimi nie, ale to ona jest wlascicielem lokalu i tak czy siak i tak
    musi dostac informacje i zmienic u sibie, kto aktualnie dysponuje prawem do
    lokalu

    > nie dysponuje żadnym (prawie) prawem do lokalu Kowalskiego i Nowaka.

    no oprocz tego ze jest wlascicielem lokalu, to zadnym innym prawem ;)

    > Spełnia role podobną do Sadu - podaje wymagane informacje i rejestruje
    > zmiany - nic więcej nie może zrobić.

    wiec tym bardziej, ponowie pytanie, dlaczego taka transakcja nie moze
    nastapic poprzez umowe k-s?
    skoro akt notarialny nie jest potrzebny ani spoldzielni, ani bankowi, ani w
    sadzie ksiag wieczystych?