  • 1. Data: 2002-12-24 14:40:53
    Temat: posluch i kamera w firmie
    Od: "j.ejsmond" <j...@w...pl>

    szef mojego znajomego zamontowal w firmie podsluch i kamere nic nie mowiac o
    tym pracownikom.oczywiscie nagrywane 24/h.
    czy jest to legalne?

  • 2. Data: 2002-12-24 15:02:36
    Temat: Re: posluch i kamera w firmie
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    "j.ejsmond" wrote:
    > szef mojego znajomego zamontowal w firmie podsluch
    > i kamere nic nie mowiac o tym pracownikom.oczywiscie nagrywane 24/h.
    > czy jest to legalne?

    Kamera tak, podsłuch - nie.

    pozdrawiam
    Arek

  • 3. Data: 2002-12-24 15:20:48
    Od: "Mate0" <m...@i...pl>

    > Kamera tak, podsłuch - nie.

    A kamera z mikrofonem?
    Ktora by sobie wisiala na scianie i nagrywala by tez dzwiek?
    Jak to wyglada z punktu prawnego?

    --
    Pozdrawiam i Wesolych Swiat :-)
    Mate0

  • 4. Data: 2002-12-24 20:31:53
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Mate0 wrote:
    > A kamera z mikrofonem?
    > Ktora by sobie wisiala na scianie i nagrywala by tez dzwiek?
    > Jak to wyglada z punktu prawnego?

    Zależy czy byłaby ukryta czy też widoczna na tyle by ludzie wiedzieli,
    że ich rozmowy są nagrywane.

    pozdrawiam
    Arek

  • 5. Data: 2002-12-24 22:58:43
    Od: "Mate0" <m...@i...pl>

    > Zależy czy byłaby ukryta czy też widoczna na tyle by ludzie wiedzieli,
    > że ich rozmowy są nagrywane.

    Zalozmy, ze widoczna. I nawet by sie palila lampka, ze nagrywa.
    Wtedy to jest legalnie?

    --
    Mate0

  • 6. Data: 2002-12-25 00:17:19
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Mate0 wrote:
    > Zalozmy, ze widoczna. I nawet by sie palila lampka,
    > ze nagrywa. Wtedy to jest legalnie?

    Tak.

    pozdrawiam
    Arek

  • 7. Data: 2002-12-25 14:20:59
    Od: Romek <r...@p...wp.pl>

    Dnia Wed, 25 Dec 2002 01:17:19 +0100, "Elita.pl" <b...@e...pl>
    napisał(a):

    >Tak.
    >
    >pozdrawiam
    >Arek

    Witam
    Według mnie sie mylisz i to znacznie.
    Zastosowanei znajda art. 23 , 24 kc. *(ewenrtulanei w zwiakzu z art.
    12 ( o ile pamietam dobrze numerek-chodzi o to ze pracodawca ma
    obowiazek chronic dobra osbiste pracownika), pisze ewentualnie bo nie
    znamy podstawy zatrudnienia)

    Nagrywanie pracownika ( kogokolwiek) podczas pracy narusza wiel dóbr
    oosbistych np. prawo do prywatnosci , wizerunek, tajemnice komunikacji
    - mozan by okreslac kolejne. Przesałnką ochrony z art. 24 kc. jest
    jednak nei tylko naruszenie dóbr , lecz równiez bezprawnosc
    naruszenia. Tylko bezprawne naruszenie dobra osobistego stanowi
    naruszenei prawa osobistego. A dopiero naruszenie prawa osobistego
    uzasadnia żadanie ochrony z art. 24 k.c.
    Naruszenei bezprawnosci działń naruszajacych dobro DOMNIEMYWA sie.
    Praktyka orzecznicza i doktryna wskazują na kilka oklicznosci
    wyłaczjacych bezprawnosć. Jedna z nich jest zgoda uprawnionego.
    Pytanie teraz brzmi - czy w tym przypadku byla zgoda uprawnionego.
    Moim zdaniem sam wiedza o naruszeniu dobra nei stanowi zgody an to
    naruszenie. Uwazaam,ze nieuzasadniony twoj poglad- ze "jezeli kamera
    jest widoczna " to naruszenei dobra nie jest bezprawne.
    Opierasz sie an domniemanej zgodzie? W moim przekonaniu w takim
    przyapdku nei mozna mówic o tego rodzaju zgodzie. Pozatym jest kwestia
    dowodowa. Pamietaj,ze w zwiazku z powyzszym domniemaniem to
    pracodawcca musi udowodnic,ze jegodziłania nei byly bezprawne, to
    pracodawca musi wykazac ze pracownik zgodzil sie na filmowanie czy
    podsluch. Jezeli brak zgody na pisme to dowod taki bedzieciezko
    przeprowadzic.
    Wiec uwazam,ze twój poglad jest nieuzasadniony.
    Pozdrawiam
    Romek Bieda
    www.prawnik.net.pl

  • 8. Data: 2002-12-27 13:34:14
    Od: "Brodek" <B...@O...pl>

    Użytkownik "Elita.pl" <b...@e...pl> napisał w wiadomości
    > Kamera tak, podsłuch - nie.

