  • 1. Data: 2003-01-21 16:20:26
    Temat: prawo do mieszkania?
    Od: "wanda kwiekowska" <w...@N...gazeta.pl>

    Moja mama wyszła za mąż za pana posiadająccego mieszkanie tzw." hipoteczne"
    pan wymaga opieki,mama też nie jest młoda ale dużo sprawniejsza od męża,oboje
    są już dość wiekowi.
    Synowie w.w nie interesują się ojcem,nie odwiedzają go,co jakiś czas tylko
    dzwonią i ...milczą (wygląda to jakby ktoś sprawdzał czy właściciel
    mieszkania jeszcze żyje.
    Mama jest teraz zameldowana u męża , mąż sporządził testament w którym
    przekazuje po śmierci mieszkanie mojej mamie za opiekę.
    Notariusz "podobno"-tak twierdzi moja mama-nie chciał przyjąć takiego
    testamentu i powiedział że mają go trzymać w domu.
    Moja mama nie ma własnego mieszkania i teraz pytanie,czy po śmierci męża ma
    szanse zostać w mieszkaniu?
    czy będzie musiała podzielić się mieszkaniem z synami i wnuczką
    (zachowek) co będzie jak nie będzie mogła ich spłacić?
    mieszkanie jest maleńkie,pokój z kuchnią,nie da się zamienić na mniejsze.
    Bardzo proszę o pomoc.
    Wanda

  • 2. Data: 2003-01-22 12:58:16
    Temat: Re: prawo do mieszkania?
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "wanda kwiekowska" <w...@N...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    > Notariusz "podobno"-tak twierdzi moja mama-nie chciał przyjąć takiego
    > testamentu i powiedział że mają go trzymać w domu.

    Notariuszowi nic do tego gdzie bedzie trzymany testament.
    Byle nie u niego. Moze on byc trzymany nawet w skrytce na Dworcu Centralnym.

    > Moja mama nie ma własnego mieszkania i teraz pytanie,czy po śmierci męża
    ma
    > szanse zostać w mieszkaniu?

    Oczywiscie.

    > czy będzie musiała podzielić się mieszkaniem z synami i wnuczką

    nie..

    > (zachowek) co będzie jak nie będzie mogła ich spłacić?

    Bezie ich dluzniczka - zachowek im sie nalezy.

    > mieszkanie jest maleńkie,pokój z kuchnią,nie da się zamienić na mniejsze.
    > Bardzo proszę o pomoc.
    > Wanda

    Mozna dokonac darowizny, lub rozszerzyc wspolnosc majatkowa o mieszkanie.

    Jelsi maz mamy pozyje jescze dostatecznie dlugo - wartosc darowizny
    nie bedzie wchodzila do masy spadkowej.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-01-22 16:07:04
    Od: "wanda kwiekowska" <w...@N...gazeta.pl>

    Jeszcze jedno,czy mama będzie musiała zapłacić podatek od darowizny,
    czy działa tu przepis że jeżeli ktoś nie mawłasnego to podatku do 100 m.
    mieszkania nie płaci,z góry dziękuję za odpowiedż.
    wanda

  • 4. Data: 2003-01-22 16:27:47
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > czy działa tu przepis że jeżeli ktoś nie mawłasnego to podatku do 100 m.
    > mieszkania nie płaci,z góry dziękuję za odpowiedż.

    W tym przypadku możliwe jest skorzystanie z tej ulgi, czyli nie powstanie
    konieczność zapłaty podatku od spadków i darowizn. Oczywiście spełnione muszą
    być dodatkowe warunki z art. 16 ww. ustawy.

    Pozdrawiam
    Ciacho