  • 1. Data: 2006-10-22 20:17:20
    Temat: fotografia na wylacznosc?
    Od: "Sloma" <tescem(usunto)@autograf.pl>

    Krotki opis historii.
    Byl mecz, ja zrobilem zdjecie, zamieszczone jest w serwisie dla ktorego
    dzialam.
    Pare osob je widzialo (przedstawiciele znanych brukowcow), chca je ode mnie
    kupic.
    Od jednego dostalem zwykla umowe o dzielo.
    Drugi wlasnie sie zglosil..
    Czy moge to samo zdjecie sprzedac dwom roznym odbiorcom?
    W umowie nie ma nic o wylacznosci.
    Czy z checi malego, ale zawsze zysku, nie wpakuje sie w cos czasem?

    Prosze o w miare szybka odpowiedz, pilne
    Dzieki

  • 2. Data: 2006-10-22 20:22:39
    Temat: Re: fotografia na wylacznosc?
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Sloma* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

> [...]
    > nic o wylacznosci.
    > Czy z checi malego, ale zawsze zysku, nie wpakuje sie w cos czasem?

    Umowa o dzieło zakłada wyłączność, pewnie chodzi mu - nie pisząc o
    tym wprost - o zbycie praw do zdjęcia.
    Podpisuj co chcesz ale staraj się tam dopisać słowa "licencja
    niewyłączna". Wówczas będziesz mógł zezwolić różnym redakcjom na
    korzystanie z tego zdjęcia.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||

  • 3. Data: 2006-10-22 20:29:13
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Sloma napisał(a):

    > Czy moge to samo zdjecie sprzedac dwom roznym odbiorcom?
    > W umowie nie ma nic o wylacznosci.
    > Czy z checi malego, ale zawsze zysku, nie wpakuje sie w cos czasem?

    Oczywiście, że tak. I wcale nie musisz się komukolwiek z tego tłumaczyć.

    M.

  • 4. Data: 2006-10-22 20:34:12
    Od: "Sloma" <tescem(usunto)@autograf.pl>

    Pytam bo nowa dla mnie sytuacja. Sprzedajac rower fizycznie pozbywam sie
    roweru:) Zdjecie dalej posiadam...

  • 5. Data: 2006-10-22 22:33:48
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Olgierd napisał(a):

    > Umowa o dzieło zakłada wyłączność, pewnie chodzi mu - nie pisząc o
    > tym wprost - o zbycie praw do zdjęcia.

    To nie musi być umowa o dzieło (a nawet nie powinna). Zwykle takie umowy
    są rzeczywiście zatytułowane UoD, ale z tresci wynika, że jest to
    przekazanie praw autorskich w stosownym zakresie.

    > Podpisuj co chcesz ale staraj się tam dopisać słowa "licencja
    > niewyłączna". Wówczas będziesz mógł zezwolić różnym redakcjom na
    > korzystanie z tego zdjęcia.

    Warunek wystarczający, ale IMO niekonieczny.

    M.

    PS. Bardzo śmiesznie wygląda to w wielu wydawnictwach, gdzie autorzy
    wystawiaja fakturę VAT, bez żadnej umowy. Wówczas na dobra sprawę
    wydawca nic nie ma.

  • 6. Data: 2006-10-23 16:16:51
    Od: "hanonim" <g...@y...com>

    Porownujac to do roweru to tylko go wypozyczas na okreslona w umowie
    ilosc jazd z opisem trasy i cena za jedno kolko dookola domu, na
    przyklad. Czyli - 'sprzedales' rower i dalej go masz.

    Sytuacja 2: Sprzedajesz rower 'na amen' - czyli zbywasz AUTORSKIE PRAWA
    MAJATKOWE i wtedy posiadacz tych praw (czyli roweru) moze wypozyczac go
    innym na krotkie jazdy. W histori posiadaczy tegoz 'roweru' bedzie
    wspominane zawsze nazwisko jego konstruktora, bo jakzeby nie!? (co
    nazywane jest AUTORSKIM PRAWEM OSOBISTYM)

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie

  • 7. Data: 2006-10-23 20:20:57
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Maciej Bebenek* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > To nie musi być umowa o dzieło (a nawet nie powinna). Zwykle takie umowy
    > są rzeczywiście zatytułowane UoD, ale z tresci wynika, że jest to
    > przekazanie praw autorskich w stosownym zakresie.

    Pytający zaznaczył, że ktoś mu taką umowę zaproponował. A biorąc
    pod uwagę, że dzieło można w zasadzie wykonać raz...