    Jakieś argumenty?..

    Moim zdaniem niezależnie od medium:
    tak - jeśli pracownicy zostali poinformowani o możliwości nagrania lub taka
    możliwość wynika z charakteru pracy (infolinie, kasa, duże sumy pieniędzy i
    / lub przedmioty wartościowe itp.),
    nie - jeśli nie zostali poinformowani.

    Pzdr
    Brodek

  • 9. Data: 2002-12-27 13:39:37
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Brodek wrote:
    > Jakieś argumenty?..

    W prawie zakazany jest PODSŁUCH.
    Nie ma nic o PODGLĄDANIU.
    Dlatego kamera nie rejestrująca dźwięku może być używana bez
    poinformowania osób, które się filmuje, nawet z ukrycia.

    Natomiast masz rację i to powiedziałem - jak ją widać i ludzie
    są poinformowani to można filmować i nagrywać.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 10. Data: 2002-12-27 16:14:19
    Od: Romek <r...@p...wp.pl>

    Dnia Fri, 27 Dec 2002 14:39:37 +0100, "Elita.pl" <b...@e...pl>
    napisał(a):

    >W prawie zakazany jest PODSŁUCH.
    >Nie ma nic o PODGLĄDANIU.

    Milałem sie nie wtracac w ta grupe :), tak siedze i czytam ....
    Ale chyba nie wyczymuje. :)
    A moze powiesz mi gdzie to w prawie jezs zakazy "podsłuch" :))))
    Nie ma tekigo przepisu..... BRAK
    Konstytucja mówi o tajemnicy komunikacji * art. 49) , natoamist art.
    23 kc zawiera otwarty katalog dóbr osobistych człowieka. Przykaldowo
    wyminia jednoczesnei Tajemnice korespondencji. W zwiazku z nowym
    ujęciem przepisu w Konstytucji oraz zgodnei z doktryna przedmiotu
    ochronie na podstaiwe art. 24 tajmnica komunikacji jak równie
    ztajemnica korespondencji. A zatem w oparciu o te konstrukacje
    realizuje sie ochrona przed podslychem.
    Nigdzie w ustawie nei ma nic natomaist o samym podsluchu - i byc nie
    moze, terminu tego ustawa nei definuje , natomiast pod tajmnice
    komunikacji podchodza wszelkie formy porouzmiweanai sie - równiez
    "wizyjne".

    Jak juz mówilem katalog z art 23 kc stanowi jedynei przykldowe
    wyminini dobr osobistych. Podgladanei pracowników kamera - narusza
    zarówno wyminione w przepise dobra osbiste (np. wizerunek) ale róniez
    inen nei mieszczace sei w otawartym katalogu ( np. tajmnica rozmowy -
    now e dobro osbiste ktorego ochrone potwiedzil SN, "glos", prawo do
    prywatności itp _ mówiac o "glosie" zakaldam,ze byla wizja+fonia -
    inaczej, jezeli tak nei bylo to i tak zostje naruszonych kilak dóbr
    osobistych)

    Przesłanką żadanai ochrony z art. 24 kc jest naruszenie prawa
    osobistego. Z tym naruszeniem mamy doczynienai w przypadku bezprawnego
    naruszenia dobra osobistego. Jednoczesnei nalezy podkreslic ,ze na
    gruncie omawianego przepisu ma mijsce domniemanie bezprawnosci działań
    naruszajacych dobro osbiste/ A zatem to pracodawca usi wykazać,ze
    doszlo do uchylenia bezprawnosci działń. Jedną z okolicznosci
    uchylajacych bezprawnosc jest zgoda uprawnionego.
    A zatem pracodawca musi wykazac w omawianym przypadku,ze pracownik
    wyraził zgodne na "filmowanie".Z tego co wiemy to zgoda taka nei
    zostala wyrazona. Ni ma wiec podstaw do twierdzenia, ze "filmowanei "
    nie narusza pprzepisów .
    Oczywiscie w omawinym przypadku kwalifikacja ębędzie ina - z art. 12
    pr. pracy.
    Pozatym w przypadku tajmnicy komunikacji - zgoda uprawnionego uchylan
    nie tyle bezprawnosc co naruszenie dobra. Ale to jzu troche toretyczne
    rozroznienai efekt jest ten sam - brak przeslanki ochrony z art. 24.

    Pozdrawiam
    Romek Bieda
    www.prawnik.netpl

    PS
    Bardzo prosze o nieco wiecej refleksji przed zajmowaneim tak
    jednoznaczego stanowiska. Lub szersze uzasadnieni reprezentowanych
    pogldów.