  • 1. Data: 2002-11-07 13:43:44
    Temat: podatek za wynajem domu
    Od: "Gosc A" <u...@N...gazeta.pl>

    Czy ktos spotkal sie z sytuacja, gdy swoj dom w Polsce wynajmuje osoba
    pracujaca caly rok kalendarzowy za granica (kraj ma umowe o unikaniu
    podwojnego opodatkowania)? jaki od tego placi sie podatek? Najnizszy czy
    wynikajacy z wliczenia zarobkow za granica?

    Niestety w urzedzie skarbowym nie udzielono mi zdecydowanej odpowiedzi (nie
    spotkali sie jeszcze z czyms takim).

    Gdzie chociaz w przyblizeniu powinnam szukac odpowiednich ustaw/artykulow itp?

    Czy ma sie cos zmienic w tej dziedzinie w 2003 roku?

    Dziekuje za pomoc

  • 2. Data: 2002-11-07 14:13:59
    Temat: Re: podatek za wynajem domu
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <aqdqmg$cf0$1@news.gazeta.pl>, Gosc A wrote:
> [...]
    > wynikajacy z wliczenia zarobkow za granica?
    >
    > Niestety w urzedzie skarbowym nie udzielono mi zdecydowanej odpowiedzi (nie

    Bo jest to dosc skomplikowany problem. Z moich wieloletnich doświadczeń z
    różnymi US wynika jedynie taki pewny punkt:
    - W Polsce nie rozliczasz się wyłącznie w takim przypadku, jeśli nie
    miałeś tu żadnego dochodu - nie istnieje przy tym żaden dochód minimalny,
    więc teoretycznie 1zł dochodu w PL nakłada na ciebie obowiązek wypełniania
    PITu. Jeśli nie miałeś żadnego dochodu, nie musisz nic wypełniać.
    Spod opodatkowania wyłączone są dochody opodatkowane ryczałtem - np.
    odsetki od rachunkow bankowych.

    Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania regulują jak ma być naliczany
    podatek od dochodu w Polsce i zawsze bierze się wtedy przy przeliczaniu
    pod uwagę także dochód zagraniczny.

    Podejrzewam że dochód z wynajmu mieszkania liczy się jak normalny dochód.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2002-11-07 14:39:10
    Od: "Gosc A" <u...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > pod uwagę także dochód zagraniczny.
    >
    > Podejrzewam że dochód z wynajmu mieszkania liczy się jak normalny dochód.

    US zasugerowal, ze ma to byc najnizszy podatek - ale tam nic na pismie nie
    dostaniesz, wiec chcialabym znalesc jakas ustawe/artykul/wykladnie itp.

    Sa dwa glowne rodzaje umow o podwojnym opodatkowaniu, o jakim przypadku
    myslisz? z jakiego kraju masz doswiadczenia?

    Sprawa jest dosc istotna, bo przy 40% opodatkowaniu wynajmowanie calkowicie
    traci sens.

    Dzieki

    pozdrowienia

  • 4. Data: 2002-11-07 15:11:22
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <aqdtud$maq$1@news.gazeta.pl>, Gosc A wrote:
> [...]
    >
    > Sa dwa glowne rodzaje umow o podwojnym opodatkowaniu, o jakim przypadku
    > myslisz? z jakiego kraju masz doswiadczenia?

    Rodzajów umów jest więcej, sposoby obliczania są 2: metodą progresji i
    druga oparta na stały stopach %. Jak chcesz pogadać o konkretach to napisz
    na priva, ale za wiele Ci nie pomogę. Moja rada, jeśli chcesz się w to
    pakować, odwiedz biuro doradztwa podatkowego.

    > Sprawa jest dosc istotna, bo przy 40% opodatkowaniu wynajmowanie calkowicie
    > traci sens.

    I jeszcze ryzykujesz że się walniesz i trafisz na bezdusznego urzędnika.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2002-11-07 15:53:59
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > podwojnego opodatkowania)? jaki od tego placi sie podatek? Najnizszy czy
    > wynikajacy z wliczenia zarobkow za granica?

    Z tego co piszesz wynika, ze podlegasz ograniczonemu obowiązkowi poodatkowemu,
    na podstawie art. 4 updof. Opodatkowane w Polsce będą więc jedynie dochody z
    najmu. Decydująca będzie w tym miejscu umowa międzynarodowa, która powinna
    wprowadzić odpowiedni sposób unikana podwójnego opdatkowania (może to być metoda
    wyłączenia lub metoda odliczania). Ciężko jest wnikać w szczegóły, bo nie
    podałeś kraju w którym pracujesz, a to ważne.

    Ciacho

  • 6. Data: 2002-11-07 18:41:26
    Od: "Gosc A" <u...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > wyłączenia lub metoda odliczania). Ciężko jest wnikać w szczegóły, bo nie
    > podałeś kraju w którym pracujesz, a to ważne.

    jest to Irlandia, wiec chyba uciekne od 40% :))))

    dziekuje bardzo

    Pozdrowienia

  • 7. Data: 2002-11-07 18:46:53
    Od: "Gosc A" <u...@N...gazeta.pl>

    > Marcin . Jak chcesz pogadać o konkretach to napisz
    > na priva, ale za wiele Ci nie pomogę. Moja rada, jeśli chcesz się w to
    > pakować, odwiedz biuro doradztwa podatkowego.

    dzieki wielkie za pomoc!

    na pl.soc.podatki ktos napisal, ze od nastepnego roku sprawa bedzie prostsza -
    ryczalt 8% do kwoty, powyzej 20%, nie zalicza sie podatkow osobistych.

    Pozdrowienia