  • 1. Data: 2006-06-09 12:15:30
    Temat: fikcyjna darowizna (?)
    Od: "drkot" <f...@g...com>

    Czesc moj ojciec ma taki problem.

    Wybudowal wraz z rodzicami dom. ktory byl zapisany w prl-u jemu.
    Poniewaz dziadek bal sie domeldowania jakichs przypadkowych osob tata
    zgodzil sie na ofiarowanie czesci domu swojej siostrze i jej mezowi
    bylo to ponad 20 latemu. Wiadomo uzgodnil z nimi fikcyjny zapis,
    rodzina itp...

    Niestey dzidek umarl, a siostra wraz z mezem zarzadali ponad 1/3 domu,
    w ktory nigdy nie zainwestowali nai zlotowki. (To nie jest ich dom
    rodzinny, tylo wybudownay wraz z dziadkiem w ktorym nigdy nie
    mieszkala). poniewaz dziadek z babcia mieszkali w nim razem z moimi
    rodzicami. Dom ktory byl nawet fikcyjnie zapisywany rozni oczywiscie od
    obecnego, jest ocieplony, polozona jest kostaka wymienione okna etc...
    zupelnie inne rzeczy itp...
    Czy moj ojciec ma prawo ubiegac sie o cofniecie darowizny ? (zupelnie
    nie moze uzmyslowic siostrze ze zapis byl fikcyjnyi porozumiec sie z
    nia na przyjacielskiej stopie)

    Czy corka ma prawo ubiegac sie o spadek, czy cos w tym stylu skoro
    nigdy nie mieszkala w domu , a ojciec swoj majatek dzielil
    sprawiedliwe rowniez pomagajac jej w zakupie mieszkania itp..?

    Czy wiecie jak najmniej bolesnie zaltawic taka sprawe.
    Bo sprawiedliwie wedlug mnie, (nie wiem czy to zgodne z prawem) byloby
    oczwiscie dac corce prawo do posiadania czesci domu, oczywiscie po
    wspolsfinansowaniu kosztow jakie poniesli moi rodzice, od momentu
    wypisania darowizny.
    Gdy dziadek umieral zostawil dom praktycznie w stanie surowym, moj
    ojciec wykonczyl i naprawil elewacje wymienil okna, drzwi, rozbudopwal
    balkony etc.., brame kostke i mase innych rzeczy pod smierci dziadka...
    siostra nie dolozyla ani zlotowki. a teraz chce polowe wartosci
    zupelnie innego domu wyremontowanego i wykonczonego

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-06-09 12:29:45
    Temat: Re: fikcyjna darowizna (?)
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    drkot [###f...@g...com.###] napisał:

    Pomijając fakt, że nie widzę podstaw do cofnięcia darowizny, to nie
    widzę również sposobu, by dowieść fikcyjności owej darowizny. jedyne
    co, to ewentualnie można by było dochodzić zwrotnie 1/3 kosztów jego
    utrzymania. Ale biorąc pod uwagę, że Twój tato zamieszkiwał za darmo
    również 1/3 należącą do siostry, to śmiem twierdzić, że ta należność
    może się w sporym stopniu skompensować z jej roszczeniem o czynsz.

  • 3. Data: 2006-06-09 12:44:01
    Od: "drkot" <f...@g...com>

    dlaczego jedenej trzeciej, a nie polowy kosztow utrzymania i remontow
    etc?? w czesci nalezacej do corki mieszka jej mama przeciez??

  • 4. Data: 2006-06-09 12:50:13
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    drkot wrote:
> [...]
    > zgodzil sie na ofiarowanie czesci domu swojej siostrze i jej mezowi
    > bylo to ponad 20 latemu. Wiadomo uzgodnil z nimi fikcyjny zapis,

    Kto budowal ten dom i kto byl jego wlascicielem na poczatku.
    Dzidek, ojciec, czy dziadek z ojcem do spolki

    Masz akt notarialny tej darowizny?
    Kto komu i ile darowal.

