  • 1. Data: 2004-01-27 12:39:36
    Temat: prawa autorskie do map
    Od: "Lorem Ipsum" <l...@i...net>

    Jak to jest z prawami autorskimi do map? Wiadomo, ze zeskanowanie i
    wrzucenie gdzies do swojego projektu, to jawne ich naruszenie. A jezeli np.
    obejrzalem kiedys mape i rysuje ją w jakims tam Corelu "z pamieci" - tak ze
    w miare dokladnie odzwierciedla oryginal? A patrzac na mape lezaca obok? A
    na podkladzie z zeskanowanego oryginalu? :) Zreszta mapa jest o tyle
    specyficznym dzielem, ze nie ma w niej miejsca na oryginalnosc i wlasna
    tworczosc - wszystkie dobre mapy danej okolicy zasadniczo powinny wygladac
    prawie identycznie (oczywiscie ze zmianami - uwzglednianie/nieuwzglednianie
    roznych obiektow, kolory, oznaczenia itp.).

    Pytam w odniesieniu do bardzo konkretnych sytuacji - klienci czesto prosza o
    wrzucenie im gdzies do folderu mapki dojazdu. Jezeli sa z tego samego miasta
    co ja, to czesto taka mape (nawet dokladna) moge im narysowac teoretycznie
    rzecz biorac "z glowy" - oczywiscie uwzgledniajac fakt, ze juz sporo map
    tego obszaru widzialem i po prostu ogolny obraz ukladu ulic utkwil mi w tej
    glowie :) A jak rzuce okiem na mape - a moze i nawet zmierze linijka - zeby
    sobie cos przypomniec to i tak nikt tego pozniej nie sprawdzi/udowodni.

    Jak to wszystko sie interpretuje z prawnego punktu widzenia?

    pozdrawiam
    li

  • 2. Data: 2004-01-27 18:32:33
    Temat: Re: prawa autorskie do map
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lorem Ipsum" <l...@i...net> napisał w wiadomości

    Co do zasady na wykonanie map potrzebne jest jakieś zezwolenie, o ile
    dobrze pamiętam. Przepis u nas martwy, więc nie chce mi się szukać. Biorąc
    pod uwagę ilość wydawanych map, oraz to, że generalnie muszą być mniej
    więcej jednakowe (no bo przedstawiają przecież ten sam teren), to nie
    bardzo widzę próbę dowiedzenia przed sądem przez wydawcę mapy, że Twoja
    mapa jest plagiatem jego. A może skopiowałeś od konkurencji?

  • 3. Data: 2004-01-30 13:18:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Jan 2004, Lorem Ipsum wrote:

    >+ Jak to jest z prawami autorskimi do map?

    A konkretnie - to do jakiej własciwosci mapy ?
    Artystycznego ujęcia oznaczeń (nie żartuję, w starych mapach
    zdarzały się różne "utwory" :)) ?
    Mam wrażenie że mapy moga polegać pod ochronę, ale bynajmniej
    NIE moga pod ochronę "autorska".
    Hm... baza danych ? i to "wymagajaca nakładów" ? ;)
    (owszem, do tego przepis jest !)
    [...]
    >+ Jak to wszystko sie interpretuje z prawnego punktu widzenia?

    ...włóżywszy kij w mrowisko coby temat nie zasechł też poczekam
    na pomysły :)

    pozdrowienia, Gotfryd