    From: "Marcin" <m...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: prawa właściciela a służebność
    Date: Fri, 22 Jul 2005 19:51:39 +0000 (UTC)

    Witam.
    Mój problem jest bardzo skomplikowany.
    Jestem współwłaścicielam drogi (razem z sąsiadem A w udziale 50%), z której
    korzysta również min sąsiad B, niemający udziału w drodze i nie mający innego
    dojazdu. Sąsiad B stwierdził, że droga wymaga naprawy i bez mojej zgody
    wysypał na drogę kilka ton kamieni. Tłumaczenia, że jako właściciel nie
    wyrażam zgody, że potrzebne jest zezwolenie z wydziału budownictwa (o które
    nikt nie wystąpił), że w ten sposób utrudnił mi wyjazd, zmienił kierunek
    spływu wód deszczowych ( niweleta drogi jest teraz lekko pochylona w kierunku
    mojej działki ) skwitował krótko - "droga mi sie należy" i złożył wniosek w
    sądzie o zasiedzenie służebności. Sąd podczas wizji stwierdził, że droga jest
    utwardzona, sąsiad sam ją utwardził i służebność przyznał.
    Kto teraz ma płacić karę za wykonanie robót drogowych bez dopełnienia
    formalności, ewentualnie usunąć kamienie? Ja czy sasiad?
    Osoby mające przyznaną służebność mają obowiązek ponosić koszty związane z
    utrzymaniem drogi ale ... no właśnie za nieruchomość odpowiada właściciel.
    I co ja mam teraz zrobić?