  • 1. Data: 2003-08-27 23:32:36
    Temat: problem z zabezpieczeniem "wlasnoci intelektualnej" (dlugie)
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    Dlugo sie zastanawialem jak zatutuwac tego posta, zeby tytul oddawal tresc a
    jednoczesnie nie byl zbyt
    dlugi. Sprawa przedstawia sie nastepujaco: wymyslilem algorytm dzialania programu,
    ktory ("moim
    zdaniem") ma szanse powodzenia na polskim rynku. Zalozmy, ze opracowalem projekt
    dzialania tego
    programu. Teraz pojawia sie problem. Dzialanie programu, bedzie dotyczylo kwestii
    bezpieczenstwa w
    zwiazku z czym chcialbym aby kodowania podjel sie ktos ma w tym doswiadczenie (moja
    wiedza z
    zakresy programowania jesli idzie o kwestie kryptogragfii nie jest wystarczajaca i
    boje sie, ze pracujac nad
    programem moglym popelnic bledny, ktore ujemnie wplynelyby na jego sktuecznosc).
    Reasumujac
    chcialbym zlecic wykonanie programu specjalnej firmie, lub osobie posiadajacej
    odpowiednie umiejetnosci.
    Widze kilka rozwiazan. Pierwsze, zlecam firmie lub osobie prywatnej wykonanie
    programu pod moj projekt
    opierajac sie na umowie o dzielo, place za wykonanie dziela i program jest moj.
    Problem sprowadza, sie do
    tego, ze program jest dosc zaawansowany w zwiazku z czym oplata za wykonanie bedzie
    stosunkowo
    wysoka, a ja nie mam wystarczajacej pewnosci, ze program sie sprzeda i ze koszta mi
    sie zwroca. W
    zwiazku z czym pomyslalem o takim rozwiazaniu. Przedstawiam danej firmie/osobie swoj
    projekt
    nastepnie zawieram z nimi umowe, ze np. 50% zysku z przyszlej sprzedazy programu jest
    ich. Wszytsko
    okey, jesli sie zgodza i wykonaja swoja prace. Natomiast w przypadku takiego
    rozwiazania obawiam sie
    dwoch sytuacji, pierwsza jest taka, ze zapropnuje komus wykonanie programu,
    przedstawie mu prjekt
    omowie zasade dzialania, a on nie wyrazi zainteresowania i nastepnie sam napisze
    program opierajac sie
    na algorytmie, ktory opracowalem. Pomyslalem, ze ochronilby mnie patent, ale
    nasluchalem sie wiele o tym
    jak to u nas dziala i doszedlem do wnisoku, zeby dac se spokoj. Druga sprawa jest
    taka, ze jak wykonam
    ten projekt to w jaki sposob udowodnie, ze to faktycznie ja go wykonalem i
    przedstawilem wykonawcy
    programu, ze to nie on jest autorem - wystarcza swiadkowie? Jest jeszcze jedna
    kwestia, zalozmy ze
    potwierdze fakt iz to ja jestem wlascicielem danego algorytmu, i ze przedstawilem go
    danej firmie. Do
    jakiego stopnia ich program musi byc zgodny z moim algorytmem. Chodzi mi o to czy
    wystarczajaca
    podstawa bedzie dla mnie, jezeli ich program bedzie w okreslonych wypadkach
    uruchamial okreslone
    procedury - podobne do tych ktore stworzylem, czy z kolei to nie wystarczy i program
    musi byc zgodny z
    projektem co do takich szczegolow jak rodzaj zmiennych, uzytych algorytmow
    szyfrowania itp.
    Mniej wiecej tak sie rysuja moje obawy.

