  • 1. Data: 2007-05-24 08:41:49
    Temat: [prawo pracy] oswiadczenie do podpisania
    Od: "malalai" <m...@g...pl>

    Witam,

    krotkie nakreslenie sytuacji: jest sobie firma, jest w niej wprowadzany nowy
    system informatyczno kontrolny, wiaze sie z tym wprowadzenie drogiego
    sprzetu (np. skaner wartosci 10k i inne duzo drozsze rzeczy). pracownicy
    dostali taki oto swistek do podpisania, zredagowany przez pania prawnik
    firmy:

    "Wyrażam zgodę na poniesienie odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną w
    związku z korzystaniem w procesie pracy ze składników majątkowych
    będących własnością pracodawcy - xxx- w granicach rzeczywistej straty
    poniesionej przez pracodawcę:
    do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego mi w dniu
    wyrządzenia szkody maksymalnie, gdy szkoda powstanie z winy nieumyślnej oraz
    bez ograniczenia wysokości, gdy szkoda powstanie z winy umyślnej
    i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynika
    szkoda."

    pierwsza czesc jesli dobrze pamietam jest zgodna z kodeksem pracy. chodzi mi
    glownie o czesc ostatnia, o winie umyslnej. czy mi sie wydaje, czy pod to
    mozna podpiac wszystko, przykladowo sytuacje gdy szkode wyrzadzi ktos inny,
    moge byc za nia obciazona ja, bo zaniechalam kontroli nad inna osoba?
    zaznaczam, ze nie jestem kierownikiem i praktycznie nie mam zadnych osob
    ktorymi zarzadzam czy ktore mialabym kontrolowac.

    czy musze ten cyrograf podpisywac?? czy jesli odmowie to moga mnie na tej
    podstawie zwolnic?? i czy podanie do podpisania takiego czegos pracownikom
    zarabiajacym 2000 netto jest zgodne z prawem?? czy w ogole jest to zgodne z
    prawem??

    bede bardzo wdzieczna za odpowiedzi

    pozdrawiam
    malalai

  • 2. Data: 2007-05-24 09:48:11
    Temat: Re: [prawo pracy] oswiadczenie do podpisania
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    malalai pisze:

> [...]
    > bez ograniczenia wysokości, gdy szkoda powstanie z winy umyślnej
    > i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynika

    Obie części są zgodne z prawem (kodeksem pracy).
    I zarówno gdy pracownik podpisze to oświadczenie, jak i nie podpisze to
    jego sytuacja będzie identyczna.
    Nie wiadomo po co macie tego prawnika firmy skoro on tego nie wie. Tylko
    produkuje zbędne papiery i niszczy lasy.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 3. Data: 2007-05-24 11:44:11
    Od: "Miroo" <m...@R...o2.pl>

    > Nie wiadomo po co macie tego prawnika firmy skoro on tego nie wie. Tylko
    > produkuje zbędne papiery i niszczy lasy.

    Może chodzi o uświadomienie/nastraszenie/zdyscyplinowanie pracowników?
    Miroo

  • 4. Data: 2007-05-24 11:46:08
    Od: "sotb" <s...@n...netu>

    > Obie części są zgodne z prawem (kodeksem pracy).

    A nie powinno się tutaj podnieść wynagrodzenia z tytułu odpowiedzialności?

    SOTB

  • 5. Data: 2007-05-24 13:10:18
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    sotb pisze:

    > A nie powinno się tutaj podnieść wynagrodzenia z tytułu odpowiedzialności?

    Przecież każdy pracownik jest odpowiedzialny na tych zasadach ... jak
    nie chcesz tak odpowiadać za szkody wyrządzone pracodawcy musiałbyś się
    nie zatrudniać.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 6. Data: 2007-05-24 13:11:42
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Miroo pisze:

    > Może chodzi o uświadomienie/nastraszenie/zdyscyplinowanie pracowników?

    Nie wiem o co chodzi.
    Ale pracownik (jak i każda osoba w Polsce) powinien znać art. 114-122 kp.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 7. Data: 2007-05-25 06:38:00
    Od: "malalai" <m...@g...pl>

    dziekuje wszystkim za odpowiedzi.

    pozdrawiam
    malalai

  • 8. Data: 2007-05-30 15:04:02
    Od: "Miroo" <m...@R...o2.pl>

    > Nie wiem o co chodzi.
    > Ale pracownik (jak i każda osoba w Polsce) powinien znać art. 114-122 kp.

    To na takiej zasadzie jak fałszywe radiowozy przy drodze.
    Każdy (?) zna przepisy ruchu drogowego ale nie każdy
    pamięta je przestrzegać :) Takie małe przypomnienie.
    Miroo

  • 9. Data: 2007-05-31 09:10:04
    Od: Szerr <s...@g...peel>

    Dnia Thu, 24 May 2007 10:41:49 +0200, malalai w wiadomości
    <news:f33j4p$npb$1@inews.gazeta.pl> napisał(a):

    > pierwsza czesc jesli dobrze pamietam jest zgodna z kodeksem pracy.

    Obie części są zgodne. Patrz okolice art. 115 kp.

> [...]
    > inny, moge byc za nia obciazona ja, bo zaniechalam kontroli nad inna osoba?

    Nie, muszą ci udowodnić zamiar - na tym polega umyślność. Za szkodę
    wyrządzoną przez kogoś innego winą zostanie obarczony bezpośredni sprawca.
    Nawet w przypadku twojego niedbalstwa i zaniechania nadzoru nad kimś:
    1. Niedbalstwo nie stanowi o umyślności;
    2. Szkoda wyrządzona przez kogoś dorosłego raczej nie pozostaje w normalnym
    związku przyczynowym z zaniechaniem kontroli nad tą osobą.

    --
    Sz.