  • 1. Data: 2006-07-11 11:06:19
    Temat: nielegalne splywy kajakowe ?
    Od: Bartosz Sawicki <b...@k...org.pl>

    Nie wiem, czy ktos na pl.soc.prawo bedzie umial mi pomoc, ale sprawa
    jest typowo prawna, a tutaj najwieksze sa szanse na znalezienie
    prawnika-kajakarza :)

    Wszystko dotyczy interpretacji Ustawy o kulturze fizycznej z 1996r i
    Rozporzadzen z 2001r. [1], ktore wprowadzaja uprawnienia panstwowe, tzw.
    IRR (czyli Instruktora Rekracji Ruchowej), a takze nakladaja sporo
    ograniczen na wszelkie imprezy turstyczne.

    Problemow prawnych jest tam kilka, ale w tej chwili jestem
    skoncentrowany na jednym z nich. Chodzi o zakres stosowania w.w. prawa.
    Jest on okreslony w Paragrafie 1 [1], cytuje:

    "Paragraf 1. Rozporządzenie stosuje się do osób fizycznych i prawnych
    oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,
    prowadzących w obiektach, na terenach zamkniętych i w środowisku
    otwartym, w sposób stały i sezonowy, nieodpłatnie i za odpłatnością,
    zorganizowaną działalność w dziedzinie rekreacji ruchowej w zakresie:
    1) zajęć, podczas których prowadzone są różne formy rekreacji ruchowej,
    2) innych form aktywnego wypoczynku rekreacyjno-sportowego, a w
    szczególności: biwaków, obozów, rajdów, zlotów, spływów, turniejów,
    festynów i zawodów amatorskich. "

    Rozporzadzenie naklada wiele ograniczen (koniecznosc ulozenia
    regulaminu, zatrudnienia wykwalifikowanego instruktora, zapewnienia
    toalet, itd.) na organizatora, a wiec wazne jest, zeby dokładnie
    okreslic, kto podlega pod jego zakres.
    Cytowany paragraf 1 definiuje ten zakres bardzo szeroko, tak szeroko, ze
    praktycznie kazdy splyw podlega pod rozporzadzenie, bo kazdy splyw
    powinnien byc impreza zorganizowana.

    Pytanie, czy tak jest rzeczywiscie? Czy organizujac kilka razy w roku
    prywatne splywy dla znajomych, podlegam pod w.w rozporzadzenie?
    Jak rozumiec zwrot "prowadzić zorganizowaną działalność"? Czy
    gdziekolwiek w polskim Prawodawstwie mozna znalezc jakas wskazówke,
    która wyjaśni, co jest "zorganizowaną działalnością, a co nie ??

    Pomyślałem sobie, że poproszę o interpretacje Ministra w tej niejasnej
    sprawie? Czy uważacie, że to ma sens? Czy jest nadzieja na uzyskanie
    jakieś jednoznacznej odpowiedzi?

    Jesli ktos ma ochote, to wiecej szczegolow o tym problemie opisałem pod
    adresem: http://kajak.org.pl/wiedza/prawo/irr/

    pozdr.
    BArtek

    [1] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 września 2001
    r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków prowadzenia działalności w
    dziedzienie rekreacji ruchowej,