  • 1. Data: 2002-04-29 16:35:48
    Temat: prawo a strony WWW i projekty graficzne
    Od: "adamS" <s...@e...pl>

    witam

    prowadze firme która wykonuje strony www.

    mam do Panstwa dwa pytania, które nie wiem jak rozwiazac, a spotkala mnie
    juz taka sytuacja:

    A) wykonuję wstępny projekt graficzny dla klienta, żeby przekonac go do
    skorzystania z uslugi.
    pytanie: jak moge sie zabezpieczyc przed wykorzystaniem projektu bez mojej
    wiedzy i zgody (np. firma nagle rozmysla sie i zleca złozenie strony w
    oparciu o moj projekt komus innemu), czy wystarczy posiadanie zrodel? a
    jeśli ktos skorzysta tylko mojego pomyslu, zmieniajac nieco grafike i
    tworzac w ten sposob wlasne zrodla? jest w ogole na to jakas rada?

    B) sprzedaje projekt graficzny klientowi, jednak strone sklada mu kto inny.
    pytanie: w takim wypadku, nie zalicze strony do moich referencji jako strona
    www, czy mogę jednak zaliczyć jako projekt graficzny? chyba mam do tego
    prawo?

    bede wdzieczny za odpowiedz i rade
    pozdrawiam
    Adam Suchon

  • 2. Data: 2002-04-29 19:04:48
    Temat: Re: prawo a strony WWW i projekty graficzne
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    adamS wrote:

> [...]
    > www, czy mogę jednak zaliczyć jako projekt graficzny? chyba mam do tego
    Co do pomyslow na projekty graficzne stron www to sa ich miliony w
    internecie i
    nie potrzeba szczegolnej inteligencji ani trudu, aby zapoznac sie ze 100
    gotowymi witrynami.

    A co do projektow wstepnych, to taki ich wlasnie jest charakter i moga
    egzystowac w postaci szkicow odrecznych
    i stanowia bardziej potwierdzenie twoich umiejetnosci i kwalifikacji
    anizeli wartosc sama w sobie, ktora zasluguje na specjalna ochrone.

    Nalezy zalozyc ze 99,99% projektow graficznych stron www to przetworzone
    wtornosci.
    Trendy ustalaja developerzy wspolpracujacy z duzymi miedzynarodowymi
    agencjami i miedzynarodowymi
    zleceniodawcami a takze producenci narzedzi do projektowania
    graficznego, organizujacy warsztaty,
    konkursy itd.

    Zatem mysle ze trudno by ci bylo wykazac nowatorstwo pomyslow w twoich
    projektach graficznych www.
    Musialbys byc kims wybitnym, znanym na swiecie, ktory wytycza trendy.
    Najczesciej jest tak, ze klient widzial jakas stronke www, jakis
    projekt, jakie wodotryski i chcialby pojsc w tym kierunku.
    Grafik to dopracowuje i opracowuje a koder koduje, piszac kod aplikacji
    ktora realizuje ta aplikacje na stronie www.

    Jezeli bedziesz mial duzo zlecen, duzo pracowal, nawet za frico, to
    bedziesz znany w srodowisku
    i samo srodowisko bedzie chronilo i reklamowalo twoje projekty.

    Jacek

    --
    Projektowanie optymalnych rozkrojow blachy, skory, szkla, tkanin,
    drewna. True Shape Self(EGO) Nesting Technology world-wide.

  • 3. Data: 2002-04-29 21:05:42
    Od: Romek Bieda <r...@i...pl>

    On Mon, 29 Apr 2002 18:35:48 +0200, "adamS" <s...@e...pl> wrote:

    >A) wykonuj? wst?pny projekt graficzny dla klienta, ?eby przekonac go do
    >skorzystania z uslugi.
    >pytanie: jak moge sie zabezpieczyc przed wykorzystaniem projektu bez mojej
    >wiedzy i zgody (np. firma nagle rozmysla sie i zleca z?ozenie strony w
    >oparciu o moj projekt komus innemu), czy wystarczy posiadanie zrodel? a
    >je?li ktos skorzysta tylko mojego pomyslu, zmieniajac nieco grafike i
    >tworzac w ten sposob wlasne zrodla? jest w ogole na to jakas rada?
    Dobrze napisac umow?. To chyba jedyna rada.
    Tak nprawde to utworem jest w?asnie projekt graficzny strony.
    Samo przerobienir strony na HTML, nie jest "twórcze" i nie podlega
    ochronie ( nie stanowi opracowania utworu, ni ejest chronione w ramach
    praw pokrewnych)

> [...]
    >www, czy mog? jednak zaliczyae jako projekt graficzny? chyba mam do tego
    Moim zdaniem,zni ma przeszkod.
    Inan sprawa,ze moze warto w umowie o wykonanie projektu zamiescic
    klauzule ,ze w przypadku jego realizacji m, mozez zameiescic skan na
    swojej stronie, katalogu itp.
    Chodzi o to,ze przenosisz majatkowe prawa autorskie do projektu. A
    zatem nie mozesz korzystac juz z utworu. Jezeli zatem zamieszczasz
    taki skan to powstaje pytanie czy nie naruszasz maj?tkowych praw
    autorskich nabywcy projektu.
    Inna sprawa,ze mozna twierdziae,ze robisz to w rmach dozwolonego u?ytku
    prywatnegoo. Ale to jest zród?o ewentualnych sporów, moim zdaniem
    zatem lepiej wprost regulowac to w umowie.
    Pozdrawiam
    Romek
    www.prawnik.net.pl

  • 4. Data: 2002-04-29 22:02:56
    Od: "adamS" <s...@e...pl>

    > Dobrze napisac umowe. To chyba jedyna rada.

    jak? na co szczegolnie zwrocic uwage? moze ktos ma wzor takiej umowy i
    moglby podeslac na priv lub podac jakis namiar? bede wdzieczny

    pozdrawiam
    Adam Suchon

  • 5. Data: 2002-04-30 08:33:05
    Od: "Grzegorz G." <s...@w...pl>

    Pewnego pieknego dnia adamS napisal(a):

    > jak? na co szczegolnie zwrocic uwage? moze ktos ma wzor takiej umowy i
    > moglby podeslac na priv lub podac jakis namiar? bede wdzieczny

    Ja rowniez bede wdzieczny za podanie takiej dobrej umowy.
    ______________________
    Grzegorz G.

  • 6. Data: 2002-04-30 10:10:50
    Od: Romek Bieda <r...@i...pl>

    On Tue, 30 Apr 2002 00:02:56 +0200, "adamS" <s...@e...pl> wrote:

    >jak? na co szczegolnie zwrocic uwage? moze ktos ma wzor takiej umowy i
    >moglby podeslac na priv lub podac jakis namiar? bede wdzieczny

    Niestety nie mam wzoru
    Jestem przeciwnikiem wzorów.
    Kazda sprawa jest inna. W przypadku zorów ktoœ moze miec uzasadnione
    pretensje,ze wykorzytsta? wzór " z dobrego domu " a potem okaza?o sie
    ze w jego konkretnym przypadku umowa nie gwarantuje mu oczekiwanych
    praw.
    Widzi?em mase wzorów umowy o stworzenie strony www krazacych po sieci.
    Po prostu r?ce opadaja.
    POzdrawiam
    Romek