  • 1. Data: 2007-12-05 15:41:43
    Temat: falszerstwo
    Od: "PiotrBRZEG" <p...@p...onet.pl>

    Dzien Dobry.
    Czy ktos z Panstwa wie jaka jest odpowiedzialnosc karna i pod jakie
    konkretnie artykuly podchodzi poslugiwanie sie np. falszywymi dokumentami
    np. dowodem osobistym albo co gorsza swiadectwami szkolnymi, czy tez
    dyplomami uniwersyteckimi. Sprawa nie dotyczy mnie. Prosze tylko o jakas
    wskazowke, informacje. Chce pomoc pewnej osobie uzmyslowic sobie jak wiele
    ryzykuje udajac kogos kim nie jest. Bede wdzieczny za pomoc!

    Pozdrawiam, Piotrek

  • 2. Data: 2007-12-05 19:07:22
    Temat: Re: falszerstwo
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PiotrBRZEG" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Od 270 kk wzwyż. By podać konkretny artykuł trzeba znać szczegóły.

  • 3. Data: 2007-12-06 11:00:43
    Od: "PiotrBRZEG" <p...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "PiotrBRZEG" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Od 270 kk wzwyż. By podać konkretny artykuł trzeba znać szczegóły.

    Chodzi o poslugiwanie sie np. zfalszowanymi dokumentami np. swiadectwem
    szkolnym, swiadectwem pracy
    u np. przyszlego pracodawcy albo nawet w jakis urzedach panstwowych

    co za to konkretnie grozi tej osobie?
    nie mam dostepu do kodeksu
    czy moglbys mi chociaz pobierznie cos podpowiedziec.
    bede naprawde wdzieczny, Piotrek

  • 4. Data: 2007-12-06 11:59:52
    Od: "Kaiser Souza" <k...@W...gazeta.pl>

> [...]
    >
    > co za to konkretnie grozi tej osobie?
    > nie mam dostepu do kodeksu
    > czy moglbys mi chociaz pobierznie cos podpowiedziec.

    proszę:

    Art. 270. § 1. Kto, w celu użycia za autentyczny, podrabia lub przerabia
    dokument lub takiego dokumentu jako autentycznego używa,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 3
    miesięcy do lat 5.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto wypełnia blankiet, opatrzony cudzym
    podpisem, niezgodnie z wolą podpisanego i na jego szkodę albo takiego
    dokumentu używa.
    § 3. Kto czyni przygotowania do przestępstwa określonego w § 1,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    Art. 271. § 1. Funkcjonariusz publiczny lub inna osoba uprawniona do
    wystawienia dokumentu, która poświadcza w nim nieprawdę co do okoliczności
    mającej znaczenie prawne,
    § 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca
    podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
    § 3. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 w celu osiągnięcia
    korzyści majątkowej lub osobistej,

    Art. 272. Kto wyłudza poświadczenie nieprawdy przez podstępne wprowadzenie w
    błąd funkcjonariusza publicznego lub innej osoby upoważnionej do wystawienia
    dokumentu,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    Art. 273. Kto używa dokumentu określonego w art. 271 lub 272,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    Art. 274. Kto zbywa własny lub cudzy dokument stwierdzający tożsamość,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    Art. 275. § 1. Kto posługuje się dokumentem stwierdzającym tożsamość innej
    osoby albo jej prawa majątkowe lub dokument taki kradnie lub go przywłaszcza,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto bezprawnie przewozi, przenosi lub przesyła
    za granicę dokument stwierdzający tożsamość innej osoby albo jej prawa
    majątkowe.

    jeśli ktoś używa sfałszowanego dokumentu, to art. 270 będzie raczej wchodził
    w grę, jeśli ktoś używa prawdziwego - lecz nie swojego dokumentu - art. 275
    k.k.
    Jeśliby natomiast to posługiwanie się cudzymi (badź sfałszowanymi) dokumentami
    miałoby na celu jakieś korzyści materialne, to wchodzimy dodatkowo na nowe
    pole prawnokarnej ochrony :D
    pzdr
    mk

  • 5. Data: 2007-12-06 12:35:43
    Od: "PiotrBRZEG" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kaiser Souza" <k...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:fj8o7o$b0h$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > § 3. Kto czyni przygotowania do przestępstwa określonego w § 1,
    > podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do

    Chodzi o poslugiwanie sie sfalszowanymi dokumentami na wlasnie nazwisko.
    Pieknie dziekuje Ci za odpowiedz. Juz z tym lece do tej osoby.

    Pozdrawiam.