  • 1. Data: 2002-02-15 20:09:12
    Temat: mieszkanie spóldzielcze zapisane w testamencie
    Od: "andzia" <a...@p...fm>

    Witam i pam pytanie babcia zapisała mi w testamencie notarialnie swoje
    mieszkanie w spóldzielni mieszkaniowej, ktore także wykupiła czyli obecnie
    jest to spółdzielcze własnościowe prawo do lakalu, ale nie wiem czy po jej
    śmierci otrzymam je czy będę musiała się dzielić ( lub jak to się mówi
    wykupić czy spłacić od jej dzieci ) z jej 3 dzieci.
    Jeśli co ma można zrobić żeby ono w całości mogło być moją własnością.
    Dzięki z gory za wszelkie sugestie
    Pozdrowionka
    Anka

  • 2. Data: 2002-02-16 10:21:48
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

> [...]
    > śmierci otrzymam je czy będę musiała się dzielić ( lub jak to się mówi
    > wykupić czy spłacić od jej dzieci ) z jej 3 dzieci.

    To zalęży od tego, czy w spadku dzieci te otzrymają wartość swojego
    zachowku, czyli 1/2 tego, co dziedziczyłyby gdyby nie było testamentu.
    Zakładając, że jest ich trójka i nie żyje Twój dziadek, należy im się po 1/6
    wartości majątku Twojej babci. Mieszkanie będzie Twoje (zakałdam że zostałaś
    ustanowiona spadkobierczynią, lub poza mieszkanie Twoja babcia niewiele
    więcej posiada). Będziesz musiała spłacić te zachowki o ile nie dostaną ich
    wartości ze spadku, bądź w postaci tzw. doliczalnych darowizn poczynionych
    przez babcię.

    > Jeśli co ma można zrobić żeby ono w całości mogło być moją własnością.

    Mieszkanie będzie Twoją własnością, tyle tylko że będziesz miała
    zobowiązania pieniężne wobec rodziny.
    Wystarczy postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku przez sąd i na tej
    podstawie spółdzielnia przepisze mieszkanie na Ciebie - w ten sam sposób
    załatwisz też przepisanie w księdze wieczystej, o ile mieszkanie ją posiada.

    Poza tym to nieelegancko rozprawiać o tym przed śmiercią babci - każdy
    testament można w każdej chwili zmienić lub odwołać.

    Marcin.

    p.s - Pytanie do grupowiczów - Czy Wy również dowiadujecie się o śmierci
    kogoś w rodzinie (bądź spodziewanym odejściu) w ten sposób, że rodzina
    zaczyna wydzwaniać i pytać o prawo spadkowe?

  • 3. Data: 2002-02-16 13:26:55
    Od: "m" <g...@w...pl>

    >Pytanie do grupowiczów - Czy Wy również dowiadujecie się o śmierci
    >kogoś w rodzinie (bądź spodziewanym odejściu) w ten sposób, że rodzina
    >zaczyna wydzwaniać i pytać o prawo spadkowe?

    Nie. I dobrze, bo uwazam, ze miesci sie to w zakresie pojecia "szacunek dla
    zmarlego".
    Co do testamentu: jezeli sad uzna, ze jestes jedynym spadkobierca,
    (mniemam iz testament wymienia tylko Ciebie, a miej nadzieje, ze
    przyznawania
    zachowku nie bedzie), moze to byc caloscia majatku babci (mieszkanie wraz z
    umeblowaniem,
    jak to sie czesto pisze w testamentach), to nie bedzie problemu - mieszkanie
    jest Twoje
    w 100% i nie bedziesz musiala sie dzielic.

  • 4. Data: 2002-02-18 15:20:30
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "KRZEM" [...]
> [...]
    > kogoś w rodzinie (bądź spodziewanym odejściu) w ten sposób, że rodzina
    > zaczyna wydzwaniać i pytać o prawo spadkowe?

    Czy to dziwne, ze ktos sie chce dowiedziec, CO wlasniwie ma dostac w spadku?

    Gdyby Babcia chciala zostawic cos innym, pewnie by to napisala.

    Boguslaw