    P.S.
    Wiem, ze bardzo sie rozpisalem, jezeli komus to przeszkadza to bardzo przepraszam.
    Dziekuje za
    wszelkie zainteresowanie.

    huski
    h...@i...pl

  • 2. Data: 2003-08-27 23:38:19
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    Pemakai huski kemenangan 28 sie 2003 menyalin :

    aj, widze ze zrobilem kilka literowek, przepraszam, jestem strasznym dyslektykiem

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 3. Data: 2003-08-27 23:42:49
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Obawiam się, że bez patentu się nie obejdzie. Algorytm, jako przedmiot
    "własności intelektualnej" nie jest objęty ochroną, a jedynie jego
    sposób wyrażenia (czyli ten program). Sugeruję mimo wszystko opatentować
    metodę.
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918

    "Like a madman laughing at the rain"

  • 4. Data: 2003-08-28 00:55:51
    Od: Arkadesh Dreadful <a...@g...removethispart.pl>

> [...]
    > "własności intelektualnej" nie jest objęty ochroną, a jedynie jego
    > sposób wyrażenia (czyli ten program). Sugeruję mimo wszystko opatentować

    Nie mozna opatentowac algorytmu. Przynajmniej nie w Polsce.

    pzdr
    Arkadesh

  • 5. Data: 2003-08-28 05:55:30
    Od: Paweł Sikora (aka pluto) <s...@o...pl>

    Arkadesh Dreadful wrote:

    > Nie mozna opatentowac algorytmu. Przynajmniej nie w Polsce.

    jeszcze nie, ale od 1 wrzesnie moze bedzie mozna, a wtedy to bedzie
    juz tragedia i istna paranoja zaczerpnieta z chorego umyslu amerykanow.

    autorowi watkua polecam zapoznac sie z problemem patentow programowych.
    http://honey.7thguard.net/pat_art.html

    --
    Alkohol pity z umiarem może być spożywany w dużych ilosciach.

  • 6. Data: 2003-08-28 06:12:39
    Od: Paweł Sikora (aka pluto) <s...@o...pl>

    huski wrote:

> [...]
    > wymyslilem algorytm dzialania programu, ktory ("moim
    > zdaniem") ma szanse powodzenia na polskim rynku.

    a mozesz go krotko opisac?
    czego dotyczy, itd? bo wydaje mi sie, ze Twoj odkrywczy pomysl
    ktos juz napisal i tylko trzeba przeszukac software opensource :)

> [...]
    > wykonanie programu, przedstawie mu prjekt omowie zasade dzialania, a on
    > nie wyrazi zainteresowania i nastepnie sam napisze program opierajac sie

    o ile dobrze pamietam (paragrafy zapomnialem), to w umowie mozna
    zawrzec punkty nt. tajemnic firmy, czy cos takiego.
    tak przeciez robia wszelkie firmy opracowujace technologie.
    pracownik podpisuje umowe i jesli wykorzysta badz ujawni tajemnice
    firmy, to leci za to do wiezienia.
    zaloz firme, obmysl cos i potem zatrudnij kogos do wykonania tego.
    (nie wiem czy dobrze kombinuje, wiec sie w tej sprawie poradz
    jakiegos prawnika)

    > Pomyslalem, ze ochronilby mnie patent,

    patenty na algorytmy sa chore !

  • 7. Data: 2003-09-01 22:40:08
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    Pemakai Paweł Sikora (aka pluto) kemenangan 28 sie 2003 menyalin :

    > a mozesz go krotko opisac?
    > czego dotyczy, itd? bo wydaje mi sie, ze Twoj odkrywczy pomysl
    > ktos juz napisal i tylko trzeba przeszukac software opensource :)
    Program to zabezpiecznie przed pewnym aczkolwiek bardzo czestym zdarzeniem. Zasoby
    sieci sa
    ogromne wiec nie moge z cala pewnoscia stwierdzic, ze taki projekt nigdy nie byl
    realizowany, moge za to
    stwierdzic za ja nic takiego nie znalazlem.

> [...]
    > zaloz firme, obmysl cos i potem zatrudnij kogos do wykonania tego.
    > (nie wiem czy dobrze kombinuje, wiec sie w tej sprawie poradz

    dzieki za rady

  • 8. Data: 2003-09-01 22:40:55
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    w ogole to chcialem wszystkim podziekowac za pomoc

    --
    huski
    h...@i...pl