> [...]
    > w ktory nigdy nie zainwestowali nai zlotowki. (To nie jest ich dom
    > rodzinny, tylo wybudownay wraz z dziadkiem w ktorym nigdy nie
    Nie ma znaczenia, ze nie mieszkali, dziadek im dom dal.

> [...]
    > rodzicami. Dom ktory byl nawet fikcyjnie zapisywany rozni oczywiscie od
    > obecnego, jest ocieplony, polozona jest kostaka wymienione okna etc...
    remonotwaliscie po prostu nie swoje.

    > Czy moj ojciec ma prawo ubiegac sie o cofniecie darowizny ? (zupelnie
    > nie moze uzmyslowic siostrze ze zapis byl fikcyjnyi porozumiec sie z
    > nia na przyjacielskiej stopie)

    Jeszcze raz, kto darowal, dziadek, czy ojciec.

    > Czy corka ma prawo ubiegac sie o spadek, czy cos w tym stylu skoro
    > nigdy nie mieszkala w domu , a ojciec swoj majatek dzielil
    > sprawiedliwe rowniez pomagajac jej w zakupie mieszkania itp..?

    dziadek dzilil, ojciec dzielil ?
    ma prawo do spadku tak jak wszyscy.

    > Czy wiecie jak najmniej bolesnie zaltawic taka sprawe.
    dogadac sie z siosta, ze splacicie jej czesc domu.

  • 5. Data: 2006-06-09 13:00:02
    Od: "drkot" <f...@g...com>

    Moj tata byl jedynym wlasciecielem domu.
    ktorego czesc ze wgledu na obecene chore realia darowal siostrze.
    dziadek z bacia nigdy nie byli wlasciecielami domu, ani nawet
    wspolwalwascicielami

  • 6. Data: 2006-06-09 13:01:01
    Od: "drkot" <f...@g...com>

    pomio iz dziadekl nigdy nie byl prawnie wspolwasciecielm domu to pokim
    to prawo po mnie czy moi ojcu??

  • 7. Data: 2006-06-09 13:02:18
    Od: "drkot" <f...@g...com>

    to po kim ona ma prawo do spadku?? po moim tacie??

  • 8. Data: 2006-06-09 13:10:48
    Od: "drkot" <f...@g...com>

    Ma akt notarialny, ma stary akt wlsanosci i co ma zrobic?

  • 9. Data: 2006-06-09 13:29:40
    Od: Paweł <b...@m...com>

    Użytkownik "drkot" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > to po kim ona ma prawo do spadku?? po moim tacie??

    A co do natury problemu ma spadek?
    Śmierć dziadka nie ma żadnego znaczenia. Nie jest ani nie był on stroną
    sporu.

    Stan prawny jest taki jak Ci wcześniej odpisano:
    2/3 domu należy do ojca
    1/3 domu należy do jego siostry (na podstawie aktu darowizny)

    Oczywiście są pewne przypadki, gdy można anulować darowiznę. Ale tu raczej
    taki przypadek nie zachodzi.

    --
    Paweł

  • 10. Data: 2006-06-09 13:31:27
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    drkot wrote:
    > Moj tata byl jedynym wlasciecielem domu.
    > ktorego czesc ze wgledu na obecene chore realia darowal siostrze.
    > dziadek z bacia nigdy nie byli wlasciecielami domu, ani nawet
    > wspolwalwascicielami

    zostawiaj chociaz kawalek postu, na ktry odpowiadasz, bo za cholere nie
    wiem jak to poskladac.

    Jak ojciec jest / byl jedynym wlascicielem domu i ziemi, to znaczy ze on
    dokonal darowizny (pewnie na prosbe dziadka).
    No to znaczy, ze od tamtego czasu dom jest do spoly (czy jaka tam czesc
    darowal) z siostra.
    Dziadkowi nic bylo do tego i nie ma spadku po dziadku.
    Siostra w kazdej chwili mogla/moze/i bedzie mogla upomniec sie o swoja
    czesc.
    Jesli ta czesc fizycznie nie byla wydzielona, to po prostu ogolnie jest
    wspolwlascicielka domu.
    Pewnie skonczycie w sadzie na ustaleniu kto komu i ile jest winien i
    skonczy sie na splaceniu siostry.